Test ojetiny: Opel Corsa C - malý blesk za malé peníze
Corsa třetí generace nevyniká designem, ale potěší velmi příjemným ovládáním a dobrým chováním za jízdy. Navíc zájemce o ojetinu zaujme i cenou, což je na trhu ojetin výhoda i dalších modelů s bleskem ve znaku.
Třetí generace malého automobilu Opel Corsa vyjela pod interním označením C. Vůz se objevil ve výrobním plánu automobilky už v roce 2000 a vydržel tam do roku 2006, kdy jej vystřídal stejnojmenný nástupce pod označením D. Automobil existuje výhradně v provedení tří a pětidveřový hatchback a to jak se zážehovými, tak vznětovými motory. Kromě manuálního pětistupňového řazení dostal také samočinné, které je zde řešeno robotizovanou převodovkou Easytronic s možností manuálního řazení. Nejde tedy o klasický automat, ale manuál s robotem a klasickou spojkou, jejíž obsluhu řeší elektronika bez zásahu řidiče, stejně jako řazení.
Toto provedení ale není k vidění často. Na trhu mají drtivou převahu vozy s ručním řazením. Zájem je především o pětidveřová provedení, což se projevuje na nižších cenách třídveřových verzí. Nevýhodou představuje chudá základní výbava. Najít dobře vybavený automobil zpravidla vyžaduje více trpělivost a více času věnovaného hledání vhodné ojetiny.
Karoserie sice jednoduchých, ale současně nadčasových a celkem líbivých tvarů, ukrývá dostatečně prostorný interiér. Těsněji může být vzadu v oblasti kolen, ale pokud přihlédneme k faktu, že vozidla této třídy si lidé pořizují většinou na cestování ve dvou, jen málo kdo toto bude řešit. Zavazadelník o objemu 260 litrů určitě díru do světa neudělá, vyložený propadák v rámci třídy však také nepředstavuje.
Určité minus představují jednoduše tvarovaná sedadla, z hlediska pohodlí si ale nestojí špatně. Palubní deska nese klasické designové prvky opelů z dané doby, s výrazným středovým panelem na jehož vrcholu najdeme malou kapličku s displejem zobrazujícím hodiny, ale i údaje autorádia a případně též palubního počítače. Menší volant dobře padne do rukou, což potěší snad každého řidiče.
Kladem je zdařilé naladění podvozku, díky němuž vůz dobře drží jízdní stopu v zatáčkách. Cestovní komfort přitom není vůbec špatný. Jen nelze doporučit základní pohonnou jednotku, jíž je benzinový litrový tříválec o chabém výkonu 43 nebo 44 kW. Oproti tříválcovým motorům uvedeným například v konkurenční Škodě Fabia sice produkuje menší vibrace a je tak příjemnější, po výkonové stránce ale vůbec nestačí.
Výrazně lépe si stojí čtyřválec 1.2 16V disponujícím už ucházejícím výkonem 55 kW, který je třeba v městském prostředí naprosto vyhovující. Tento motor má velice příznivou spotřebu a kultivovaný běh. V nabídce najdeme také silnější čtrnáctistovku, pracující s výkonem 66 kW. Ani ta není špatnou volbou, což platí i pro motor 1.8 16V/92 kW, který malou Corsu už pěkně rozparádí. Pro zájemce o úspornou motorizaci ale nebude představovat úplně nejlepší volbu, navíc vlz s tímto agregátem často na trhu neuvidíte.
Nejslabší turbodiesel 1.7 DI s výkonem 48 kW je stejně jako základní benzinový motor lepší obejít obloukem. Výhrou není ani 1.7 DTI/55 kW, který je sice o něco silnější, ale stejně jako slabší naftový motor nevykazuje zrovna ideální spolehlivost. Pozor si dejte i na rozšířený 1.3 CDTi/51 kW. Zpočátku to byl spolehlivý motor, sice s omezeným výkonem, ale některým motoristům dostačoval. Jenže s přibývajícími lety a kilometry na hrbu vzala jeho spolehlivost za své. Z tohoto hlediska je nejlepší volbou nejsilnější turbodiesel 1.7 CDTi/74 kW, který ale není k vidění tak často.
„Turbodiesel 1.3 CDTi z produkce italské automobilky Fiat někdy trápí vysoká spotřeba oleje a problémy s turbem. Vyloučit nelze ani potíže se vstřikovači nebo dokonce přidírání motoru. Proto pokud zatoužíte po vozidle s touto pohonnou jednotkou, velkou pozornost věnujte pravidelnému běhu i zabarvení kouře linoucího se z výfuku,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Malá naftová třínáctistovka je sice vyhlášený spořílek paliva, ale trpí celkovým nadměrným opotřebením.
U všech motorizací si dejte pozor na únik motorového oleje. U robotizované převodovky Easytronic si ověřte, že při zastavení a vypnutí motoru zůstává zařazen první rychlostní stupeň. Vyloučit nelze ani problémy plynoucí třeba z opotřebení podvozku. „Vůle na přední nápravě se vyskytují častěji u verzí s těžšími naftovými motory o objemu 1,7 litru. Vyloučit je ale nelze ani u malých benzinových motorizací, což není vzhledem ke stavu českých silnic nic překvapivého,“ pokračuje ve výčtu možných závad zástupce AAA AUTO.
„Některé automobily mají zvlněné brzdové kotouče, vyloučit nelze ani vůle v závěsech dveří. Častou závadou je rozsypaný nebo nedopisující centrálně umístěný displej, někdy nefunguje originální autorádio či klimatizace. Prověrku si ale zaslouží veškerá výbava,“ doporučuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Zcela vyloučit nelze ani poruchy elektroinstalace v palubní desce nebo netěsnosti vodního čerpadla. Známé jsou i potíže se stěrači či alternátorem. Výběr ojetého Opelu Corsa zkrátka nelze podcenit, pokud má dále dobře sloužit a novému majiteli dělat radost.