Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek
Kia Stonic prošla modernizací, která přinesla manuální převodovku bez mechanické vazby a nový hybridní pohon. Stonic nastartuje pouze na neutrál, za což se vám odmění nízkou spotřebou paliva.
Nejlevnější Kiu Stonic aktuálně pořídíte za 364.980 Kč, přičemž se jedná o vůz modelového roku 2022. Pod kapotou bude mít benzínový čtyřválec 1.2 DPI o výkonu 62 kW (82 koní) ve spojení s manuální pětirychlostní převodovkou a základní výbavou Comfort zahrnující manuální klimatizaci. Pokud připlatíte 45 tisíc, získáte vůz ve výbavě Exclusive, které nechybí automatická klimatizace, elektrické ovládání všech bočních oken, dálkové centrální zamykání, zadní parkovací kamera, displejem řešená přístrojovka nebo celá řada bezpečnostních systémů.
Pokud chcete výkonnější motor, je nutné sáhnout po přeplňovaném tříválci 1.0 T-GDI, který poskytuje 74 kW (100 koní) nebo 88 kW (120 koní). Tříválec je dostupný s manuální šestirychlostní převodovkou, sedmistupňovým automatem DCT nebo v silnějším provedení s šestirychlostní inteligentní převodovkou iMT. A právě posledně jmenovaná kombinace se stala předmětem našeho testu ve vrcholné výbavě GT Line. Pořizovací cena se tak vyšplhá 549.980 Kč. Ve výbavě tak v podstatě nic nechybí, připlácet lze jen za metalický či perleťový lak, dvoubarevné provedení interiéru nebo Paket Tech.
Stonic je na trhu od roku 2017 a o přízeň motoristů bojuje s konkurenty typu Peugeot 2008, Renault Captur, Hyundai Kona, Seat Arona, Ford Puma nebo Nissan Juke. Stonic vycházející z modelu Rio přišel počátkem roku na trh s faceliftem, který se nejvíce dotknul kabiny a nabídky motorizací. Vzhledově pak Stonic dozrál a jeho kabát můžeme považovat za velmi atraktivní.
Dovnitř přineslo omlazení osmipalcový dotykový displej na palubní desce a 4,2 palcový digitální displej v přístrojové kapličce za volantem. Nový systém přináší funkci multi-připojení Bluetooth, kdy si uživatelé mohou připojit až dvě mobilní zařízení současně, podporuje bezdrátové propojení přes technologie Apple CarPlay i Android Auto. Systém zaslouží pochvalu, funguje rychle a především pro přístup k hlavním funkcím zůstala pod obrazovkou klasická tlačítka. Pochvalu rovněž zaslouží řidičova pozice za volantem. Z auta je zároveň příjemně vidět ven, takže se s ním dobře parkuje. Kabina je vcelku prostorná a čtyři dospělí se v ní nebudou mačkat. Kufr pojme 352 litrů zavazadel (po sklopení opěradel zadních sedadel pak 1155 l). Co nepotěší, je vyšší nákladová hrana.
S modernizací se pod kapotou Stonicu objevily nové motory využívající mild-hybridní technologii. Nový benzinový tříválec Smartstream nahrazuje dřívější jednotku 1,0 litru T-GDi a používá technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD). Jak jsme již v úvodu zmínili, tříválec nabídne výkon 74 nebo 88 kW, ale pouze silnější provedení má mild-hybridní úpravo. Malý elektromotor a malý 48V lithium-iont polymerový akumulátor pomáhají zvyšovat výkon a zároveň snižovat spotřebu. Na dlouhých klesajících úsecích dokáže systém díky inteligentní převodovce plachtit. Po sundání nohy z pedálu dochází k automatickému rozpojení spojky, přičemž motor se vypne. Po sešlápnutí plynu se agregát opět nahodí a vůz pokračuje v jízdě ve stejném stupni. Proti dosavadním vozům s mild-hybridem dochází k vypnutí motoru dříve a častěji.
Zvyk vyžaduje samotné startování. Pohonná jednotka se uvádí do chodu stisknutím tlačítka na sloupku řízení, což ale provedete pouze se sešlápnutou spojkou a zařazeným neutrálem. S jakoukoli zařazenou rychlostí to motor nenatočí. Důvodem je nová šestirychlostní manuální převodovka iMT se spojkou bez mechanické vazby. Její fungování je řízeno elektronicky a startování na neutrál je bezpečnostním prvkem.
Celý systém funguje znamenitě, což oceníte zejména při tankování. Udávané kombinované spotřeby 5,1 - 5, l/100 km dosáhnete bez větších potíží. My vůz hodně proháněly za plného obsazení hlavně po dálnicích a výsledkem byl odběr 6,0 l/100 km včetně jízd po městě.
S malým autem se výborně manévruje zejména ve městě, kam je především určeno. Na testovaných 17palcových kolech bylo na rozbitém povrchu poněkud tvrdší, nic strašného to ale nebylo. Stonic se lehce ovládá a je stabilní i při vyšších rychlostech.
Kia Stonic je povedený malý crossover, který může oslovit celou řadu motoristů. Je skvěle vybavený, má logicky rozmístěné ovládací prvky, poskytuje přirozenou pozici za volantem se skvělým výhledem a tříválec disponuje dostatkem výkonu při přijatelné spotřebě paliva. Co víc si přát. Stonic je v Česku podceňovanou volbou, která se nám vryla pod kůži.
Plusy
- bohatá výbava
- výkon a pružnost pohonné jednotky
- příjemné řízení
- čitelný podvozek
- skvělý výhled
Mínusy
- vysoká nakládací hrana
Kia Stonic GT Line 1,0 T-GDi MHEV | |
Motor: | 998 ccm, zážehový tříválec |
Max. výkon: | 88 kW (120 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 172 Nm při 1500 - 4000 ot./min |
Převodovka: | šestistupňová manuální iMT |
0–100 km/h: | 10,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 185 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,1 - 5,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1185 kg |
Délka x šířka x výška x rozvor: | 4140 x 1760 x 1520 x 2580 mm |
Objem zavazadelníku: | 352 l |
Cena testovaného vozu: | 583 980 Kč |