Test: Kia XCeed 1.5 T-GDi Black Edition
Stylovější XCeed dostal přeplňovanou patnáctistovku Smartstream, který slibuje zajímavější svezení a nižší spotřebu paliva. A nás zajímalo, jaká je realita.
Kia XCeed není SUV, ale módní crossover, takový zvýšený hatchback, který má s běžným modelem Ceed společné v podstatě jen přední dveře a zrcátka. Vše ostatní je jiné. Dnes nebudeme zdržovat popisem karoserie, všem osloveným lidem se zkoušený XCeed zamlouval ze všech stran a k jeho vzhledu jsme neslyšeli sebemenší připomínku. Zářivý lak Quantum Yellow krásně koresponduje s černými doplňky.
A začneme rovnou tím nejhlavnějším - novým srdcem. Automobilka Kia nedávno uvedla na evropských trzích včetně České republiky novou řadu čistě benzínových pohonů. Zbrusu nový čtyřválec 1.5 T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct injection) řady Smartstream byl navržen s cílem zvýšit výkon a jízdní schopnosti při současném snížení emisí. Nový spalovací motor je k dispozici pro všechna čtyři provedení Ceedu a v ceníkách nahrazuje dosavadní spalovací motor 1,4 litru T-GDi.
Čtyřválcovou novinku lze kombinovat s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DCT. Jednotka o objemu 1,5 litru T-GDi disponuje maximem výkonu 160 koní při 5.500 ot./min., což je o dvacet koní více než měla původní 1,4 T-GDi. Nový motor využívá nejnovější technologie hnacích ústrojí ve prospěch nižších emisí a lepších jízdních schopností - jedná se např. o plynule proměnnou periodu ventilů CVVD, která upravuje časování ventilů spalovacího motoru ve prospěch vyššího výkonu při současném snížení emisí. Za nižších otáček motoru se též aktivuje nový nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů ve prospěch zlepšení spotřeby paliva a emisí; ke snížení emisí pevných částic produkovaných spalovacím motorem slouží částicové filtry (GPF).
Co se týče samotného motoru, ten je ještě příjemnějším společníkem než původní čtrnáctistovka. Je tišší a hlavně úspornější. V praxi jezdí doopravdy mnohem levněji. Po městě jsme se pohybovali s rozvahou klidně za pět litrů, dlouhodobý průměr včetně jízdy po dálnici pak znamenal odběr 6,5 l/100 km. A to není vzhledem ke stylu jízdy vůbec špatné. Na motor tedy pějeme samou chválu, horší je spojení s dvouspojkovým automatem, který má tendenci při popojíždění stále cukat, přičemž ve všech ostatních režimech funguje znamenitě.
Oproti klasickým SUVéčkům je XCeed nižší a lehčí. Odhlučnění je posunuto na mnohem vyšší úroveň. Obuté lepivé pneumatiky od Continentalu pak daly maximálně vyniknout schopnostem povedeného podvozku. Podvozek se korejské automobilce podařilo odladit fantasticky. Je příjemně měkký, ale zároveň jistý. Komfort odpružení je více než slušný, vůz se v zatáčkách nekroutí, na rozbitém asfaltu neuskakuje a můžete se na něj vždy spolehnout. XCeed dokáže zatáčky projíždět slušně rychle, nevadí mu rychlé změny směru a vyniká příkladnou stabilitou. Můžete s ním letět po rozmlácené silničce a do kabiny neproniká žádné výrazné bouchání od kol. Ovládání vozu je snadné a vše funguje jak má. Jízdním projevem tahle Kia dokáže oslovit širokou skupinu lidí a uspokojí i náročnější motoristy. V běžném režimu dokáže XCeedu zpolykat mnoho kilometrů.
Ale pojďme ještě na chvíli do kabiny. Ta působí stále moderně a hlavně se nespoléhá jen na dotykové ovládání. XCeed zůstal věrný klasickým ovladačům. Za volantem nechybí dvanáctipalcová digitální přístrojová deska, která mění zobrazovaný obsah a grafiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Palubní desce vévodí dotykový desetipalcový displej s jemnou povedenou grafikou. Dost ovladačů nalezneme na multifunkčním volantu. XCeed vyniká příkladnou ergonomií, logickým rozvržením ovladačů a hlavně vyhoví všem, kteří oceňují klasická tlačítka a otočné ovladače.
Testovaný vůz ve výbavě Black Edition klade důraz na bohatou základní výbavu. Ta přináší dobře řešený infotainment s výtečnou konektivitou (nechybí Apple CarPlay a Android Auto), dvouzónovou klimatizaci, paket Winter s vyhříváním volantu a předních sedadel, parkovací kameru včetně senzorů a nejmodernější asistenční i bezpečnostní pomocníky. V kabině je dostatek prostoru vpředu i vzadu (pro 180 cm vysoké osoby). Dobrou pozici za volantem není problém najít. Výhled z vozu je dobrý a špatně na tom není XCeed ani s nabídkou zavazadlového prostoru. Objem 426 litrů postačí. Nutné je počítat s vyšší nákladovou hranou a dvojitým dnem, které dokáže při sklopení opěradel zadních sedadel vytvořit rovnou ložnou plochu. Nechybí zde 12voltová zásuvka nebo praktická síťka zamezující pohybu zavazadel. Plusové body získává XCeed za elektricky ovládané páté dveře.
Za Kiu XCeed zaplatíte minimálně 464.980 Kč (1.0 T-GDi, Comfort), přičemž testované provedení přijde včetně všech příplatků na 700.980 Kč. Pokud se obejdete bez automatu, ušetříte padesát tisíc korun.
Kia XCeed ve vrcholné specifikaci nás oslovila svým designem a až prémiovým zpracováním kabiny, která má logické uspořádání. K tomu Kia přidává výborné jízdní vlastnosti a oproti minulosti i úsporný zážehový motor. Nás XCeed plně uspokojil.
Kia XCeed 1.5 T-GDI | |
Motor: | zážehový řadový přeplňovaný čtyřválec |
Objem válců: | 1482 ccm |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 118 kW/160 koní / 5500 ot./min |
Točivý moment: | 253 Nm / 1500 – 3500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9.0 s |
Maximální rychlost: | 208 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková (7DCT) |
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km): | 6,2-6,4 |
Objem palivové nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4395 mm |
Šířka: | 1826 mm |
Výška: | 1495 mm |
Rozvor: | 2650 mm |
Provozní/celková hmotnost: | 1514/1870 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 426/1378 litrů |