Test: Mazda CX-5 - lepší než čekáte
Nemít zástupce ve třídě kompaktních SUV si nemůže dovolit žádná automobilka. Mazda si se svým novým SUVéčkem dala na čas, přičemž novinku vyzbrojila nejnovější technikou a postavila ji na novém základu. A nás zajímalo, jak se japonské automobilce vydařil útok na nejlepší ve třídě?
Mazdě se v Česku poslední roky příliš nedaří. Změnit to má nová generace vozů, která je technicky na výši. Prvním zástupcem je kompaktní SUV CX-5, které dostalo nový podvozek a karoserii, nové motory, nové převodovky a další technologie ukrývající se pod názvem Skyactiv. Jedná se o balíček technických řešení, který mimo jiné snižuje spotřebu paliva, zlepšuje jízdní vlastnosti nebo zaručuje nízkou hmotnost vozu. Všem inovacím jsme se podrobně věnovali v samostatném článku, proto si je dnes dovolíme přeskočit a zaměříme se na to, jak novinka funguje v praxi, a co všechno dokáže nabídnout.
Příkladná ergonomie
Interiér Mazda pojala o něco střídměji než vzhled karoserie, který vychází z konceptu Shinari. Pracoviště řidiče vyniká příkladnou ergonomií (za celý týden si nebylo nutné ani jednou stěžovat na nějaký nedostatek v ovládání). Mazda konečně našla recept na jednoduché a zároveň pohodlné ovládání všech palubních systémů. Stejně dobře je na tom Mazda CX-5 s prostorností na předních sedadlech. Ty patří ve své třídě k lepšímu nadprůměru. O něco horší situace panuje na zadních sedadlech, kde Mazda na své úhlavní konkurenty ztrácí zejména podélném směru (problém si za sebe sednout můžou mít již 185 cm vysocí jedinci). Naopak prostorem na šířku patří CX-5 ve třídě kompaktních SUV k nejlepším.
Zavazadelník pojme 503 litrů zavazadel, což je o 48 litrů více než u větší CX-7 (přesto tato hodnota patří k dobrému průměru). Samotný zavazadelník má pravidelný tvar a je dobře využitelný (mezi podběhy jsme naměřili využitelnou šířku 105 cm). Od druhé výbavy Challenge je možné velmi jednoduše sklápět zadní sedadla rozdělená na tři díly (40:20:40), přičemž s každým lze pracovat samostatně. Základní provedení má opěradla dělená ve dvou nestejně velkých dílech (60:40). Sedadla lze sklopit jedním pohybem (zatažením za páku). Po sklopení vzniká téměř rovná ložná plocha. Velmi praktickým řešením usnadňující nakládání a vykládání věcí je možnost přichycení rolety na páté dveře a její automatické vyklopení po jejich otevření. Jediným nedostatkem tak vidím páté dveře vyklápějící se v nedostatečném úhlu (jen 183 cm nad vozovkou).
Proti proudu
Pod kapotou CX-5 je možné mít dvojici nových pohonných jednotek. Přiznivcům dieselů je určen dvojitě přeplňovaný motor 2.2 Skyactiv-D/110 kW a milovníkům vůně benzínu atmosférický 2.0 Skyactiv-G/121 kW. V případě zážehového dvoulitru se Mazda vydala proti současnému trendu downsizingu (snižování zdvihového objemu a nahrazováním přeplňováním). Nový dvoulitr Skyactiv-G se chlubí (na poměry zážehových motorů) rekordním kompresním poměrem (14:1), což zvyšuje jeho efektivnost. Konstruktérům se podařilo eliminovat obtíže spojené s vysokým kompresním poměrem. Nový motor vyniká o 15% nižší spotřebou paliva, o 10% nižší hmotností, o 30% sníženým vnitřním třením motoru a o 15% vyšším točivým momentem zejména při nízkých a středních otáčkách. Dvoulitr dosahuje výkonu 121kW (160 koní) při 6000 ot./min. a maximálního točivého momentu 208 Nm při 4000 ot./min. To v našem případě stačí na maximálku 187 km/h a zrychlení na stovku za 9,6 s.
V praxi nový dvoulitr potěší hned po nastartování příkladným kultivovaným a hladkým chodem. Nejlépe dvoulitru vyhovuje pohodové tempo, které zároveň ladí i s novou automatickou převodovkou. Jízda se pak stává neuvěřitelným požitkem. Automat řadí hladce a v případě potřeby umí rychle podřadit. První tři stupně jsou relativně krátké, což vede k dostatečné akceleraci v nízkých rychlostech. Přeskok z trojky na čtyřku a ze čtyřky na pětku je výrazný, převodovka si s ním ale dokáže poradit i bez prokluzu měniče. Šestka je velmi dlouhá a díky tomu motor točí při stokilometrové rychlosti pouhé dva tisíce otáček. Převodovka v různých fázích stlačení plynového plynu dokáže správně předvídat a vhodně podřazuje. Například po ostřejší jízdě ve vysokých otáčkách se dokáže okamžitě přizpůsobit komfortnímu jízdnímu stylu řidiče a rázem zvolí nejtěžší možný převod. Díky tomu není potřeba používat manuální režim řazení a nevadí ani absence páček pro řazení pod volantem. Samotný dvoulitr vyniká skvělou pružností. Pro ostřejší jízdu je nutné motor dvoulitr více vytáčet, což žene spotřebu nahoru. Při vyšších dálničních rychlostech je nutné počítat se slabší akcelerací, jinak ve všem ostatních režimech spojení dvoulitru, automatu a pohonu všech kol funguje znamenitě.
A jak je na tom novinka se spotřebou paliva? Náš dlouhodobý průměr činil 8,1 l/100m, přičemž se v 70% jednalo o jízdy po hlavním městě. V kombinovaném provozu tak počítejte se spotřebou mezi 7-8 l/100 km. Mimo obec není problém dosáhnout průměrné spotřeby kolem šesti litrů. Pokud však s CX-5 pojedete ostřeji, vyskočí spotřeba někam k deseti litrům, což není stále nic tragického.
Umí být zábavná a hravá
Základní verze CX-5 s dvoulitrem pod kapotou a šestirychlostní převodovkou je velmi hravá a ráda mění směr jízdy (pohotovostní hmotnost dosahuje pouhých 1486 kg). Oproti tomu námi testovaná verze s pohonem všech kol AWD a automatickou převodovkou je o celých 107 kg těžší, přičemž to nijak zásadně neovlivňuje její jízdní vlastnosti. CX-5 je obratná jako nedávno testovaná Mazda 3 a při vysokých rychlostech stabilní jako Mazda 6. Oproti jiným kompaktním "SUVéčkům" je CX-5 s benzínovým dvoulitrem hravá a maximálně čitelná. Chování podvozku je nezáludné a dobře předvídatelné. Podvozek potěší pevností a na Mazdu velmi dobrým odhlučněním, přičemž se konstruktérům podařilo namíchat dobrý mix jízdních vlastností. Jedinou vadou na kráse jsou devatenácti-palcová kola spojená s nejvyšší výbavou Revolution. Ta sice prodlužují přilnavost na suchém asfaltu v zatáčkách, ale rapidně snižují komfort odpružení zejména ve městech na větších nerovnostech. V případě menších sedmnáctipalcových kol určených pro první tři stupně výbavy je situace výrazně lepší. Řízení je citlivé, relativně strmé s optimálně naladěným odporem posilovače. Brzdy fungují dobře.
Bohatá výbava a konkurence schopná cenovka
Mazda CX-5 vybavená motorem 2.0 Skyactiv-G/121 kW a šestirychlostní manuální převodovkou startuje na ceně 499.900 Kč (za 6° automat je nutné připlatit 50.000 Kč) v základní výbavě Emotion ve které mimo jiné nalezneme stabilizační systém DSC, signalizaci nouzového brzdění ESS, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, technologii i-Stop, posilovač řízení, výškově a podélně stavitelný volant, startování pomocí tlačítka, palubní počítač, systém monitorování tlaku v pneu, asistenta rozjezdu do kopce, multifunkční volant, manuální klimatizaci, elektrické ovládání všech bočních oken, dálkové centrální zamykání, sportovní sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla, rádio s CD/MP3 a čtveřici reproduktorů včetně vstupů USB a AUX, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, denní svícení a sedmnáctipalcová ocelová kola. Za metalízu či perleťový lak dáte 12.400 Kč a za prodlouženou záruku na 4 roky 8.400 Kč, resp. 13.200 Kč za pětiletou (standardně Mazda poskytuje záruku po dobu tří let).
Druhý stupeň výbavy Challenge je možné kombinovat opět s benzínovým 2.0 Skyactiv-G/121 kW (599.900 Kč) nebo se vznětovým motorem 2.2 Skyactiv-D/110 kW, který přijde minimálně na 649.900 Kč ve spojení s manuální 6° převodovkou (za automat připlatíte opět 50.000 Kč). K dispozici je rovněž verze s pohonem všech kol AWD, která v případě manuální převodovky a dvoulitru přijde na 649.900 Kč, kdežto v kombinaci s dieselem na 699.900 Kč (automat opět +50.000 Kč). Výbava Challenge přináší oproti základní výbavě navíc např. tempomat, šestici reproduktorů, hands-free sadu s rozhraním Bluetooth, informační rozhraní HMI, kožený multifunkční volant, systém SCBS pro prevenci čelního nárazu, automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní sedadla se systémem sklápění Karakuri (40/20/40), sklopná vnější zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, přední mlhové světlomety, dešťový senzor a sedmnáctipalcová litá kola.
Pro třetí stupeň výbavy Attraction platí stejné kombinace jako u výbavy Challenge. Attraction však přidává navíc za rozdíl 46.000 Kč oproti výbavě Challenge navíc systém hlídání mrtvého úhlu (RVM), systém varování před neúmyslným opouštěním jízdního pruhu, přední a zadní parkovací asistent, parkovací kameru, vyhřívání předních sedadel ve třech úrovních, zadní LED světla nebo bi-xenonové světlomety s funkcí natáčení do zatáček.
Vrchol nabídky představuje výbava Revolution, která se výhradně pojí s pohonem všech kol a startuje na ceně 719.900 Kč v případě motoru 2.0i a manuální převodovky. Oproti třetímu stupni výbavy Attraction je nutné z peněženky vytáhnout o 24.000 Kč více, za což dostanete provedení interiéru High zahrnující čalounění sedadel v černé kůži Revolution, elektrické ovládání sedadla řidiče a bederní nastavitelné opěrky s pamětí. O zvuk se postará audiosystém Bose s 9 reproduktory a vůz obuje 19" hliníková kola. U této vrcholné výbavy je možné připlatit 19.000 Kč za elektricky ovládané střešní okno. S výbavou Revolution se také pojí nejvýkonnější diesel 2.2 Skyactiv-D/129 kW, který přijde na 781.900 Kč.
Úspěšný japonský útok
Mazda si vždy zakládala na výtečné ovladatelnosti svých aut a skvělém řízením, které vtáhne řidiče do děje. V případě dnes testovaného modelu CX-5 to díky technologickém balíčku Skyactive platí ještě o něco více. Mazda postavila kompaktní SUVéčko, které se v případě zážehového motoru dostává ve své kategorii na samou špičku. Mazda CX-5 je tak lepším a univerzálnějším vozem než dosud neotřesitelný usedlejší Volkswagen Tiguan, sportovnější Ford Kuga, domácí Škoda Yeti nebo populární Hyundai ix35. A to vše za cenu (u konkurentů po dorovnání výbavy) plně srovnatelnou.
(plusy)
živý a úsporný motor
povedený design karoserie
podvozek (čitelnost, ovladatelnost)
automatická převodovka
příkladná ergonomie interiéru
zavazadelník (pravidelné tvary, jednoduché sklápění sedadel)
solidní odhlučnění
bohatá bezpečnostní výbava
(mínusy)
méně prostoru na zadních sedadlech
malý výběr motorů
v případě 19" kol horší tlumení větších nerovností
horší boční vedení sedadel
Technické údaje | Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD A/T |
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1998 ccm |
Výkon: | 118kW(160k)/6000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 208Nm/4000 ot./min. |
Max. rychlost: | 187 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 9,6 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,6 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,1 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,8 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 58 l |
Délka/šířka/výška: | 4555/1710/1840 mm |
Rozvor: | 2700 mm |
Zavazadelník: | 503/1620 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1593/2030 kg |
Základní cena: | 499.900 Kč (2.0/121 kW, Emotion) |
Cena test modelu od: | 769.900 Kč (2.0/121 kW, AWD, 6AT, Revolution ) |