Test ojetiny: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI - klidně hned a nadlouho
Automobilka Opel před pár dny oficiálně odhalila podobu modernizovaného MPV s názvem Zafira Tourer. Rozhodli jsme se proto, že jeden ze zánovních bazarových vozů vyzkoušíme, a zjistíme, zda se na horkou novinku skutečně vyplatí čekat.
Rodinně střižené MPV německého výrobce není na trhu kdovíjak dlouho. Vůz na ženevském autosalonu debutoval coby Opel Zafira Tourer Concept v roce 2011 a záhy poté (na podzim téhož roku) vešel do skutečné výroby. Zveřejněný koncept byl navíc velice působivý, líbil se jak motoristické veřejnosti, tak širokému publiku a sériová Zafira Tourer se od něj proto liší jen několika detaily. Ačkoliv se jedná o v podstatě třetí generaci modelu Zafira, která je interně označována písmenem C, přídomkem Tourer, chtěl Opel jasně vzkázat, že nový model bude výrazně prostornější než doposud zaběhnutý předchůdce hranatých tvarů. Proč? Zafira totiž nikdy nebyla cílena jako přímý konkurent volkswagenu Touran, a přestože vnitřních rozměrů většího modelu Sharan rovněž nedosahuje, chtěla se díky „mezivelikosti“ vymanit z koncernovských měřítek a oslovit tak širší spektrum zákazníků. A povedlo se!
Exteriér – slušivý opelovský mix
Nemalou zásluhu na počtu prodaných kusů má však vedle zmiňované velikosti také vnější design. Zafira Tourer brala svou inspiraci hned ze tří sesterských modelů a nutno přiznat, že vzhled vozu se nadmíru povedl. Tvar přední části nepochybně připomíná vlajkovou insignii, jistou inspiraci můžeme díky černým šípům pod světly spatřit i v hybridním modelu Ampera a boční prolisy dveří nápadně připomínají Opel Astra SportsTourer, na jehož podvozkových základech Zafira Tourer mimochodem i spočívá. Zadní část je pak okřídleným znakem opět spjata s insignií a navzdory rozměrům celého modelu umě maskuje velikost svého hostitele. Zajímavostí je také, že Zafira Tourer byla vůbec prvním modelem z nabídky opelu, u kterého si zákazníci mohli připlatit za LED techniku zadních světel, která jsou v takovém případě silněji zatmavena a vozu dodávají dynamičtější charakter. Ani na námi testovaném kusu tak LED světla nesměla chybět. A jak je to s lakem karoserie? Valná část veřejnosti zafiru tourer kritizuje za přední masku inspirovanou modelem Ampera. Výběrem tmavšího odstínu laku se ovšem svéráznému vzezření černých šípů elegantně vyhnete. Raději než kdykoliv jindy jsme proto vybrali krásný kus v černé metalíze, což byla perfektní volba.
Interiér – hodně prostoru, málo chyb
Největší doménou rodinně zaměřených MPV je ovšem vnitřní prostor a množství odkládacích schránek v interiéru. V opelu Zafira Tourer jsou proto téměř všude a jen spolujezdec má vyjma středového panelu s loketní FlexKonzolí ukotvené v systému osvětlených kolejnic FlexRail a kromě mohutných kapes ve dveřích k dispozici 4 schránky. Objemná polička s nápisem „MAX 3 KG“ se ukrývá hned pod sedadlem, a v palubní desce kromě běžné přihrádky nechybí ani šikovná polička a horní, extra hluboký kastlík, kam dáte téměř celé předloktí. Jen pracovnou spolujezdce však množství odkládacích prostor nekončí a největším nepřítelem se nám proto po týdenní zápůjčce stala naše vlastní paměť. Nalézt třeba zapomenutý kapesní nůž? Půlhodinová záležitost (nakonec byl až ve spodní přihrádce středového systému FlexRail). Praktičnost tak Zafira Tourer rozhodně nepostrádá!
Pozice za skvěle tvarovaným volantem však není dokonalá a již zmiňovaným volkswagenům by ji Zafira jistě mohla závidět. Řadicí páka je ale naštěstí vhodně umístěna a vyložená tragédie se nekoná ani v oblasti šikmého výhledu vpřed, který u opelů posledních let tradičně pokulhává. Pochválit ovšem musím sedadla. Ani tak zadní, ta jsou svým prkenným tvarem vhodná skutečně jen pro otrlejší spolusedící (nejlépe děti), nýbrž přední, která jsou i přes absenci příplatku za anatomická sedadla skvěle tvarovaná, akorát měkká a svou kombinací barev dodávají celému béžovo-hnědému interiéru patřičný nádech luxusu. Pravda, málem bychom zapomněli. Pokud od srdce nenávidíte hnědou barvu, obejděte zafiru podobné konfigurace širokým obloukem. Všem ostatním však variantu hnědého interiéru vřele doporučujeme. V opelu si totiž dali nemalou práci s tím, aby se zde netloukla kombinace černé a hnědé barvy a prakticky vše, kam vaše oko dohlédne, je proto hnědé (dokonce i rámy dveří!). Nutno připustit, že neobvyklá kombinace barev na člověka zapůsobí, a velice pozitivním zjištěním je také skutečnost, že všechny plastové plochy včetně (obvykle černých) tlačítek, jež bývají velice náchylné na omak, vykazují v hnědém provedení mnohem lepší, „neochmatatelnější“ vlastnosti.
Základní objem zavazadelníku (710 litrů – pětimístné provedení) představuje svou hodnotou spíše přijatelnější průměr, disponuje však naprosto plochou nakládací hranou, rovnou podlahou a dokonale využitelným tvarem. Rovná podlaha následně vznikne i po sklopení druhé řady sedadel, díky čemuž se před vámi zjeví až 1 860 litrů využitelného prostoru o maximální délce 1 950 mm. Takové hodnoty považujeme za více než dostatečné.
Motor – úsporný traktor
V nabídce rodinného opelu figuruje již od počátku dvoulitrový vznětový turbomotor, který je kromě přílišné citlivosti na kvalitu nafty a četných problémů se zanášením karbonu vcelku spolehlivý. Do výrazně těžší zafiry (1708 kg) se tak jedná o nejlepší možnou volbu a v dnes testovaném voze jsme ho v provedení s 96 kilowatty měli i my. Zafira Tourer s tímto motorem není vyloženě líná, takže brzdou provozu rozhodně nebudete. Charakter a zejména projev pohonné jednotky však patří nanejvýše do poloviny minulého desetiletí. Při nezahřátém motoru hluk, následné nýtování a citelný turboefekt okolo 1 700 otáček za minutu není nic, čím by motor oslnil. Jakmile se však přes vyšší akustickou zátěž a nevalný projev ve vyšších otáčkách (nad 3 500) přenesete, budete veskrze spokojeni.
Díky dlouhým kvaltům (3 000ot./min. na 6. převodový stupeň znamená tachometrových 176 km/h) a nízkému koeficientu odporu vzduchu (jen cx=0,30) však rüsselsheimské MPV potěší při spotřebě paliva. Běžná jízda znamená odběr jen 6,2 litru nafty na 100 kilometrů a při troše snahy se snadno podíváte i k 5,5 litrům. Při opačném jízdním stylu je takřka nemožné překročit 8 litrovou hranici, což jsou vzhledem k hmotnosti a velikosti vozu skvělá čísla.
Jízda – tolik pohodlí?
Od rodinného MPV nejspíše čekáte, že bude dobře tlumit nerovnosti, bezpečně držet zvolenou stopu a že při troše štěstí bude i tiché v interiéru. Komfort, jakým Zafira Tourer oplývá, vás proto zarazí hned dvakrát. Základy podvozku sice pochází od astry, výsledné pružení zejména zadní klikové nápravy s wattovým přímovodem bylo však skloubeno úplně jinak. Rodinné MPV tak dokonale kombinuje tuhost německé karoserie s měkkým nastavením podvozku, čímž je jízda s ním plavná, houpavá a dokonale pohodlná. Prakticky vždy vás proto vybízí k dlouhým výletům napříč zeměmi. (Nemalý podíl na pohodlí měla i 17 palcová litá kola s pneumatikami 225/50, s nimiž se jedná o dokonalý cestovní ideál.) A to ve voze nebyl ani příplatkový podvozek s adaptivními tlumiči.
Druhým bodem úvodní věty odstavce je bezpečné vedení zvolené stopy. I v tomto směru Zafira exceluje, leč se naklání podobně jako pražské kyvadlo na Letné (to bylo mimochodem před pár měsíci opraveno). Na chování v zatáčkách je proto třeba chvíli si zvyknout, a pokud vás náhodou přepadne chuť střihnout si pár zatáček, připravte se na výraznou nedotáčivost. Na limitu pak celý vůz řídí spíše elektronika. ESP se ovšem dá podržením tlačítka na 7 sekund kompletně deaktivovat. Co následuje? Jen silnější touha k ještě výraznější nedotáčivosti. Zábava tedy nikoliv.
Poslední zmiňovanou vlastností bylo odhlučnění interiéru. Již z nízkého koeficientu odporu vzduchu jasně vyplývá, že Zafira hlučná nebude. Míru vnitřní izolace bychom však odhadovali kdesi na úrovni menší astry. Že je rodinné MPV ještě tišší než královna nynějších opelů Insignia, však tuší jen málokdo. Ani při jízdě nás tento nenápadný Opel proto nezklamal.
Závěr – za 430 000 Kč? 3x ano!
Po týdnu stráveném za volantem zánovního modelu Zafira Tourer z roku 2014 s nájezdem pouhých 48 tisíc kilometrů musíme konstatovat, že se jedná o nadprůměrně dobré auto. Na středovém panelu má samozřejmě výrazněji více tlačítek a ani vznětový motor nepotěší svým jadrným chodem. Jízdní komfort, kvalita materiálů v interiéru (bavíme se o hnědém provedení) a chování na silnici však stále patří ke špičce a přejdeme-li k otázce z úvodu testu, nemůžeme na ni odpovědět jinak. Vyplatí se tedy na horkou novinku čekat? Pokud se vám naskytne příležitost koupě zánovního vozu Opel Zafira Tourer, rozhodně na nic nečekejte. Za cenu 430 000 Kč si totiž s největší pravděpodobností koupíte namísto jedné úplně nové zafiry hned dvě zánovní. Vždyť i ta z dnešního testu již putovala za svým novým majitelem.
Plusy
+ luxusní nádech interiéru
+ množství odkládacích prostor
+ výhled z vozu
+ praktičnost interiéru
+ vyrovnané jízdní vlastnosti
+ pohodlí a odhlučnění
Mínusy
- hluk motoru
- pomalejší synchrony manuální převodovky
- množství tlačítek na středovém panelu
- vyšší pohotovostní hmotnost
Technické údaje | Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (rok 2014) |
Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 1956 ccm |
Výkon: | 96kW(130k)/4000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 300Nm/1750-2500 ot./min. |
Max. rychlost: | 195 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 10,9 s |
Spotřeba - město: | 7,0 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,5 l/100 km |
Spotřeba - kombinovaná: | 5,5 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 52 l |
Délka/šířka/výška: | 4658/1884/1685 mm |
Rozvor: | 2760 mm |
Zavazadelník/po sklopení střechy: | 710/1860 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1708 kg |
Spotřeba během testu: | 6,2 l/100 km |
Cena v době testu: | 430 000 Kč |
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto. |