Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI - kupé pro čtyři
První generace modelu CLS se před sedmi lety stala průkopníkem sedanů se splývavou zádí. Od té doby tomuto originálnímu modelu přibyla řada konkurentů. Letos proto přišel čas druhé generace, která se po stránce designu inspirovala u SLS. Jaké je čtyřdveřové kupé od Mercedesu a jak jezdí?
V roce 2003 se objevila první generace CLS inspirovaná Jaguárem. Svět tak spatřil krásné "čtyřdveřové kupé", které působí po letech výroby díky šípovitému profilu stále velmi nadčasově. Automobilka Mercedes-Benz se vydala s modelem CLS správnou cestou, což dokazuje více než 170.000 prodaných modelů CLS a konkurenční honba za sedanem se splývavou zádí (Audi A7, BMW 5 GT). Druhá generace "CLSka" má za úkol pokračovat v úspěších a vypořádat se s konkurencí, kterou první generace prostě neměla a neznala.
S odkazem na slavnou historii
Novinka dostala futuristickou přední část, které vévodí široká maska a horizontální prvky v předních světlometech. Proporce nízkého vozu působí dravěji, ale zároveň elegantně. Navázat na povedenou harmonicky ladící první generaci nebyl zrovna snadný úkol. Vytažené zadní blatníky odkazují na mercedesy z padesátých let. Celkový dojem umocňují prolisy na bocích. Vše v našem případě zvýrazňovala stříbrně-bronzová metalická barva, která se váže s limitovanou sérií Edition 1, která je dostupná vždy zhruba jeden rok po uvedení nového modelu na trh.
Ukázkový interiér
Po otevření bezrámových dveří na Vás dýchne klasicky pojatý interiér Mercedesu. Většinu ovládacích prvků najdou majitelé Mercedesů na svém místě (rozmístění je podobné jako u třídy E). Ovládání palubního systému Comand multifunkčním voličem na středovém tunelu pro změnu známe z třídy S. Přestože volant ztratil z průměrů nějaký ten centimetr, stále patří k větším, přesto se skvěle padne do rukou. Ukázková je čitelnost všech přístrojů a ukazatelů. Příjemným společníkem je ambientní osvětlení, u kterého lze volit různé barvy. Parkovací brzdu ovládáte pomocí pedálu a ručního táhla vlevo pod volantem. Zavazadelník je mělký a hluboký, přesto úplně v pohodě převeze dva golfové vaky a nějaké to zavazadlo.
Na vzduchovém polštáři
Čtyřmístný vůz sdílí podvozkovou platformu s třídou E, rozvor náprav je shodných 2874 mm, přičemž délka je o 72 mm větší. Závěsy kol z třídy E využívají lehké hliníkové díly. Stejně tak celohliníkové bezrámové dveře podle výrobce uspoří 24 kg oproti ocelovým. Hliník také vládne kapotě motoru a víku zavazadlového prostoru, předním blatníkům a několika dalším komponentům podvozku. Podvozek Airmatic je dostupný mimo základní čtyřválcové motorizace pro všechny pohonné jednotky. V případě námi testované motorizace 350 CDI je nutné za Airmatic připlatit 49.368 Kč. Pneumatické odpružení dokáže v rychlosti přes 140 km/h snížit vůz o 15 mm. Jízda s Airmaticem na kvalitním povrchu je doslova pohádková. Komfortní, plavný, přesto jistý podvozek při vyšších rychlostech přináší pocit, že "CLSko" se doslova vznáší nad vozovkou. V nejlepším světle se Airmatic předvádí v režimu Comfort, kdy je jízda komfortnější než u třídy E. Režim Sport přitvrdí odpružení i řízení, přesto budete stejně nejraději využívat režim Comfort. Airmatic se občas nechá nachytat na švestkách dilatační spárou, vyčnívajícím poklopem kanálu nebo sledem nerovností, které mu nedělají dobře. Airmatic nedokáže odfiltrovat sled nerovností v podobě rolety.
Za volantem modelu CLS jsem se cítil báječně. Téměř pětimetrový vůz s hmotností téměř dvou tun totiž ovládáte zcela intuitivně a lehce, jako vůz o dvě třídy menší. Ani těžký motor pod kapotou neubírá nic z jízdní agility. "CLSko" předvedlo svůj um nejen na dlouhých tratích (kam jednoznačně patří), ale také ve městě a v zatáčkách. Tam se sice nejvíce projeví fyzikální zákony, ale na druhou stranu kdo by si kupoval "CLSko" na blbnutí na okreskách. Jistotu tento model nabízí při dálničních přesunech a rychlostních silnicích. V zatáčkách se při zhoršené adhezi záď ráda projeví přetáčivými choutkami, elektronika však včas zareaguje. Možná to zní, že s tímto modelem je velká zábava za volantem, ale věřte, že jde především o komfortní čtyřdveřové kupé se kterým je radost zdolávat dlouhé trasy.
350 CDI - šestiválcový spořílek
Základní pohonnou jednotkou CLSka může být naftový dvojitě přeplňovaný čtyřválec 250 CDI, který známe z řady E. V nabídce dále najdeme benzínové osmiválce CLS 500 a CLS 63 AMG, které se k charakteru tohoto modelu náramně hodí. Většina prodaných "Cé-eL-eSek" však bude pohánět vidlicový vznětový šestiválec o objemu tři litry (350 CDI), který byl předmětem našeho zájmu. Šestiválec vyniká vyrovnaným chodem a je špičkově odhlučněn. Ve vyšších otáčkách se příjemné hučení mění na sytý a výrazný zvuk, který je radost poslouchat. Šestiválec zatahuje prakticky od volnoběžných otáček, přičemž nástup točivého momentu je plynulý a připomíná spíše zážehové pohonné jednotky. Plynulé zrychlení je tak velmi příjemné a nebýt letící ručičky rychloměru, ani by posádka netušila jak rychle CLSko akceleruje. Řazení probíhá pomocí sedmistupňového automatu s manuálním režimem (řadí se pomocí pádel pod volantem). Charakteristiku řazení ovlivníte pomocí tlačítka na středovém tunelu, které nabízí ekonomický, sportovní a manuální režim. K samotnému řazení nelze mít závažnější připomínku, snad jen zmlsanější potrápí občasné cuknutí při rozjezdu.
Osmdesáti-litrová nádrž není v této třídě aut ničím neobvyklým, spíše patří k podprůměru (A7 nabídne 90 litrů). Přesto 80 litrů nafty dokáže s přehledem vydržet na tisícovku kilometrů. Mimo město lze při dodržování rychlostních limitů a pozorné práci s plynovým pedálem jezdit klidně za 6 litrů. Ano, čtete správně. S vozem o výkonu 265 koní a hmotnosti téměř 2,5 tuny můžete jezdit stejně úsporně, jako s vozem nižší střední třídy vybaveným třeba dvanáctistovkou. Pokud budete jezdit svižně, počítejte se spotřebou o dva až tři litry vyšší. Po městě si "CLSko" říká o nějakých 9-10 l/100 km, přičemž dálniční jízda 130 km/h rychlostí přináší odběr 6,5 l/100 km. Ke spotřebě snad ještě tolik, že Mercedes si spotřebou svých modelů tak jistý, že u čtyřválce 250 CDI dodává jen 59 litrovou nádrž.
Koupě diamantu
Model CLS koupíte s dvojitě přeplňovaným vznětovým čtyřválcem za 1 540.800 Kč. Základní cena verze 350 CDI činí 1 624.800 Kč. Námi testovaný model v sérii Edition 1 se speciálním lakem a čalouněním (+162.624 Kč) disponoval příplatkovou výbavou téměř za půl milionu korun (např. sada 125! let inovací obsahující radarový tempomat Distronic Plus, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, aktivní asistent mrtvého úhlu přijde na 12.000 Kč, vzduchový podvozek Airmatic na 49.368 Kč, LED inteligentní světlomety na 43.270 Kč, vyhřívání předních sedadel na 10.890 Kč a sada Sport AMG na 85.668 Kč). Konečná cena testovaného exempláře se tak vyšplhala na 1 986.733 Kč.
Mercedes-Benz CLS je jedno z vůbec nejpůsobivějších aut, které jezdí po silnicích. Jeho koupí získáte pohledný a zároveň vysoce elegantní vůz, se kterým je radost zdolávat velmi dlouhé trasy (v žádném případě se nejedná o čistě rodinný automobil nebo sportovně pojatý vůz). Za své peníze získáte vůz, na který je radost se dívat a sedět v něm. CLS není jen diamantem, ale také magnetem na ostatní účastníky provozu.
(plusy)
design
motor
spotřeba
fantastická jízda na kvalitním povrchu
čitelnost přístrojů
interiér
množství elektronických asistentů
(mínusy)
české silnice (sled výraznějších nerovností)
občasné škubnutí převodovky
parkovací brzda
Technické údaje | Mercedes-Benz CLS 350 CDI |
Motor: | přeplňovaný vznětový šestiválec |
Objem motoru: | 2987 ccm |
Výkon: | 195kW/265k/3800 ot./min. |
Točivý moment max.: | 620Nm/1600-2400 ot./min. |
Max. rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 6,2 s |
Spotřeba - kombin.: | 7,8 l/100 km |
Spotřeba - město: | 5,1 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 6,1 l/100 km |
Objem pal. nádrže: | 80 l |
Délka/šířka/výška: | 4940/1881/1416 mm |
Rozvor: | 2874 mm |
Zavazadelník: | 520 l |
Pohotovostní/užitečná hmotnost: | 1815/485 kg |
Základní cena test. modelu: | 1.624.820 Kč (CLS 350 CDI) |
Cena modelu od: | 1.540.800 Kč (CLS 250 CDI) |