Test: Honda CR-V e:HEV – jednoznačně nejlepší SUV ve třídě
Za cenu Škody Kodiaq můžete koupit velmi zajímavé hybridní SUV, které je komfortní a úsporné zároveň.
Novou generaci Hondy CR-V jsem vyzkoušel poprvé v plug-in hybridním provedení během sněhových dnů v prosinci. A byl jsem hodně spokojen. Jediné, co mě nebavilo, bylo pomalé dobíjení. Na to jsem rezignovali a raději jezdil za šest litrů Naturalu na sto kilometrů. Jasně, v rámci takto velkých benzínových SUV je to skvělá hodnota, ale s plug-in hybridem dokážete například při dojíždění do práce a pravidelném domácím nočním dobíjení jezdit daleko levněji.
Po výborných zkušenostech s japonským SUV bylo na čase vyzkoušet druhou prodávanou variantu – mildhybridní e:HEV, které dobíjení nevyžaduje. Oproti plug-inu dostal mildhybrid větší palivovou nádrž o objemu 57 litrů (dobíjecí varianta má jen 46,5 litrů). Díky tomu je možné zdolat na nádrž tisíc kilometrů bez tankování.
V kabině jsem byl nadmíru spokojen, jelikož infotainment s displejem japonská automobilka vyřešila po svém. Kombinuje dotykové ovládání s fyzickými tlačítky umístěnými v levé části, což zvyšuje intuitivní ovládání při jízdě. Grafika a členění obrazovky je jednoduché, o žádný vyložený luxus nejde. Systém je rychlý a dobře odladěn. Nechybí otočné ovladače pro nastavení teploty klimatizace ani tolik žádané měkčené povrchy.
Ideální pozici za volantem naleznete rychle. Prostoru má posádka dostatek, sedadla jsou špíše křesla a i zadní sedadla lze mít vyhřívaná. Zadní sedadla lze posouvat až o 19 centimetrů a můžete nastavovat sklon opěradel, což zvyšuje komfort posádky na dlouhých cestách. Kufr pravidelných tvarů pobere pěkných 617 litrů.
Do testu přijela hybridní verze Hondy CR-V, která je k dostání jak s pohonem předních kol, tak s pohonem všech kol. Ať sáhnete po zkoušeném hybridu nebo dražším plug-in hybridu, vždy pod kapotou naleznete atmosférický čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu (jedná se o nově vyvinutý motor, který si odbyl premiéru v desáté generaci Civicu). K tomu hybrid disponuje dvojicí elektromotorů – jeden funguje jako generátor, druhý se stará o pohyb vozu.
Honda e:HEV je díky samonabíjecí pohonné jednotce generující vlastní elektřinu, naprosto soběstačná. Nemusíte ji nikdy připojovat k zásuvce ani jinak dobíjet. Nevyžaduje po vás vůbec nic. Hybridní CR-V zrychlí z 0 na 100 km/h za rovných 9 sekund a umí jet až 194 km/h. O pohon se stará v podstatě trojice motorů – jeden spalovací – zážehový, jeden elektrický sloužící jako generátor a druhý elektrický, který se stará o pohon auta. Atmosférický dvoulitr pracuje v Atkinsonově cyklu a většinu času slouží pro generování elektřiny. Čtyřválec poskytuje výkon 109 kW (148 koní) a 189 Nm točivého momentu. Elektromotor produkuje systémový výkon 135 kW (184 koní) a točivý moment 335 Nm.
Jízda s hybridní CR-V je příjemná, tichá a hlavně snadná. Honda nejenže umí jezdit na elektřinu, elektromotor hlavně eliminuje prodlevy spalovacího motoru při sešlápnutí plynového pedálu ve vyšších rychlostech. Vůz nikdy na nic nečeká a okamžitě zrychluje. Při jízdě působí daleko živějším dojmem, než naznačují oficiální udávané hodnoty zrychlení. Díky pomoci elektromotoru můžete bezpečně předjíždět a velmi svižně se pohybovat zejména po silnici. Podvozek je skvěle naladěna nijak zásadně mu nevadí nerovnosti. V podstatě jediné co mi vadilo, bylo řazení pomocí tlačítek "PRND", kdy je nutné tlačítka důkladně stlačovat.
Osmnáctipalcová kola s balónovými pneumatikami o rozměru 235/60 R18 přispívají k příjemnému filtrování nerovností. Na poddajný podvozek je spoleh. Působí vláčně a zároveň komfortně. Náklony karosérie jsou i při ostřejší jízdě minimální. K požitku z jízdy přispívá ticho v kabině, které je narušeno maximálně zapojením spalovacího motoru do hry při výraznější akceleraci.
Hybridní SUV se ukázalo být úsporné. Po týdenním ježdění zejména po hlavním městě palubní počítač vykázal průměrnou spotřebu 5,7 l/100 km. Zhruba třetina trasy připadala na dálnici.
Pořizovací cena Hondy CR-V e:HEV plně odpovídá zvyklostem v třídě velkých SUV. Vůz v základní výbavě Elegance Sensing 360 s pohonem předních kol startuje na částce 1 119.900 Kč, přičemž můžete díky aktuálně poskytované slevě ušetřit padesát tisíc korun. Pokud využijete výkupního bonusu za starý vůz, cenu srazíte o dalších dvacet tisíc korun a už jste na částce, za kterou se prodává například Škoda Kodiaq nebo Hyundai Santa Fe. Kromě toho získáte sadu příslušenství za dvacet tisíc korun. Za model vybavený pohonem všech kol se připlácí padesát tisíc korun, za vyšší výbavový stupeň Advance dalších 100.000 Kč. Plug-in pak pořídíte pouze s rozšířenou výbavou Advance Tech za 1 344.900 Kč.
Honda CR-V e:HEV byla v mých očích ještě lepší než dříve testovaný plug-in. Nejenže stojí o dost méně, je lehčí o 166 kg, stovku zvládne o půl sekundy rychleji, může mít pohon všech kol, navíc po vás nic nechce (jednoduše tankujete benzín). Japonské SUV je skvělé nejen ve městě, ale své přednosti zhodnocuje zejména na dlouhých cestách. Kilometry polyká tiše a řidičova únava je minimální.
Honda stvořila vůbec nejlepší generaci tohoto modelu – nejenže je nejkomfortnější, je také nejprostornější a celkově nejvychytanější.
Plusy:
+ design
+ kabina (ergonomie, použité materiály)
+ odhlučnění kabiny (do 150 km/h)
+ spotřeba paliva a akční rádius (940 km)
+ bohatá výbava
+ skvěle fungující hybridní pohon
+ stále snesitelná hmotnost
Mínusy
- otravné zvukové upozornění na překročení max. povolené rychlosti
- řazení tlačítky
- minimální možnosti personalizace