Test: Hyundai i20 - Fabiím po krku
V nabitém segmentu malých aut je hodně horko. Ceny dlouhodobě padají a nejlevnější základní verze malých aut pořídíte pod magickou hranicí 200.000 Kč. Hyundai i20 není vyjímkou a díky bonusům pořídíte tento model dokonce s klimatizací a pětidveřovou karosérií. Nás zajímalo, jak jezdí nejdostupnější i20 s benzínovou dvanáctistovkou pod kapotou.
Hyundai i20 je čtvrtým nejprodávanější automobilem v segmentu malých aut. V loňském roce si ho pořídilo na 3.202 zákazníků (úspěšnější byla jen Škoda Fabia, Ford Fusion nebo Renault Thalia). Hlavním argumentem koupě malého Hyundaie je pětiletá záruka na vůz bez omezení počtu ujetých kilometrů a pořizovací cena, která je v přímém srovnání se stejně vybavenými konkurenty vždy o něco nižší. A pořizovací cena mezi malými automobily má velkou váhu. Nejlevnější i20 pořídíte s třídveřovou karoserií, za kterou si automobilka Hyundai účtuje v základní výbavě 194.990 Kč. Za pětitisícový příplatek dosáhnete na druhý stupeň výbavy Inclusive zahrnující manuální klimatizaci, která by přišla normálně na 20.000 Kč. Oproti tomu pětidveřová verze startuje na ceně 204.990 Kč, ale díky akci "objevte Hyundai" mohou všichni majitelé starších vozů získat finanční bonus (až 35.000 Kč). Dobře vybavená i20 tak přijde ve výbavě Inclusive na 189.990 Kč.
Modrá je dobráSvětle modrá metalíza pětidveřové i20 slušela. Dokázaly to pochvalné komentáře u benzínové pumpy a v centru města. Příď zdobí velké světlomety, které zasahují daleko do blatníku. Karoserie není kontroverzní a ničím nepřipomíná časy korejského designu. Model i20 má moderní tvář a skvěle zapadne mezi současnou produkci, která na straně jedné nepřináší návaly horlivé atraktivnosti a na straně druhé neuráží a neprovokuje svou výstředností.
Strohost, jednoduchost a účelnost
V kabině i20 se bude řidič i spolujezdci cítit o mnoho lépe než v předchůdci v podobě Getze. Potěší jednoduché ale moderní ztvárnění palubní desky a středového panelu, který je zbaven zbytečností a patří k těm přehlednějším. Po stránce ergonomie nelze nic zásadního vytknout. Již ve standardním vybavení totiž řidič nalezne výškově stavitelné sedadlo, které není v třídě malých automobilů zrovna běžnou záležitostí, stejně jako možnost výškového nastavení bezpečnostních pásů. Novinkou je palubní počítač, který se ovládá o dost inteligentněji (tlačítkem na středovém panelu v zorném poli řidiče) než dřívější počítadlo kilometrů v Getzovi ovládané pomocí kolíčku za volantem.
Interiér malého hyundaie řadí k největším ve své třídě. Řidič si optimální polohu za volantem najde bez problémů, jelikož je nastavitelný ve dvou osách. Stejně tak sedadlo řidiče je nastavitelné výškově. Sedačky jsou tvrdší, avšak sedáky jsou přiměřeně dlouhé. Nedostatkem místa netrpí ani cestující vzadu. Zavazadlový prostor má mezi podběhy zadních kol 110 cm a poskytuje využitelný objem 295 litrů, což patří k lepšímu průměru. Po vyklopení zadních sedáků a sklopení opěradel lze docílit využitelného objemu 1060 litrů. Bohužel tím nevznikne úplně rovná ložná plocha (je nutné počítat s cca 10 cm schodem).
Námi testovanou nejvyšší výbavu Inclusive Plus poznáte podle klik a zrcátek v barvě karosérie. Příplatkový paket "Komfort" za 7.000 Kč pak vylepší i20 o kožený volant a hlavici řadicí páky, USB konektor, směrová světla v zrcátkách, chromovou masku chladiče, tónovaná skla a regulaci osvětlení palubních přístrojů. Manuální klimatizace je v ceně této výbavy včetně chlazené přihrádky v palubní desce před spolujezdcem. Mimo příplatkové ESP s protiprokluzovým systémem TCS (+9.900 Kč), který v testovaném modelu chyběl, má i20 už od základní výbavy ABS s brzdovým asistentem, šestici airbagů, aktivní opěrky hlav nebo úchyty pro dětské sedačky ISOFIX. Inclusive plus dále zahrnuje palubní počítač, 6 reproduktorů, rádio s CD a MP3 přehrávačem, elektrické ovládání předních oken a dálkové ovládání centrálního zamykání.
Dvanáctistovka postačí
Pod kapotou i20 je možné mít celkem tři různé pohonné jednotky. Základ tvoří námi testovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,2 litru o výkonu 57 kW, který je vždy spojen s manuální pětirychlostní převodovkou. Dále můžete volit silnější jedna-čtyřku s výkonem 73 kW, kterou je možné mimo pětirychlostního manuálu kombinovat s automatickou čtyřstupňovou převodovou skříní (jen v nejvyšší výbavě a za příplatek 20.000 Kč). Třetí motorem do počtu je vznětová čtrnáctistovku dostupná ve dvou výkonnostních verzích (55 a 66 kW ). Ta je spojena výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou a nejvyšší výbavou.
Dvanáctistovka celohliníkové konstrukce od korejské automobilky má dostatek elánu v nízkých otáčkách, kdežto ve středním pásmu dochází ještě k výraznějšímu zlepšení a ve vysokých jede doslova famózně. Pokud bych nevěděl jaký motor v autě je, klidně bych si tipnul, že se jedná o čtrnáctistovku. To samé platí i o případném srovnání s tříválcovými konkurenty. Srovnávat tento motor se základní motorizací Fabie prostě nejde. U i20 jsme po stránce kultivovanosti, zvukového projevu, poskytovaného výkonu i spotřeby někde úplně jinde. Testovaná jedna-dvojka zaslouží přirovnání ke čtyřválcové čtrnáctistovce ve Fabii. Tak hodně se tento motůrek Korejcům vyráběný v indickém závodě v Chennai povedl. Pohonná jednotka potěší na celém voze nejvíce, jelikož poskytuje dostatek dynamiky nejen ve městě, ale i při dálničních rychlostech. Dvanáctistovka plynule zabírá i v nízkých otáčkách, a pokud motor netočíte přes tři tisíce otáček, téměř o něm nevíte. Při zemi se drží spotřeba paliva, běžně můžete jezdit za hodnoty udávané výrobcem, tzn. za 6,4 l/100 km ve městě a za 5,2 l/100 km v kombinovaném provozu.
Tvrdší podvozek
Nastavení podvozku je tvrdší, což není problém na kvalitních komunikacích. Bohužel české rozbité komunikace plné děr informují o svém neutěšeném stavu posádku více, než je zdrávo. Přesto Hyundai i20 zvládá většinu nástrah s přehledem. Problémem nejsou ani rychlejší průjezdy zatáček, kdy zůstává vůz stabilní, nenaklání a jediným limitem jsou jen pneumatiky. Pouze v etrémních situacích si i20 sahá díky jednoduché zadní nápravě na své dno (méně zkušeným řidičům doporučuji si připlatit 9.900 Kč za ESP). Například rychlejší jízdu po dálnici je nutné neustále korigovat volantem. Mezi konkurencí patří i20 po stránce jízdních dovedností k dobrému průměru.
Hyundai i20 ztrácí na nejlepší konkurenty zejména v oblasti řazení, které nevyniká zrovna ideálním chodem (dráhy jsou o něco delší atd.). Pochvalu na druhou stranu zaslouží odpovídající odstupňování. To samé platí o řízení s elektrickým posilovačem, které by mohlo být o špetku komunikativnější i přesnější, zde je přeborníkem Mazda2.
Dostupný pracant
Hyundai i20 je nenápadný, avšak pracovitým vozem, který je praktický ale žádné velké emoce nikdy nevzbudí. Za cenu 276.990 Kč (s bonusem za 223.990 Kč) nabízí velkou užitnou hodnotu, bohatou bezpečnostní i komfortní výbavu, odpovídající podvozek a špičkovou dvanáctistovku.
(plusy)
povedený motor (pružnost, spotřeba)
odpovídající jízdní vlastnosti
prostornost
jednoduchost a ergonomie
bezpečnostní výbava (6x airbag)
příznivá cena
USB port
(mínusy)
povrzávání interiéru
horší tlumení nerovností
vyšší hluk při vyšších rychlostech
nepříliš komunikativní řízení
průměrné řazení
Technické údaje | Hyundai i20 5dv. 1,4i Inclusive Plus |
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1396 ccm |
Výkon: | 73kW(100k)/5500 ot./min. |
Točivý moment max.: | 137Nm/4200 ot./min. |
Max. rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 11,6 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,6 l/100 km |
Spotřeba - město: | 7,2 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,7 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 45 l |
Délka/šířka/výška: | 3940/1710/1490 mm |
Rozvor: | 2525 mm |
Zavazadelník: | 295/1060 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1100-1192/1565 kg |
Základní cena: | 204.990 Kč (1.2i, Classic) |
Cena test. modelu od: | 244.990 Kč (1.4i, Inclusive Plus) |