Test ojetiny: Ford Galaxy - Jednoduchá technika a nízké ceny
První generace rodinného MPV Ford Galaxy potěší úspornými turbodiesely a solidním jízdním projevem. Pozor ale na korozi, která obvykle ukončuje život tohoto vozu.
Model Galaxy první generace vyjel už v roce 2005. Automobil vybavený pěti až sedmi sedadly si našel místo především v početnějších rodinách, které oceňují i jeho obrovský zavazadelník. Zatímco vozy vyrobené v prvních letech produkce se již řadí mezi nejlevnější ojetiny, automobily produkované po modernizaci a faceliftu (poznáte je snadno podle velkých světel a modernějších tvarů včetně palubní desky) patří k o něco dražším, avšak i tak již levným ojetinám. Výhodou modernizovaného provedení jsou nejen líbivější tvary, ale především značně kvalitnější materiály a modernější výbava.
Ford Galaxy vznikal ve spolupráci koncernů Ford a Volkswagen. Výsledkem jsou technicky shodné modely Ford Galaxy, Seat Alhambra a Volkswagen Sharan. Z dílen fordu pak pochází benzinový šetnáctiventilový čtyřválec o objemu 2,3 litru a výkonu 103 či 107 kW, který je nejčastější zážehovou motorizací v modelu Galaxy první generace. Ještě větší oblibě se však těší velice úsporné turbodiesely TDI původem od Volkswagenu, montované ve výkonových verzích 66, 81, 85, 96 a 110 kW. Kromě toho se pod kapotu vozu dostaly i zážehové motory 2.0/85 kW a 2.8 V6/128 kW, které ale potkáte jen vzácně.
Největším kladem vozu je obrovský interiér se samostatnými sedadly ve třetí řadě, což znamená bezproblémovou montáž tří dětských autosedaček. Zavazadlový prostor je při pětimístné konfiguraci interiéru velikánský, v sedmimístném provedení má objem 255 litrů a naopak při vyjmutí sedadel i ze druhé řady disponuje objemem 2600 litrů. Původní palubní desku zastaralých tvarů, vyrobenou z tvrdého laciného plastu, po modernizaci v roce 2000 nahradila dodnes pohledná palubní deska z výrazně lepších plastů. Znatelně se zlepšila také kvalita sedadel a čalounění.
Při jízdě přirozeně pocítíte vyšší těžiště automobilu i jeho hmotnost. Na druhou stranu potěší komfortem odpružení a příjemným ovládáním. Můžete se ale setkat s různými pazvuky v interiéru, jenž vnikají vlivem kroucení karoserie a povrzáváním plastů. Bezpečnost dle Euro NCAP nebyla u Fordu Galaxy první generace nikdy prověřována, nárazovým testem však prošel jeho příbuzný model Volkswagen Sharan. Vzhledem k tomu, že jde prakticky o identický vůz, můžeme jeho výsledky s klidným srdcem přenést i na rodinný ford. Tři hvězdičky z pěti možných za ochranu posádky při nárazu nejsou z dnešního pohledu až takovým úspěchem, v době výroby Galaxy první řady ale rozhodně nešlo o špatný výsledek.
Při výběru ojetiny si dejte pozor zejména na korozi. „Rez napadá především prahy vozu a lemy blatníků. Rozhodně se důrazně doporučuje kontrola vozu na zvedáku, kde prověříte i stav podlahy a brzdových vedení,“ vysvětluje Jindřich Topol, vedoucí výkupu AAA AUTO. Pozornost si přitom zaslouží nejen brzdové trubičky, ale i hadičky, které mohou stářím praskat. V případě benzinových motorizací se někdy lze setkat s prasklým těsněním pod hlavou, turbodiesely tradičně trápí váha vzduchu, někdy ale i vstřikovače, vadné turbo nebo dvouhmotový setrvačník.
„Pozor na automatické převodovky, které nemají zrovna dobrou pověst. Před koupí je nutné funkčnost automatu důkladně prověřit, mnohdy se závada projeví až po zahřátí převodovky a třeba jen na určitý rychlostní stupeň nebo na zpátečku. Řazení musí být bez zbytečného škubání, rozjezdy plynulé,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Někdy odejde jednotka komfortu, známé jsou poruchy klimatizace. „Obehranou písničkou je mizerná kvalita zámků a klíčů. Obojí se výrazně opotřebovává, což může mít za následek až nefunkčnost,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO.
Vyloučit nelze ani nadměrně opotřebené tlumiče pérování a brzdy. Zde pozor i na stav brzdových kotoučů – při větším opotřebení nebo v případě použití nekvalitních dochází k vlnění. Vůle se objevují na přední i zadní nápravě, známé je také nadměrné opotřebení ložisek kol, jejichž špatný stav prozradí typické hučení. Ford Galaxy první generace je zkrátka už letitý model a s tím jde ruku v ruce určité riziko závad. Pokud sáhnete po verzi vyrobené po faceliftu, máte citelně větší šanci najít zachovalý vůz, který odvede ještě pořádný kus práce.