Test ojetiny: Ford Focus - král zatáček se stále líbí | Autanet.cz

Test ojetiny: Ford Focus - král zatáček se stále líbí

První generace Fordu Focus se už řadí k levným ojetinám. Kupce si však stále hledá snadno, tedy alespoň pokud se bavíme o zachovalých vozech. Důvodem je jak líbivý design karoserie, tak vyhlášené jízdní vlastnosti.

Focus první generace vyjel v provedeních hatchback (tří a pětidveřový), sedan a kombi (kombi neslo na vybraných trzích označení Turnier). Zatímco kombík stále nechází uplatnění jakožto cenově dobře dostupný rodinný automobil s opravdu dobrými jízdními vlastnostmi, hatchback vyhledávají spíše mladí motoristé, kteří jej často pořizují jako svůj vůbec první vůz. Sedan je vidět méně a zájem o tuto karosářskou verzi je na našem trhu minimální.


Designérský styl „New Edge“ zajistil vozu ostré linky, které dělají automobil uvedený již v roce 1998 stále na pohled atraktivním. Významným rokem v životě modelu je 2001, kdy prošel modernizací a faceliftem, ale i 2002 a především pak 2003. V roce 2002 totiž vyjela přiostřená verze ST poháněná atmosférickým benzinovým dvoulitrem o výkonu 125 kW (170 koní). Toto provedení navíc bylo k dispozici jak se tří či pětidveřovou karoserií hatchback, tak ve verzi kombi.

V roce 2003 pak vstoupila na trh špičková sportovně laděná verze Focus RS s přeplňovaným motorem 2.0 16V o výkonu 158 kW (215 koní), diferenciálem se zvýšenou svorností, tuhým sportovním podvozkem a sportovními sedadly Sparco. „Er-eso“ vyjelo v počtu 4000 kusů a dnes je již ceněným sběratelským kouskem. Výroba Focusu první generace byla ukončena v roce 2004, kdy vstoupil na trh stejnojmenný nástupce.

Interiér vozu poskytne dostatek místa posádce na předeních i zadních sedadlech. Vytýkána mu však bývá palubní deska, která sice designem ladí s karoserií, ale dnes už řadě motoristů do oka nepadne. Svůj podíl na tom má také plast z něhož je vyrobena. Ten totiž zrovna dojem kvality nenavozuje. Naopak pochvalu si zaslouží do rukou skvěle padnoucí volant a pohodlná sedadla.

Zavazadelník hatchbacku nabídne v dané třídě standardních 350 litrů objemu. Sedan odveze zavazadla o objemu 490 litrů a kombi zvládne náklad o objemu 520 litrů (měřeno po kryt zavazadelníku, v případě naložení po střechu je to výrazně více). Zejména kombík tak dokáže zdatně plnit úlohu rodinného automobilu.

Jízdní vlastnosti jsou výborné, v případě verze RS naprosto vynikající. Ale zůstaňme u běžných provedeních, jimž lze vytknout nižší komfort odpružení, když tužší podvozek sice odvádí skvělou práci v zatáčkách, ale s nerovnostmi si až tak dobře neporadí. Vinu na tom do značné míry nesou zarezávající spoje zadní nápravy, čím dochází k omezení její hybnosti a tedy i možností propružení. To je typická nemoc fordů, která značně komplikuje, ale i prodražuje případné opravy (někdy dokonce nejdou ramena odmontovat a musejí se rozřezat) – zarezávání se ještě častěji vyskytuje u Focusu druhé generace.

Za jízdy oceníte komunikativní řízení i přesné řazení, a pokud nesáhnete po nejslabší benzinové či naftové motorizaci, budete spokojeni i s odezvou na sešlápnutí plynu. Základní zážehová šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 55 kW není špatná, ale má jasně dané výkonové limity, které rapidně více pocítíte při větším vytížení vozu. Totéž platí i pro naftový motor 1.8 Di s identickým výkonem 55 kW.

Dobrou volbou je však 1.6 16V/74 kW či stále úsporně pracující 1.8 16V/85 kW. V nabídce je i 2.0 16V/96 kW a pak samozřejmě agregáty vyhrazené rychlejším verzím ST a RS o nichž už byla řeč. Z turbodieselů to chce zvolit alespoň 1.8 TDDi/66 kW, lépe ale 1.8 TDCi/74 nebo 85 kW. Spolehlivost těchto turbodieselů není špatná, na dnešní poměry mají ale hrubší a hlasitější běh a spotřeby moderních naftových motorů přirozeně taktéž nedosahují. V tomto směru se nemohou rovnat ani se stejně starými 1.9 TDI v konkurenčním Volkswagenu Golf.

Poměrně častý problém představuje nefunkční či nepřesný palivoměr, občas odejde posilovač řízení a známé jsou také potíže s vysloužilými ložisky kol. Jejich špatný stav prozradí typické hučení. „Nepřítelem Fordu Fosuc první generace je bezesporu koroze. Kontrolu si zaslouží prahy i kapota automobilu, kde může být poškozený lak od odletujících kamínků. Korodují ale i lemy blatníků nebo výfuk,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Vyskytuje se také povrchová koroze podvozkových dílů a z důvodu zatékání vody lze najít korozi i v pojistkové skříňce.

„Nezřídka se setkáte s vozy, které mají zvlněné brzdové kotouče, vyloučit nelze ani závadu alternátoru. Naftové motorizace někdy potrápí EGR ventil nebo palivové čerpadlo,“ pokračuje ve výčtu možných problémů zástupce AAA AUTO. Kapota motoru se otevírá klíčkem a zámek umístěný pod odklápěcím znakem automobilky je vystaven vlivům počasí po celý rok. To vede k jeho zasekávání, což může být velice nepříjemné. Jediným řešením je preventivní promazávání alespoň dvakrát ročně.

„Zapomenout nesmíme ani na klíčky a zámky podléhající opotřebení,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. Určitě tedy vyzkoušejte všechny klíče k vozu i funkčnost všech zámků. Prověřte také funkčnost klimatizace, pokud jí je vozidlo vybaveno.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč