Test: Honda CR-V 1.6 i-DTEC - silniční SUVerén
Vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru je minulostí. Honda přikročila u dieselu k modernímu downsizingu a velký diesel nahradila šestnáctistovkou i-DTEC. Ta disponuje hned dvojicí turbodmychadel a výkonem vyšším o 40 koní. Podařilo se Hondě nahradit velký diesel a neubrac nic z její silniční SUVerénosti?
Po nedávném testu Hondy Civic Tourer se nám dostal do rukou větší model CR-V, který prošel faceliftem a hlavně dostal nový diesel 1.6 i-DTEC z řady Earth Dreams s dvojicí turbodmychadel, který slibuje daleko lepší dynamiku, než dosud nabízená slabší šestnáctistovka.
Karoserie prošla drobnými kosmetickými inovacemi, které přinesly například novou grafiku světel. Celkově vůz působí svěžeji a celkový dojem z upravených partií je harmoničtější. Modernizace se nevyhnula ani kabině. Novinkou v interiéru je multimediální rozhraní s operačním systémem Android, se kterým jsme se setkali před nedávnem v Civicu Tourer. Na systém si je potřeba zvyknout, tlačítka jsou malá a celkově obrazovka působí dojmem, že byla dodatečně namontována. Menší displej na vrchu palubní desky zůstal beze změn a umíme si vůz bez něho představit, jelikož údaje lze zobrazovat i v kapličce za volantem. To však nic nemění na faktu, že kabina je prostorná, dobře odhlučněná a celkově útulná. Zavazadelník nabídne základní objem 589 litrů, který lze zvětšit jednoduchým sklápěním zadních sedadel - stačí zatáhnout za páčku a sedák i s opěradlem se hezky složí téměř do roviny.
Ucelená nabídka
Hondě před lety chyběl diesel a pořádný automat. To již nějakou dobu neplatí, diesel si japonská automobilka vyvinula vlastními silami a v současnosti patří tato generace pohonných jednotek k nejlepším. Pohled do ceníku modelového roku 2015 uspokojí každého. V nabídce je benzínový dvoulitr i-VTEC dostupný s pohonem přední nápravy i všech kol. Stejně tak lze vybírat mezi manuální šestirychlostní převodovkou nebo pětirychlostním klasickým automatem, za který vždy připlatíte 40 000 Kč. Na své si přijdou i příznivci vznětových motorů. Základ tvoří přeplňovaná šestnácistovka i-DTEC spojená výhradně s pohonem pouze přední nápravy a manuální šestirychlostní převodovkou. V ceníku již nenajdete silnou dva-dvojku, kterou nahradila právě testovaná novinka v podobě čtyřválce 1.6 i-DTEC o výkonu 118 kW. Nový agregát Honda dodává výhradně s pohonem všech kol 4x4 ve spojení s manuální šestirychlostní nebo devítistupňovou automatickou převodovkou (za tu se připlácí 45 000 Kč).
Podařený downsizing
Testovaná verze s dvojicí turbodmychadel je daleko příjemnější. Nejen díky spojení s pohonem všech kol, ale zejména kvůli lineárnějšímu servírování výkonu. O 40 koní více poznáte hlavně při předjíždění, kdy nedochází k žádné prodlevě a náhlému skokovému přísunu výkonu. Vůz tak zrychluje plynule a dostatečně rychle.
Přesvědčí snad každého
Na vyzkoušení nového devítistupňového automatu si ještě nějakou dobu budeme muset počkat, tentokráte byl vůz spojen s přesnou šestirychlostní manuální převodovkou. Převodovka funguje znamenitě a nemůžeme k ní mít závažnější výhrady. Jen při rychlém přeřazení je samotný akt přeřazení hlučnější, jinak je po všech stránkách daleko lepší než průměr. Oproti původní dva-dvojce nová šestnáctistovka dostala navíc jedno turbodmychadlo a deset koní navíc. Dvakrát přeplňovaný agregát vyniká naprosto kultivovaných chodem a nemá tendence dunět či výrazněji vibrovat. Dynamikou postačí většině řidičů a v běžném provozu se neztratí. Trpět mohou jen dálniční letci, kteří mohou při plném obsazení pocítit nižší zdvihový objem - čtyřválec již ve vysokých rychlostech nepůsobí tak přesvědčivě jako původní dva-dvojka. To se však bavíme o zakázaných rychlostech, pokud pojede nějakých 130-160 km/h, budete spokojeni.
Hodně zvědavý jsme v redakci byly na spotřebu paliva. Výrobcem udávané spotřeby 4,9 l/100 km docílí snad jen řidiči posedlí fanatickým spořením každé kapky nafty. My jsme v průměru jezdili za 6,1 l/100 km, což vzhledem k pohonu všech kol a našemu jízdnímu stylu, není vůbec špatný výsledek. Na trase dlouhé 150 km vedené po okresních komunikacích mimo město se nám dařilo jezdit za 5,4 l/100 km. V praxi však počítejte s odběrem rovných šesti litrů, těžko si někdo kupuje podobný vůz na loudavé cestování.
Výtečné silniční SUV
Za testovaný vůz v nejvyšší výbavě je nutné zaplatit minimálně 939 900 Kč, přičemt testovaný dvojitě přeplňovaný diesel pořídíte od třetího stupně výbavy Elegance za cenu 784 900 Kč. Kdo nepotřebuje pohon všech kol a není příliš náročný, získá Hondu CR-V se slabším dieselem od 644 900 Kč ve výbavě Comfort. My však máme jasno, nový motor je nadmíru povedený a ve spojení s pohonem všech kol v kombinaci s manuální převodovkou funguje znamenitě.
(+) povedený diesel
(+) řazení
(+) chování podvozku
(+) praktičnost
(-) ovládání multimédií
Technické údaje | Honda CR-V 1.6 i-DTEC, 6MT, 4x4, Executive |
Motor: | vznětový čtyřválec |
Objem motoru: | 1597ccm |
Výkon: | 118kW(160k)/4000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 350Nm/2000 ot./min. |
Max. rychlost: | 202 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 9,7 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,1 l/100 km |
Spotřeba - město: | 5,5 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,7 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 58 l |
Délka/šířka/výška: | 4605/1820/2095 mm |
Rozvor: | 2630 mm |
Zavazadelník: | 589/1627 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1630-1718/2170 kg |
Základní cena: | 559.900 Kč (2.0 i-VTEC, 6MT, 4x2, S) |
Cena test modelu od: | 784.900 Kč (1.6 i-DTEC, 6MT, 4x4, Elegance) |