Test: Kia EV3 je elektroauto, které si jednoduše zamilujete

Konkurent Škody Elroq stojí o 100.000 korun více, ale nabízí lepší výbavu a vyšší dojezd.
Kia EV9 a EV6 již nějakou dobu brázdí české silnice. Bylo jen otázkou času, kdy korejská automobilka na trh uvede menší model EV3 postavený na podvozkové platformě Kia e-GMP (Electric Global Modular Platform) se 400 V architekturou (EV9 a EV6 mají 800V architekturu).
Přestože EV3 působí hranatě, součinitel aerodynamického odporu karoserie činí pouhých 0,263. První dojem z EV3 je takový, že vypadá větší, než je. Karoserie dlouhá 4,3 metrů s výškou téměř 1,6 m a šířkou 1,85 m působí robustně. Vzhledem k rozměrům se podařilo konstruktérům v kabině vykouzlit dostatečnou prostornost a vzdušnost.
Špatné to není ani s objemem zavazadlového prostoru – ten v základním uspořádání pojme 460 litrů a vyniká pravidelným tvarem s dvojitou podlahou. Mezi podběhy jsme naměřili více než 105 centimetrů. K tomu je potřeba připočítat 27litrový další prostor pod přední kapotou.
Díky účinnému a kompaktnímu systému HVAC (vyhřívání, odvětrávání a klimatizace), který je prvním svého druhu na světě, je EV3 schopno zajistit stabilní a komfortní prostředí v kabině za všech klimatických podmínek, kdy maximum pohodlí není vykoupeno nadměrnou spotřebou energie a zkrácením dojezdu na elektřinu.
Přístrojová deska je sází na jednoduché členění. Díky tomu se rychle zorientujete. Přístrojový panel je přehledný a dobře čitelný. Zajímavostí je zobrazování dojezdu – velká číslovka zobrazuje odhad palubního počítače na základě aktuální jízdního stylu, ta menší pak teoretické dojezdové maximum a minimum. Infotainmetu slouží pravá polovina dvou opticky sjednocených displejů v jeden.
Zajímavě Kia vyřešila ovladače vyhřívání sedadel a volantu. Ty totiž umístila netradičně na dveře, což je překvapivě ergonomické řešení. Samozřejmostí jsou USB-C porty a bonusem pak 250V/16A klasická zásuvka pod zadními sedadly (vůz tedy může nabíjet mimo jiné elektrický gril nebo třeba kávovar).
O pohon se u zkoušeného vozu staral synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 150 kW (240 koní) a maximu točivého momentu 283 Nm. Ta stačí u téměř dvoutunového vozu na zrychlení (0-100 km/h) za 7,7 sekundy a maximálku 170 km/h. Udávaný dojezd má na sedmnáctipalcových kolech činit 605 km, ve městě dokonce 773 kilometrů. Pokud vůz obouvá devatenáctipalcová kola, dojezd spadne na 563, resp. 737 km.
Díky využití technologie i-Pedal a systému rekuperačního brzdění, který nabízí flexibilnější nastavení a ovládání, neboť odděluje intenzitu rekuperačního brzdění od funkce brzdění až do zastavení. Ovládání jedním pedálem lze používat ve všech režimech rekuperačního brzdění včetně couvání. A dobrou zprávou je, že systém si zvolené nastavení pamatuje i po vypnutí vozidla.
Díky technologii 400V rychlého dobíjení je možné EV3 dobít z 10 na 80 % již za 29 minut (provedení 58,3 kWh), resp. 31 minut (provedení 81,4 kWh). Za pouhých patnáct minut je tak možné dojezd prodloužit o dalších 202 km. Taková je teorie a praxe je vždy horší. Na maximální nabíjecí výkon 135 kW jsme se nedokázali na 150 kW nabíječce dostat, přičemž nabíjecí křivka si do nějakých 70 % kapacity baterie nevedla vůbec špatně.
Přestože nám počasí příliš nepřálo, s modelem EV3 vybaveným větší baterií (81,4 kWh) jsme v chladných dnech dokázali jezdit za udávané hodnoty. Ve městě není problém se pohybovat za méně než 14 kWh/100 km, přičemž dálniční jízda znamená zhruba dvojnásobný odběr energie. To není u elektromobilů nic vyjímečného, a tak se reálný dojezd může rapidně snížit. Nám se osvědčilo po dálnicích pohybovat mezi 110-115 km/h, kdy se dařilo spotřebu udržet do 22 kWh. Závěrečná kombinovaná spotřeba v našem případě činila díky mrazivým dnům 18,1 kW/h.
Kia EV3 jezdí tiše a zároveň komfortně. Dalo by se říct, že jízda na baterie je až návyková. Vše doprovází výborné odhlučnění a například aerodynamický hluk přichází až v rychlostech, kterými stejně jezdit nebudete. Naladění podvozku je spíše měkčí, přesto nezáludné.
Kia EV3 je povedený elektromobil, který vše co umí, dělá dobře. Při kompaktních rozměrech nabízí dostatečně prostornou kabinu, kvalitní materiály, originální design, dostatek komfortu a to vše při konkurence schopné cenovce. Dražší je BMW iX1, Peugeot e-3008, Renault Scenic E-Tech, Volkswagen ID.3, Volvo EX40 či dokonce MG4. Cenově výhodněji vychází pouze SsangYong Torres EVX.
Plusy:
+ design
+ cestovní komfort, zejména pak tlumení nerovností
+ zavazadelník
+ dostatek odkládacích prostor a USB
+ sedadla
+ odhlučnění
+ klasická 230V zásuvka v kabině
+ umístění zadní stěrače
Mínusy:
- vypínání jízdních asistentů
- vzhledem k výkonu slabší dynamika
- umístění couvací kamery (špiní se)
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Kia EV3 EARTH 4x2 81 kWh Synchronní A

Kia EV3 4x2 AIR 150kW + 81,4kWh
