Test ojetiny: Fiat Panda - pohledná krabička může být i 4x4 | Autanet.cz

Test ojetiny: Fiat Panda - pohledná krabička může být i 4x4

Malý Fiat Panda nabízí vzhledem ke svým rozměrům celkem solidní prostor. Navíc existuje i ve verzi 4x4 a jako čtyřkolka je opravdu povedený.

Přestože ojeté fiaty nemají u českých motoristů na růžích ustláno, model panda si na trhu s ojetými vozy nevede špatně.


Stejně jako Punto totiž dokáže oslovit ceno a v neposlední řadě živými a úspornými motory. Fiat Panda navíc vyjel i s pohonem všech kol a v tomto provedení si získal řadu příznivců. Ale nalijme si čistého vína: čtyřkolek není na trhu až tak mnoho a jejich ceny jsou přirozeně vyšší, než je tomu u vozů s poháněnou jednou nápravou. Nicméně ani předokolka není špatná a pokud nepotřebujete pohon 4x4, může vám zcela dostačovat.

Jen pozor na výbavu, na trhu jsou totiž i vozy bez posilovače řízení a ty rozhodně nenadchnou. Dnešní doba chce už trochu více, a tak je dobré vybírat jen mezi automobily s posilovačem řízení, jimž nechybí elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání a klimatizace. Už dnes jsou vozy bez těchto prvků jen velice těžko prodejné a velice brzo nastane čas, kdy se jich jen tak nezbavíte. Motoristé pořizující ojetiny jsou stále náročnější a kolikrát je již nezlomí ani výrazně nižší cena. Vždyť kdo by se chtěl v létě potit v autě a po vystoupení vypadat jak kdyby právě dorazil z fitka, když už i laciné ojetiny mnohdy mají klimatizaci.

Na trhu můžeme najít také pár opravdu zajímavých verzí, které ale nebyly v nabídce výrobce od začátku produkce modelu. Fiat Panda druhé generace vyjel na silnice v roce 2003 a v nabídce italské automobilky vydržel do roku 2012, kdy byl nahrazen třetí generací. Během této doby prodělal modernizaci a facelift v roce 2009, kdy se na trhu objevilo také továrně nabízené provedení na LPG. Již o dva roky dříve přitom automobilka nabídla verzi Natural power na CNG – v obou případech je systém montován do motorizací 1.2i/44 kW. Bez zajímavosti není ani provedení 100HP, jak již název napovídá, jedná se o verzi o výkonu 100 koní, jíž pohání povedený agregát 1.4 16V/74 kW spolupracuící se šestistupňovou převodovkou. Verze s pohonem všech kol 4x4 a zvýšeným podvozkem o 16 mm byla představena v roce 2004, ale prodávat se začala o rok později.

Mezi slabší stránky vozu patří bezpečnost, což dokazuje bariérový test Euro NCAP z roku 2004. Tehdy dostal Fiat Panda druhé generace za bezpečnost posádky při nárazu jen tři hvězdičky z pěti možných a za ochranu dětí v autosedačkách dokonce pouze dvě hvězdičky z pěti možných. Pro úplnost uveďme, že ohleduplnost při střetu s chodcem byla techniky nezávislé společnosti Euro NCAP ohodnocena jednou hvězdou ze čtyř maximálně udělovaných.

K silnějším stránkám patří příkladné obestavění vnitřního prostoru, díky němuž je i přes nevelké vnější rozměry nabídka místa pro posádku slušná – nesmíme zapomínat, že se bavíme o vozidle patřícím do třídy mini aut vhodných zejména do městského provozu. Řidiči přesto může být nepříjemný „ostrůvek“ s řadicí pákou umístěný nahoře na palubní desce – řazení je tak krásně při ruce, avšak je zde omezen prostor pro koleno pravé nohy řidiče. Na zadních sedadlech je místa více než by člověk čekal a ani zavazadelník si v dané třídě nestojí zle, když nabízí objem 206 litrů. Pozor ale u plynových variant na LPG a CNG, kde je z důvodu umístění plynové nádrže zavazadlový prostor o trošičku menší, když disponuje objemem 190 litrů.

Základní motorizaci představuje jedenáctistovka s výkonem 40 kW, která je bez problémů ve městě, ale mimo něj už naráží na výkonová omezení a navíc skrývá ještě jedno překvapení – vůz s tímto motorem totiž nemá přední příčný stabilizátor a tak disponuje podvozkem na úrovni Škody Favorit. Rozdíl v jízdních vlastnostech ve srovnání s vozy vybavenými stabilizátorem je opravdu značný! Při hledání ojetého automobilu se vyhněte také vozidlům s neskutečně línou robotizovanou převodovkou a raději vsaďte na manuál. Ten má nemalou výhodu také ve spolehlivosti.

Za ideální pohonnou jednotku můžeme označit dvanáctistovku. Nejprve to byl agregát 1.2i/44 kW pohánějící i větší Punto – ani v Puntu, natož v Pandě netrpí nedostatkem výkonu. Naopak je znám ochotou jít za plynem a současně umožňuje velice úspornou jízdu. V roce 2010 byl nahrazen šestnáctiventilovým motorem o shodném objemu, avšak o výkonu 51 kW. Pod kapotu malého Fiatu Panda se dostal také turbodiesel, ten ale nepředstavuje dobrou volbu. Jedná se totiž o jednotku 1.3 JTD s výkonem 55 kW, která se nadměrně celkově opotřebovává a může s sebou nést nemalé problémy a investice. Častěji zde odcházejí vstřikovače, známé jsou úniky oleje i jeho zvýšená spotřeba.

„Benzinové motorizace někdy potrápí vadná Lambda sonda, na což nemusí kontrolka motoru vždy upozornit. Na tento problém může ukázat i houpavý volnoběh,“ vysvětluje Jindřich Topol, výkupní manažer AAA AUTO. Vůle se objevují v táhlech předního příčného stabilizátoru – samozřejmě u vozidel, která jím jsou vybavena. Prověrku si zaslouží klimatizace, ale také brzdy, které jsou u některých vozidel nadměrně opotřebeny – nejsou poddimenzovány, jedná se o zanedbanou údržbu. Někteří majitelé si zkrátka myslí, že když koupí levný automobil, mohou na něm i nadále šetřit a tak se třeba vyhýbají výměně brzdových kotoučů, i když už rozhodně nemají předepsanou tloušťku.

„Známé jsou případy závad centrálního zamykání, ale také poruch posilovače řízení. Všechny prvky výbavy je proto nutné dobře vyzkoušet,“ nabádá zástupce AAA AUTO. Pozor si dejte na korodující výfuk a to nejen v oblasti koncového tlumiče. Často totiž koroduje také střední díly výfukového systému. „U některých automobilů se můžete setkat s nadměrným opotřebením zadních tlumičů pérování. Tlumiče přitom mají vliv nejen na komfort posádky, ale i na bezpečnost, a tak by se jejich výměna neměla oddalovat,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. Možných závad se může zdát více než dost, pokud ale pořídíte ojeté vozidlo od pečlivého majitele, máte velkou šanci se s většinou z nich vůbec nesetkat.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

539 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč