Test: Kia Sportage 1.6 T-GDi 2x4 6MT - Slovinsko zvládla na jedničku
Čas od času spojíme užitečné s příjemným a vyrazíme s testovacím vozem na dovolenou do zahraničí. Jedině tak ověříme reálnou spotřebu a kvality vozu na delších trasách.
Začátkem července jsme vzali na dnešní poměry "obyčejnou" Kiu Sportage s pořizovací cenovkou 719.980 Kč a vyrazili s ní objevovat krásy Slovinska (nebojte, o cestopis nepřijdete, už teď ho připravujeme). Jednalo se o model vybavený benzínovou šestnáctistovkou T-GDi s pohonem předních kol a manuální šestirychlostní převodovkou v druhém výbavovém stupni Exclusive. Prostě o vůz, který kupují normální motoristé (po druhém výbavovém stupni sahá třicetpět procent kupujících).
V žádném případě se tedy nejednalo o typický novinářský vůz napěchovaný maximální výbavou. Je pravdou, že manuální převodovku u této výbavy volí zhruba jen 20 procent zákazníků, my ale řádíme rádi. Výbava Exclusive přináší v podstatě vše důležité. Nechybí dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívání všech sedadel a také volantu, dešťový senzor, dvanáctipalcové displeje, kompletní konektivita a všechny možné bezpečnostní systémy.
Motoristický novinář se poslední dobou nejčastěji ocitá za volantem elektromobilů či různých hybridů a je zvyklý na okamžitý zátah. Z obyčejné Sportage jsme proto měli obavy, které se rozplynuly po prvních kilometrech. Ale nepředbíhejme.
Po otevření dveří na vás dýchne moderně pojatá kabina, zejména pak palubní deska s dvojicí displejů v jedné řadě. Ten vlevo za volantem tvoří přístrojovou kapličku a zobrazuje všechny potřebné údaje k jízdě. Displej uprostřed palubky pak slouží infotainmentu (audiosoustavě a integrované navigaci). Dobře to vypadá, ale i příkladně funguje. Kia geniálně vyřešila dilema mezi snížením počtu fyzických tlačítek a ergonomií ovládání. Hlavním ovládacím prvkem je panel s digitálními tlačítky, kde lze po stisknutí jednoho z tlačítek přepínat mezi ovladači klimatizace a audiosoustavy (změnu tlačítek můžete vidět na fotografii níže).
Přední sedadla jsou pohodlná a zdolat v nich šest stovek kilometrů na jeden zátah nepředstavuje závažnější problém. K pohodě přispívá posuvná loketní opěrka i příkladně tvarovaný volant. Kabina je prostorná a ztěžovat si nemohou ani cestující na zadních sedadlech. Zadní lavice sice není posuvná, ale dá se regulovat sklon opěradel. Špatně na tom není ani zavazadelník. Ten pojme v našem případě 591 litrů, což je nejvíc ze všech verzí (například PHEV verze kvůli bateriím má o 51 litrů menší kufr, mild-hybridní diesel dokonce o 65 litrů). Velikost není u zavazadlového prostoru vše, důležitá je praktická využitelnost. A ta je u Sportage dobrá, kufr má pravidelný tvar, dvojitou podlahu kam lze bezpečně uložit drobnější věci a taky několik vychytávek – kromě jiného skvělé umístění 12V zásuvky v prohlubni, takže při použití např. autochladničky konektor nepřekáží. Opěradla zadních sedadel sklopíte v poměru 40:20:40, čímž díky dvojitému dnu vzniká rovná ložná plocha. Jediným ergonomickým prohřeškem je umístění ovladače ruční brzdy vlevo vedle volantu. Na to se ale dá zvyknout.
Při uvedení na trh jsme měli možnost vyzkoušet Sportage v provedení 1.6 T-GDi GT Line 4x4, která nás ohromila náloží výbavy a hlavně skvěle řadícím automatem a poměrně příznivou spotřebou paliva (test jsme dokončili s hodnotou 6,4 l/100 km). Pamatujeme si, že zejména po městě šlo jezdit pod pět litrů na sto, spotřebu zvyšovala především jízda po dálnici. O to větší napětí panovalo u základní motorizace. Hodně nás zajímalo, jak se projeví absence pohonu všech kol, automatické převodovky, mild-hybridu a o více než metrák nižší hmotnost.
A rovnou můžete napsat, že jsme byli mile překvapeni. I se základní verzí bez hybridní soustavy lze jezdit úsporně. Po prvních sedmi stovkách kilometrů nám palubní počítač ukázal hodnotu 5,8 l/100 km (jen připomeneme, že výrobce udává kombinovanou spotřebu 6,6 l/100 km). Cesta zahrnovala přejezd ucpané Prahy, popojíždění v kolonách u Benešova a Linzu, dálniční přejezd Rakouska vždy při maximální povolené rychlosti a zdolání slovinského horského sedla (1.600 metrů na mořem). Výsledná spotřeba se pro nás stala milým překvapením.
Základní motor není vůbec špatnou volbou, právě naopak. Je o sedmdesát tisíc levnější než stejně výkonný mild-hybrid, který má kvůli baterii o 30 litrů menší zavazadlový prostor. Mild-hybrid má díky elektrické pomoci o něco plynulejší rozjezd, ale jinak maximálku má stejnou a ve sprintu na stovku je dokonce o 0,3 sekundy pomalejší. Na vině je přítomnost pohonu všech kol a baterií – to vše zvyšuje hmotnost. Zkoušený čtyřválec si vedl skvěle, při volnoběhu o něm nevíte – je tichý a má naprosto vyrovnaný chod. Naprosto dokonalá je manuální převodovka. Řazení je lehké a přesné.
Dobře odhlučněný je i podvozek. Auto žehlí rozbité okresky na výbornou. Tuhá podvozková platforma v kombinaci se skvěle naladěnými tlumiči odvádí příkladnou práci. Sportage se příjemně skládá do zatáček, přes áčkový sloupek vidíte i do vraceček a přejezd horského sedla byl narozdíl od jiných konkurenčních SUV příjemný. K charakteru vozu se hodí i dobře odladěné řízení, kdy se v zatáčkách neukroutíte a na dálnici nemusíte honit vůz od pruhu k pruhu. Obuté sedmnáctipalcové balónové Continentály si v zatáčkách na limitu rády hvízdnou, ale patří k tomu lepšímu, co můžete na podobné SUV obout. Asfaltu se drží jako smyslu zbavený a to i na vodě. Kia překvapila v zatáčkách, kde se pouze rozumně naklání a i do utaženějších zatáček se ochotně skládá. Jediné, kde předokolková Sportage může pohořet, je jízda mimo zpevněné silnice. Spojka není kdovíjak dimenzovaná a silniční pneumatiky nedovolí společně s pohonem předních kol výlet do terénu.
Kia Sportage s čistě benzínovým motorem, manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy obstála v testu skvěle. Najeli jsme s ní přes dva tisíce kilometrů a mile nás překvapila spotřebou paliva, která byla dokonce nižší, než slibuje sama automobilka. Pokud tedy uvažujete o pohodově jezdícím SUV za slušné peníze bez hybridních vymožeností, je tahle Kia správnou volbou. Můžete jít a koupit si o něco levnější sesterský Hyundai Tuscon, Kia nám ale přijde hezčí, uvnitř dotaženější a o něco dospěleji jezdící. A to za ten cenový rozdíl stojí.
Plusy:
+ bohatá výbava
+ spotřeba paliva
+ kultivovaný motor
+ sedmiletá záruka
Mínusy:
- poddimenzovaná spojka
Technické údaje: Kia Sportage 1.6 T-GDI 4×2
Délka/šířka/výška: 4515 / 1865 / 1650 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 591 l
Maximální výkon: 110 kW (150 k) / 5500 ot./min.
Max. točivý moment: 250 Nm / 1500 – 4000 ot./min.
Max. rychlost: 189 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 10,3 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,7-7,0 l / 100 km
Naměřená spotřeba: 5,8-6,4 l/100 km
Základní cena: 669.980 Kč