Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet
Před příchodem druhé generace dostává současný Qashqai na sklonku svého života zcela novou vznětovou pohonnou jednotku z dílen Renaultu, která z něj dělá stále žádané zboží. Jak si vedl Qashqai s novým srdcem na trati dlouhé přes tisíc kilometrů a jak se choval na německých dálnicích?
Nissan Qashqai je úspěšný, jelikož již v létě loňského roku sjel z výrobních pásů miliontý kus dosud vyráběné první generace. Před příchodem druhé generace dostává Qashqai zcela novou vznětovou pohonnou jednotku z dílen Renaultu. Kromě nové pohonné jednotky se testovaný Qashqai mohl pochlubit i asistenčním systémem AMV (Around Vehisle Monitoring), který je standardně dodáván s výbavou I-Way a Tekna. Systém ulehčuje parkování, jelikož zobrazuje na displeji polohu vozu z ptačí perspektivy. AVM využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce chladiče, v krytech vnějších zpětných zrcátek a v zadním výklopném víku. Na displeji je zároveň zobrazován tradiční pohled ze zadní parkovací kamery nebo z pravé boční kamery, přičemž mezi nimi lze přepínat pomocí tlačítka Camera. Samotný systém funguje znamenitě a zabraňuje například poškrábání litých kol o obrubník. Bohužel displej je na středovém panelu umístěn příliš nízko a za slunečných dní je velmi špatně čitelný.
Letecká záležitost
Přeplňovaná vznětová šestnáctistovka dCi s výkonem 96 kW (130 koní) vyplňuje mezeru mezi základní 1.5 dCi/81 kW a vrcholnou 2.0dCi/110 kW, přičemž patnáctistovka je k dispozici pouze v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Dvoulitr naopak již koupíte pouze s šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Nová šestnáctistovka dCi je výhradně spojena s manuální šestirychlostní převodovkou a standardně s pohonem předních kol (pohon všech kol však lze zvolit za příplatek 50.000 Kč). Šestnáctistovka dCi má výrazně lepší dynamiku než patnáctistovka a je zároveň úspornější. K charakteru tohoto SUVéčka se 1.6 dCi náramně hodí.
Moderní diesel se honosí dlouhým vývojem, který automobilku stál 230 milionů eur a v průběhu kterého bylo zaregistrováno na 30 patentů. Jedna-šestka dCi má podčtvercový tvar, který kopíruje současné trendy konkurence. Krátkozdvihová 1.6 dCi je vybavena zpětným vedením recirkulovaných výfukových plynů, které jsou navraceny neobvykle před turbodmychadlo. Při volnoběžných otáčkách není motor téměř slyšet (ještě lepšího odhlučnění se však 1.6 dCi dočkala ve Scénicu). Přestože 1.6 dCi je oproti vrcholnému dvoulitru dCi o 14 kW slabší, chlubí se shodným točivým momentem (320 Nm), který je navíc dostupný již v 1750 ot./min. (o 250 ot./min. níže než u 2.0 dCi). V praxi tak 1.6 dCi nejede pocitově o nic hůře. Do otáček jde ochotně a vytáčí se stejně lehce jako benzínové přeplňované motory. Přísun síly je pozorovatelný zhruba od čtrnácti-set otáček, přičemž to nejlepší předvádí po překročení 2.300 ot./min. Tah motoru je ve vyšších otáčkách doslova úžasný a nevadne ani v druhé polovině otáčkoměru. Pokud budete předjíždět, můžete u tohoto agregátu podřadit klidně o dva rychlostní stupně a vystřelit vpřed, což není u dieselů zrovna běžné. Při 160 km/h točí motor 3100 ot./min.
Ač nejsem příznivcem vznětových motorů, šestnáctistovka dCi mě nadchla již při testu Renautlu Scénic 1.6 dCi. Abych ověřil úspornost této nové pohonné jednotky, najezdil jsem s ní za čtyři dny přes 1000 km. Po Praze jsem ujel více než 250 kilometrů s průměrnou spotřebou 5,9 l/100 km. Stejnou porci kilometrů jsem ujel i mimo město po okresních silnicích první, druhé i třetí třídy. Výsledek byl doslova famózní, palubní počítač ukázal hodnotu 4,2 l/100 km. Zbývající kilometry připadají na české a německé dálnice. S vozem jsem vyrazil z Prahy přes Rozvadov do Regensburgu a zpět. V Česku jsem udržoval rychlost mezi 130-170 km/h podle hustoty dopravy a za hranicemi mezi 150-180 km/h. Na téměř 600 km dlouhé trase si 1.6 dCi řekla o přísun 6,4 l/100 km, což považuji vzhledem k vysokému rychlostnímu průměru a přejezdu dvou ucpaných měst za velmi dobrý výsledek. V praxi lze při pohodové jízdě jezdit v průměru kolem pěti litrů na sto kilometrů.
Hlavně komfortně
Nissan Qashqai je vcelku stabilní i při vyšších rychlostech, přesto nesmíte zapomínat na vyšší stavbu karoserie, vyšší světlou výšku (188 mm), komfortnější podvozek a nepříliš přesné řízení. Na okreskách Qashqai má nejraději pohodové tempo, řezání zatáček není jeho velkou zbraní. Qashqai v Německu předvedl, že umí uhánět 180 km/h kopec-nekopec, a že v těchto rychlostech funguje stále dobře. Není tak stabilní, jako nižší sedany a v obloucích jistý, přesto jízda s ním není vyloženě nepříjemná. Motor je nejsilnější zbraní vozu. Poskytuje dostatečnou dynamiku za minimální peníze vydané za pohonné hmoty. Při českém dálničním maximu (130 km/h) funguje Qashqai znamenitě a bez výhrad. Jízda s ním je velmi příjemná. Větší náklony karoserie spolu s nepřesným řízením a sedadly s nedostatečným bočním vedením odradí zaručeně každého od rychlých průjezdů zatáček. Brzdy navíc vyžadují více síly.
Stále má co říct
Ani po pěti letech na trhu nemá a nebude mít Nissan Qashqai nouzi o zákazníky, což dokazují i statistiky prodejnosti (Qashqai je po Škodě Yeti a Hyundai ix35 třetím nejprodávanějším vozem ve své kategorii). Nissanu Qashqai pomohla na konci roku 2009 modernizaci, přičemž mu další svěží vítr do plachet přináší dnes testovaná 1.6 dCi, která je famózní pohonnou jednotkou (na rozdíl od ostatních dieselů v nabídce u ní lze volit mezi pohonem předních nebo všech kol). Zájem zákazníků je stále velký i přes zastaralý interiér.
(plusy)
motor (kultivovanost a úspornost)
komfortní odpružení
plnohodnotné rezervní kolo
cenová politika
(mínusy)
kratší sedáky
odhlučnění zadních kol
řízení
Technické údaje | Nissan Qashqai1.6 dCi/96 kW |
Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Výkon: | 96kW(130k)/4000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 320Nm/1750 ot./min. |
Max. rychlost: | 190 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 10,3 s |
Spotřeba - kombin.: | 4,5 l/100 km |
Spotřeba - město: | 5,5 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 3,9 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 65 l |
Délka/šířka/výška: | 4330/1780/1615 mm |
Rozvor: | 2630 mm |
Zavazadelník: | 410 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1498/2085 kg |
Základní cena: | 379.000 Kč (1.6i/86 kW, Visia) |
Cena test. modelu od: | 498.000 Kč (1,6 dCi/96kW, Visia) |