Test: Hyudai Tucson - jak jezdí čtvrté nejprodávanější SUV v Česku?
Korejská automobilka se při návrhu nového Tucsonu odvázala. Na trh totiž uvedla naprosto originální vůz s nezaměnitelným světelným podpisem vpředu i vzadu. A podle letošních prodejů se novinka naprosto trefila do vkusu českým motoristům.
Čtvrtý nejprodávanější SUV je Tucson v Česku také díky své cenovce. Můžete ho mít už za 539.990 Kč a mezi SUV 4x4 patří vůbec k nejlevnějším. Čtyřkolku dostanete už za 649.990 Kč. My k testu získali hybridní provedení N Line Style, které startuje na částce 739.990Kč, ale v případě testovaného mild-hybridu s pohonem všech kol a sedmistupňovým automatem přijde aktuálně na 879.990 Kč. Konečnou cenu ještě zvyšuje paket Premium za 60.000 Kč.
Tucson produkuje továrna umístěná v Nošovicích, kde od roku 2011 tento model vzniká. Aktuálně zaujímá asi 70 % výroby a zásobuje Evropské trhy.
Nový Tucson je vozem, který si s vámi hraje na schovávanou. Černá maska chladiče rafinovaně ukrývá LED světlomety, zajímavě působí neviditelný zadní stěrač, který je zapuštěný nad víkem kufru. Mlhovky budete také hledat marně - své místo našly v hlavních světlometech.
Testovaný kousek byl vybaven sportovním paketem N Line, který zaujme agresivnější vizáží (nechybí dvojice koncovek výfuku, difuzor vzadu nebo přepracované nárazníky s většími otvory). Černě lakované jsou nejen zpětná boční zrcátka, ale i lišty lemující okna. Vše pak podtrhují devatenáctipalcová litá kola.
Dovnitř vozu se podívala sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením a kontrastním červeným prošíváním dostala logo N, nechybí sportovní volant s logem N, kůží obšitá hlavice řadicí páky, černá stropnice, kovové pedály, stylové kryty prahů nebo leskle černá úprava některých povrchů. Řidiči si budou užívat sportovních sedadel s logem N, jejichž čalounění kombinací černého semiše a kůže je zdobeno červeným prošíváním. Červené prošívání září také na výplních dveří a loketních opěrkách, zatímco ochranné měkké plochy čalouněné šedou tkaninou jsou zdobeny červenými prvky. Speciální volant N je doplněn atraktivním logem N. Další stylistické prvky N se nacházejí na kůží obšité hlavici řadicí páky, nebo krytu konzoly u elektronického voliče – v závislosti na zvolené převodovce. Stupeň výbavy N Line byl vylepšen rovněž kovovými pedály, opěrkou pro levou nohu a prahovými lištami.
Uvnitř jsou všude tlačítka, zejména pak na středovém tunelu. Tam jich je na náš vkus až moc. Pod středovým displejem se pak nacházejí dotykové plošky. Pomocí nich se rychle dostanete na danou funkci. Řidič má k dispozici digitální, kompletně konfigurovatelný 10,25“ přístrojový panel a stejně velký již zmíněný středový displej multimediálního systému. U zkoušeného provedení s automatickou převodovkou zaujme absence voliče převodovky. Místo něho jsou tady tlačítka. Vypadají sice dobře, ale manipulace s nimi vyžaduje trochu zvyku a hlavně nemalou dávku pozornosti. Několikrát se nám stalo, že příslušné tlačítko jsme pořádně nedomáčkli a okamžitě se pohybovali opačným směrem, než bylo v plánu.
Pod kapotou zkoušeného vozu pracoval benzínový čtyřválec 1.6 T-GDI MHEV s přímým vstřikováním paliva disponující výkonem 130 kW (180 koní) s maximálním točivým momentem 265 Nm. Zatímco manuál je v případě benzinového mild-hybridu vždycky předokolkou, automat se pojí s pohonem všech kol zajištěného kardanem. Čtyřválec doplňuje elektromotor, tedy startér-generátor (MHSG) připojený na klikovou hřídel řemenem a 48V palubní sítí. Elektromotor hraje jen podpůrnou roli a pomáhá spalovacímu čtyřválci zejména při akceleraci. To pomáhá šetřit palivo, přítomnost mild-hybridního systému navíc lehounce zlepšuje odezvu pohonného ústrojí zejména v nízkých a středních otáčkách.
Až do 190 km/h Tucson akceleruje velmi ochotně, žádné mohutné tlačení do zad ale nečekejte. Na dálnici počítejte se spotřebou kolem 10 litrů podle jízdního stylu, ve městě se lze spotřebu dostat o něco níže. Uvolněná jízda po okreskách pak znamená odběr lehce pod osmi litry. Týden jsme jezdili převážně s lehčí nohou za výsledných 8,6 l/100 km. Spotřeba paliva náš tak příliš neoslnila (automobilka slibuje o dva litry nižší spotřebu). Kdo jezdí dynamičtěji, bude zklamaný.
Za volantem se cítíte bezpečně a z vozu je výborný výhled všemi směry. Celkové naladění hnací soustavy a podvozku je orientováno na komfortní svezení. O slušnou porci pohodlí se v našem případě staraly adaptivní tlumiče. Velmi slušné je i odhlučnění, a to i ve vysokých rychlostech. Komfortní nastavení má však i druhu stranu mince. Pokud jezdíte ostřeji, počítejte s výraznějšími náklony karoserie a houpáním. Přilnavost k vozovce je ovšem dobrá a auto je dlouho neutrální. V případě adaptivního odpružení (je k dispozici jen jako součást paketu Premium za 60 tisíc korun) je možné volit z několika jízdních režimů. Spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou se povedlo, ta řadí logicky a nezmatkuje.
Nová generace modelu Tucson se v našich očích povedla. Má nezaměnitelný vzhled, díky kterému je naprosto originální. Navíc se jedná o nadprůměrně vybavené auto, které svým interiérem a jízdními vlastnostmi nakukuje do prémiové třídy. Zákazníkům dokáže nabídnout širokou škálu motorizací, na kterou většina konkurentů nemá odpověď. Připočíst je nutno příjemnou cenovou politiku, podobně moderní a vybavené SUV seženete za dané peníze jen stěží. Za nedostatky lze považovat tlačítkový volič automatické převodovky, vyšší spotřebu nebo kratší sedáky.
Plusy
- Originální design
- Kvalitně působící kabina
- Moderní bezpečnostní prvky
Minusy
- Slabší dynamika
- Vyšší spotřeba paliva