Test ojetiny: Alfa Romeo 166 - křižník s výjimečným motorem
Dřívější vlajková loď automobilky Alfa Romeo, model 166, dodnes poskytne skutečně excelentní cestovní komfort. Navíc jej lze sehnat i s legendárním šestiválce „Busso“, který tento model mění ve sbírkový exemplář, jehož cena už jenom roste.
Sedan Alfa Romeo 166 s pohonem předních kol a celkovou délkou 4720 mm vyjel v roce 1998. Stal se tak nástupcem modelu 164. Pod kapotu „stošedesátšestky“ se dostaly zážehové čtyřválce i šestiválce, na trhu ale nejčastěji potkáte pětiválcové turbodiesely se vstřikováním systémem common rail. Rok 2003 přinesl facelift modelu, který se odrazil nejvíce na přídi, kde do té doby kontroverzní maska vozu doznala velkých změn a auto se začalo líbit širšímu spektru motoristického publika. Ve výrobě se Alfa Romeo 166 udržela do roku 2007. Jejím nástupcem se stal model 159.
Proti silné německé konkurenci se AR166 nikdy nedokázala pořádně prosadit. Získala si však srdce příznivců italských vozů, protože navzdory svým nemalým rozměrům neztrácí vůbec nic ze sportovnosti, jíž je Alfa Romeo pověstná. Přitom řidiče i posádku dokáže zahrnout komfortem, který neposkytuje ani řada současných vozidel. Menší zájem je znatelný i dnes na trhu ojetých automobilů, kde se model 166 nezřídka objevuje s lákavou cenovkou. To ale neplatí pro špičkové verze s benzinovým šestiválcem, za jehož zrodem stojí Giuseppe Busso - ceny těchto vozidel nyní prudce rostou právě díky jedinečnému motoru s naprosto famózním zvukem a silou, která uchvátí každého jen trochu sportovně založeného řidiče.
Avšak Alfa Romeo 166 nemá jen světlé stránky. K jejím slabinám jistě patří horší dílenské zpracování. V interiéru si můžete všimnou místy až silně podprůměrného slícování plastů, na druhou stranu vás vybavenější verze umějí hýčkat kvalitním koženým čalouněním (může být i v luxusní bílém provedení), velice komfortními sedadly a opravdu velkým vnitřním prostorem. To platí i pro oblast zadních sedadel nebo zavazadelník, který nabízí objem 490 litrů.
Posádku řada těchto vozů navíc hýčká navigačním systémem a kvalitní audio soustavou. Běžná je čtveřice airbagů, palubní počítač, protiprokluzový systém, ABS nebo automatická klimatizace. Výbavou vůz zkrátka nezklame a cestovním komfortem už vůbec ne. Kromě prostornosti totiž potěší i výborně naladěným podvozkem a tak je velice dobrým společníkem i při jízdách na dlouhé vzdálenosti. Nezklame ani v zatáčkách, kde vzhledem k vnějším rozměrům rozhodně nepropadá.
Fantastické jízdní zážitky nabídne verze Super s legendárním šestiválcem „Busso“ o objemu 3,0 nebo 3,2 litru. Ten auto mění doslova ve stíhačku s úchvatným zvukem tohoto jedinečného šestiválce, který se mimochodem montoval například i do sportovně laděné Alfy Romeo 156 nebo 147. Avšak pozor na brzdy, které při velkém zatížení vadnou vlivem přehřátí, což se stává právě když se necháte unést a propadnete kouzlu sportovní jízdy po klikatých okreskách.
Základní pohonná jednotka 2.0 Twin Spark (110 a 114 kW) je dostačující, ale pokud chcete opravdu dobrý benzinový motor, atmosférický šestiválec „Busso“ je jedinou volbou (montoval se ve verzích 2.5 24V V6/140 kW, 3.0 24V V6/166 kW a 3.2 24V V6/177 kW). Záměrně jsme vynechali přeplňovaný šestiválec 2.O TB/150 kW, který je sice svižný, současně však platí za nejrizikovější pohonnou jednotku pod kapotou „stošedesátšestky“. Bohužel, atmosférický šestiválce na trhu často nepotkáte a když, tak za cenu, která se vám líbit nebude. Právě proto a také z důvodu spotřeby se řada motoristů rozhodne pro turbodiesel. Na výběr jsou pětiválce 2.4 JTD o výkonech 100, 103, 110 kW a také pětiválec 2.4 20 V JTD s výkonem 125 kW. Nevýhodou těchto motorů je především nákladná výměna rozvodů a fakt, že při nehodě může dojít ke jejich zásadnímu poškození.
To dále vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO: „Pokud se rozhodnete pro naftový pětiválec 2.4, dejte si velký pozor na vozidla opravená po nehodě. Při nárazu zde totiž nezřídka dojde k deformaci klikové hřídele.“ Známé j také nadměrné opotřebení motorů z důvodu nízké hladiny oleje nebo jeho nesprávné volby a vyskytují se potíže s elektronikou. Pro Alfu Romeo se důrazně doporučují oleje Selenia, známé svou vysokou teplotní odolností.
„Výjimkou nejsou vůle na přední nápravě, které trápí řadu ojetin určených k prodeji. To je dáno skutečností, že majitelům zamýšlejícím prodej vozu se již nechce do oprav investovat,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Poruchy mohou potrápit i palivové čerpadlo, velký pozor si dejte na interval výměny rozvodů!
„Velkou pozornost si zaslouží také brzdy, občas se vyskytují automobily se zvlněnými brzdovými kotouči,“ pokračuje Jindřich Topol z AAA AUTO. „Určitě prověřte také funkčnost veškeré elektrické výbavy a nezapomeňte ani na klimatzaci,“ dodává. Věnujte se také stavu prahů a výfuku, kde se občas objevuje koroze. Setkat se s ní můžete někdy také v oblasti lemů blatníků. Kdo se rozhodne pro Alfu Romeo 166 měl by vybírat pečlivě a pamatovat si, že rozhodně nekupuje vzorně spolehlivý vůz. Na druhou stranu, bude jezdit v autě které se vymyká běžné automobilové konfekci a svého majitele dokáže potěšit jak komfortem, tak mimořádným jízdním zážitkem v případě legendárních šestiválců „Busso“.