Test: Mercedes-Benz Viano Fun - Je libo postel v MPV? | Autanet.cz

Test: Mercedes-Benz Viano Fun - Je libo postel v MPV?

Pohodlné cestování s početnou rodinou a spoustou zavazadel? Řešení nabízí vekoprostorová auta. Současná nabídka ve stále rostoucím segmentu je bohatá, nicméně kombinaci s jídelním stolem a lůžkem nabízí jen málokterá automobilka. Mercedes-Benz Viano v provedení Fun je právě takovým vozidlem. Do značné míry dokáže nahradit obytný vůz. S jednou velkou výhodou navíc. Jízdními vlastnostmi se moc neliší od klasického auta.

Model Viano Fun se vyrábí ve dvou délkách. Uvnitř je pěti, šesti nebo sedmimístný. Vysoké nároky na prostornost a pohodlí splňuje již základní provedení, které délkou jen 4,76 metru potěší při parkování. Přitom se dovnitř vejde kromě pohodlných a otočných křesílek řidiče a předního spolujezdce i sklopný stoleček uprostřed kabiny a za ním trojmístná lavice.



Raději nechat uvnitř

Další dvě křesílka v testované delší verzi „L“ (5,008 m) proměnila Viano v sedmimístné MPV. Dozadu, tedy na obě křesílka ve druhé řadě a na zadní trojmístnou lavici, se z obou stran nastupuje rozměrnými posuvnými dveřmi. Zadní lavici je možné přeměnit na lůžko, na které se pohodlně vejdou dva dospělí, v nouzi a při troše skromnosti třebas i tři. Manipulace s ní však šla v testovaném voze poměrně ztuha. Nejprve bylo nutné odstranit, nebo alespoň posunout co nejvíce dopředu všechny „překážky“ z druhé „vlny“ vozu. Tedy obě křesílka a sklopný stolek. Z pohledu vybudování lůžka je nejvýhodnější křesílka i stolek z vozu odstranit. Pokud to učiníte před jízdou, znamená to, že celé Viano Fun ochudíte o přínosné benefity při dalším cestování. Vůz už nebude sedmimístný a ze stolování uvnitř se stane stejně improvizovaná akce jako v běžném autě. Pokud však hodláte proces odstranění křesílek a stolku vykonat až na místě noclehu, dostanete se před problém: Kam s nimi? Nechat je venku před autem? To je riziko a střecha také zrovna není tím pravým místem k odložení částí interiéru. Nejlepší je nechat křesílka i stolek v kabině.
 
Postel pro tři
Nejpraktičtější řešení je zároveň nejobtížnější. Křesílka i stolek lze ponechat ve voze, ale přesunout je co nejvíce dopředu vyžaduje nadstandardní pohybový talent. Opravdu velkou sílu pak vyžaduje samotná přeměna zadní lavice a přidružené čalouněné desky, která horizontálně dělí zavazadlový prostor, na kýžené lůžko. Do úplné roviny se nám plochu postele dostat nepodařilo, ale podle informací výrobce je to možné. Dostatečně zruční tedy nakonec vytvoří lůžko délky 193 cm a šířky 135 cm v nejužším místě. Vznikne plocha vhodná k bezproblémovému přenocování dvou osob a v případě štíhlých postav i tří. Zamlouvalo se nám tvrdší čalounění, které však může leckomu připadat nepohodlné. Ale každé lůžko lze dodatečně upravit měkčí matrací...

 

Jestliže přeměna cestovní verze Viana v ložnici vyžadovala v testovaném voze značnou sílu, neznamená to že by model Fun nemohl naplňovat roli, pro kterou je určený. Vše nové a „neochozené“ jde zpravidla ztuha a také naše zručnost při prvním pokusu jistě nevykazovala optimální parametry. Dlouhodobý majitel vozu si zřejmě poradí s přestavbou interiéru šikovněji.
 
Jistý v zatáčkách
Vysoký a kolmý posaz podobný jako v autobuse umožňuje řidiči Viana získat dokonalý přehled o situaci v provozu. Jízdu v něm si naplno užijí řidič i jeho přední spolujezdec, ani ve druhé řadě se necestuje špatně. Na poměrně tuhou zadní lavici se však citelně přenášejí rázy od nápravy, tady je nejvíce znát „dodávkový“ původ Viana. Jinak se jízdní vlastnosti modelu blíží klasickým autům, jen při silném bočním větru je třeba kalkulovat s vysokou siluetou vozu. S Mercedesem Viano Fun se o dovolené nemusíte bát, že něco nestihnete. S klidem si můžete naplánovat stejné denní penzum kilometrů jako s běžným autem. Žádný „slimácký motorhome“! I když užitnými vlastnostmi se mu blíží. V každé své motorizaci jezdí Viano svižně, dokonce i serpentiny v horách s ním vykroužíte stejně suverénně. Na stabilitu Viana je spolehnutí. Pohání hokola zadní nápravy, existuje však i „sněžná“ varianta 4Matic. Vyběr tří naftových verzí o výkonech v rozmezí od 100 do 165 kW doplňuje benzínový motor objemu 3,5 l o úctyhodném výkonu 190 kW/ 258 k. Ale ta spotřeba!
 
Raději CDI
Dobrou volbu představuje prostřední verze turbodieselu z testované varianty (120 kW/163 k) doplněná šestistupňovou manuální převodovkou. Ta se představila velmi přesným i když trochu tuhým řazením. Řadicí páku umístěnou vysoko na přístrojvé desce má řidič skvěle při ruce. Výkon motoru v součinnosti s potenciálem točivého momentu testované verze umožňuje dostatečně svižnou jízdu i pružné zrychlení. Spotřeba se přitom držela mezi osmi a devíti litry nafty v běžném kombinovaném režimu: město – silnice různých tříd - dálnice. Na tak velký vůz to není špatná bilance i když výrobce udává optimističtější číslo. Při dálničním limitu 130 km/h si motor spokojeně přede při 2400 otáčkách. Zvolit lze automatickou převodovku, která je podle údajů výrobce dokonce o téměř litr paliva úspornější. A překvapivě svižnější v akceleraci!
 
Skoro jako motorhome
V základní výbavě lze Viano Fun pořídit v ceně pod milion korun. Je vcelku bohatá. Z bezpečnostních prvků nechybí nic podstatného včetně adaptivního stabilizačního systému ESP. Výrobce však upozorňuje, že ani ten nedokáže přelstít fyzikální zákony! Nechybí vyhřívaná sedadla řidiče a předního spolujezdce, klimatizace, determální prosklení ani litá kola. Absence rádia v základní výbavě ovšem překvapuje. Méně už odnímatelné zatemnění oken a dalších prvků, které Viano přibližují opravdovému „motorhomu“. Ještě více se mu podobá model Viano Marco Polo, který dovozce nabízí v cenách od 1 135 200 Kč s turbodieselem 2,0 CDI (100 kW) a za 1 165 800 Kč v motorizaci shodné s testovaným vozem.
Technické údaje Mercedes-Benz Viano Fun
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 2143 ccm
Výkon: 120kW(163k)/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/1600-2400 ot./min.
Max. rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,1 s
Spotřeba - kombin.: 7,1 l/100 km
Spotřeba - město: 8,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  6,3 l /100 km
Objem pal. nádrže:   75 l
Délka: 5008 mm
Šířka: 1901 mm
Výška: 1875 mm
Rozvor: 3200 mm
Základní cena: 937.800 Kč (2,0 CDI/100 kW)
Cena test. modelu od: 967.800 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Manfred Strnad (Text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč