Test: Kia Niro EV - ideální automobil pro ženy
Reálný dojezd předčí ten udávaný a řídí se lépe, než si myslíte. Zůstává pouze jediný problém.
Často drobné ženy vídáme za volanty obřích SUV, přitom sami by raději řídili menší a obratnější vozy. Jeden takový šikovný crossover přistál minulý týden u nás v redakci. Čistě elektrické Niro EV má kompaktní rozměry a je stvořené pro ženy. Ještě aby ne, když se na návrhu ideálního vozu pro něžné pohlaví podílely.
Přestože se nové Niro mezigeneračně natáhlo a vyrostlo všemi směry, má stále přijatelné rozměry. Karoserie na délku narostla o 65 mm (4.420 mm), na šířku o 20 mm (1.825 mm) a rozvor se natáhl o 20 mm (2.720 mm). Karoserie působí atraktivně a design se nese v aktuálním trendu automobilky. Zajímavě řešené jsou C-sloupky Aero skrývající štěrbiny usměrňující spolu s odtrhovou hranou nad zadním oknem proudění vzduchu za vozem. Niro se pyšní pozoruhodným součinitelem aerodynamického odporu pouhých 0,29. Navíc céčkový sloupek může být lakován kontrastním odstínem. V našem případě bílý lak karoserie doplňoval černý C-sloupek za 5.000 Kč. Lemy blatníků a vkládané díly ve dveřích a náraznících byly pak provedeny v leskle černé barvě.
V kabině Nira najdeme recyklované materiály - čalounění stropu kabiny je vyrobeno z recyklovaných tapet a k výrobě sedadel se používá bio polyuretan a tkanina Tencel z celulózových vláken eukalyptu. Na výplních dveří je použit lak bez obsahu BTX s cílem minimalizovat dopady na životní prostředí a omezit tvorbu odpadu. Případně použitá kůže (v závislosti na výbavě) je veganská. Ze 75 % je recyklovanými materiály tvořen dokonce kryt zavazadlového prostoru, který je navíc pružný a v případě potřeby se dá srolovat podobně jako síťky do oken.
Zavazadlový prostor je v testovaném čistě elektrickém Niru největší ze všech tří provedení – nabízí krásných 475 litrů (hybrid PHEV se musí spokojit jen s 348 litry, verze. HEV pak s 451 litry). V hybridních verzích je baterie uložena pod zadními sedadly (PHEV větší baterie, HEV menší), kdežto Niro EV těží z baterie přesunuté do podlahy. A to není všechno, do verze EV si můžete uložit věci i do předního kufru pod kapotou. Na elektromotorem Kia vykouzlila schránku o objemu 20 litrů, která může sloužit třeba kabelům na dobíjení.
Model Niro nabízí Kia ve třech výbavových stupních (Comfort, Style a Premium). V základní výbavě Comfort dostanete pouze verzi HEV, ostatní dvě výbavy už vám dají na výběr ze všech tří pohonných soustav. V prostřední výbavě Style nechybí Full LED světlomety s automatickým přepínáním dálkového svícení, přední LED mlhová světla, vyhřívání předních sedadel a volantu, infotainment s větší 10,25palcovou dotykovou obrazovkou nebo stejně velký digitální přístrojový štít Supervision. Vozy v nejvyšší výbavě Premium pak disponují kromě jiného například Head Up displej, prémiovým sound systémem Harman Kardon nebo asistenty pro sledování mrtvého úhlu (BCA), pro zabránění kolizím při parkování (PCA) či pro inteligentní parkování s dálkovým ovládáním (RSPA). K vyššímu komfortu jízdy přispívají sedačky z veganské kůže s ventilací, relaxační sedadlo spolujezdce nebo vyhřívané zadní sedačky.
V kabině je dostatek prostoru a palubní deska působí zcela moderně. Řidič(ka) nalezne ideální pozici za volantem celkem rychle a problém nečiní ani orientace v ovladačích. Obrazovka za volantem i na palubní desce je příkladně čitelná, má jasnou a hlavně jemnou grafiku. Kia na středovém panelu šetřila místem, a tak vymyslela digitální lištu s dvojím obsahem (přepínáte mezi ovladači klimatizace a infotainmentu). Digitální lišta spolu s dvěma kruhovými fyzickými ovladači pod výdechy klimatizace slouží buď jednomu nebo druhému. Na toto řešení jsme si rychle v redakci zvykli.
Po kapotou můžete mít klasický hybrid (HEV), dobíjecí plug-in hybrid (PHEV) nebo plně elektrickou verzi (BEV). Ta se spoléhá na elektromotor o výkonu 150 kW a baterii s kapacitou 64,8 kWh zaručující dojezd 460 kilometrů. Oproti předchůdci je baterie o 22 kg lehčí a nabízí podle automobilky lepší účinnost. Místo pěti používá rovnou 24 modulů, což má přinášet snadnější servis v případě nehody.
Niro umožňuje nabíjet výkonem nanejvýš 78 kW. Akumulátory se mají podle výrobce na stejnosměrné 100 kW rychlonabíječce CCS z 10 % na 80 % dobít za 45 minut, přičemž stejnosměrná 50 kW to má zvládnout za 65 minut. V praxi je nabíjení o něco pomalejší, nám se baterie z 18 na 64 % dobíjely 33 minut a z 42 % na 100 % dokonce 1,5 hodiny (v obou případech 75 kWh nabíječka).
Kia Niro EV ovšem boduje spotřebou energie. Podle výrobce má jezdit v průměru za 16,2 kWh/100 km, my sedm stovek kilometrů zvládli po českých silnicích se spotřebou 13,9 kWh/100 km, přičemž jedna třetina ujetých kilometrů připadala na popojíždění po Praze, třetina na dálnice a zbytek na okresky.
Oproti zbytku modelové řady má verze EV o 10 mm nižší podvozek a potěšilo nás nastavení rekuperačního brzdění. Intenzivitu brzdění si nastavujete pádly pod volantem a na výběr máte ze třech úrovní – my nejčastěji využívali nejslabší z nich a praktikovali plynulé dojezdy například k semaforu. Nejsilnější dokáže vůz zastavit, takže můžete jezdit pouze za pomoci jednoho pedálu. Pokud Vám opětovné vyrábění energie (stejně jako nás) chytne, budete se po městě pohybovat do 10 kWh/100 km.
Kia Niro EV s funkcí napájení V2L (Vehicle-to-load) může v případě potřeby fungovat jako mobilní zdroj energie. Při plně nabitém akumulátoru totiž poskytuje napájecí výkon až 3 kW. Díky tomu je možné napájet další zařízení (elektrické spotřebiče při kempování, elektrokolo nebo třeba notebook).
Kia Niro EV jezdí do dálničních rychlostí tiše a celkově mu vyhovuje klidnější jízda. Popojíždění v kolonách, plavba krajinou a obratnost jsou jeho oblíbené aktivity. Překvapivě dobře si vede na okresních silnicích, kde mu vyhovuje devadesátka. Špatné to není ani na dálnici, kde samozřejmě roste apetit. Ale jízda 120-130 km/h nepředstavuje žádné trapble. Bateriové Niro moc nemusí vyšší příčné prahy, zde se projeví 2,2 tunová hmotnost vozu a řidič musí přes ně pomaleji, než by si přál.
Elektromotor roztáčející přední kola výkonem 204 koní dělá z Nira celkem svižné auto, kterému nedělá problém předjíždění. To umí znamenitě, jelikož se slušnou razancí zrychluje z každé běžné rychlosti. Nemusíte čekat, než se nafoukne turbo nebo než podřadíte – prostě zmáčknete plynový pedál a zrychluje jako tramvaj. Řízení je snadné a ocení ho nejen řidičky ale i řidiči. A dobrou zprávou je fakt, že dlouhé přesuny už nejsou problém. Ujet 400 km na jeden zátah Niro EV umí tiše a plynule.
Niro EV přijde minimálně na 1 169.980 Kč, což je o 400 tisíc více, než stojí Niro HEV poháněné hybridní benzínovou šestnáctistovkou GDI. Zkoušený vůz v nejvyšší výbavě Premium s řadou příplatků atakuje hranici 1,5 milionu. A to nám přijde dost.
Plusy:
+ spotřeba paliva (reálný dojezd přes 400 km)
+ prostornost vzhledem k rozměrům
+ objem kufru
+ jízdní vlastnosti
+ bohatá výbava
+ originální vzhled
Mínusy:
- pomalejší nabíjení
- kratší loketní opěrka
- vyšší cenovka