Test ojetiny: Škoda Octavia - sen českého chataře | Autanet.cz

Test ojetiny: Škoda Octavia - sen českého chataře

První generace novodobé Škody Octavia se dodnes za své prodeje nemusí stydět. Na trhu ojetin stále funguje mezi levnými vozy jako magnet, za což vděčí jak osvědčené technice, tak obřímu zavazadelníku.

Octavia byla pro automobilku Škoda zlomovým modelem. Vznikala totiž jako vůbec první škodovka pod taktovkou Volkswagenu a českým řidičům přivezla osvědčenou koncernovou techniku, včetně dnes už legendárních turbodieselů 1.9 TDI. Příznivě byl přijímán i fakt, že Octavia vyjela na podvozku Volkswagenu Golf, který byl v té době pro řadu našich motoristů doslova modlou. Snad právě proto byla kritika odborných médií, namířená k velmi omezenému prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech, drtivou většinou zájemců o vůz zcela přehlížena.


Případně byl odpovědí na ní argument poukazující na zavazadlový prostor v dané třídě neslýchaně štědrý. Už liftback vedený v roce 1996 ohromil zavazadelníkem o objemu 528 litrů. Kombík vstoupil na trh v roce 1998 a zavazadlovým prostorem o objemu 548 litrů v základním uspořádání doslova vyrazil dech. Vždyť při naložení po střechu nebo snad sklopení zadních sedadel se z osobáku stal téměř stěhovák, čímž automobil národ chatařů jasně oslovil.

Trochu jinak je tomu ale v případě verzí 4x4, které k pohonu všech kol využívají mezinápravovou spojku Haldex. Škoda Octavia Combi 4x4 dorazila na trh v roce 1999 a její zavazadelník z důvodu zástavby pohonu všech kol disponuje sníženým objemem 522 litrů. Liftback 4x4 přijel v roce 2001 se zavazadelníkem o objemu 505 litrů. Do výroby se ale dostaly také další zajímavé varianty.

Řeč je o luxusním provedení Laurin & Klement s koženým interiérem, ale také sportovně laděné variantě RS. Ta je dnes již vyhledávaným sběratelským kouskem. „Er-eso“ vyjelo nejprve v provedení liftback a to v roce 2000, kdy prošel model modernizací. Octavia RS má pod kapotou přeplňovaný dvacetiventilový čtyřválec 1.8 T/132 kW. To platí i pro Octavii Combi RS, která vstoupila na trh v roce 2003. Již o rok později spatřila světlo světa Škoda Octavia druhé generace, první řada však zůstala ve výrobě až do roku 2010 a po celou dobu souběžné produkce s nástupnickým provedením vyjížděla na silnice s přídomkem Tour.

Octavia první řady si české řidiče získala i jízdními vlastnostmi, které i dnešní optikou můžeme hodnotit jako dobré. Volba pohonné jednotky chce ale trochu rozumu. Výhrou není základní osmiventilový čtyřválec 1.6i s výkonem 55 kW, ani agregát 1.4i/44 kW, který se objevil v roce 1999. Hned následující rok se ujal úlohy nové základní pohonné jednotky modernější, šestnáctiventilový motor 1.4 16V, pracující s výkonem 55 kW. Pokud hádáte, že ani ten není pro velkou Octavii zrovna šťastnou volbou, nepletete se.

Naopak velice obstojně si vede mezi motoristy opravdu oblíbený benzinový osmiventil 1.6i/74 či 75 kW. To větší 1.8 20V je naopak zatracovaný pro svou nenasytnost a omezenou pružnost. Jeho přeplňované provedení 1.8 T/110 kW je mnohem povedenější, zaujme ochotou „jít za plynem“, avšak po stránce spotřeby také nejde o žádný hit, i když vykazuje o něco lepší hodnoty. Atmosférickou osmnáctistovku nahradil v roce 1999 hřmotný osmiventilový dvoulitr o výkonu 85 kW. Ani ten se oblíbeným nestal.

Pravý opak ale představují naftové devatenáctistovky. To platí i pro líný atmosférický agregát 1.9 SDI o výkonu 50 kW, který šlechtí velmi nízká spotřeba a vysoká spolehlivost. Skvělá spotřeba a dobrá spolehlivost zdobí i turbodiesely 1.9 TDI/74, 81 a 96 kW. „Tyto naftové motory občas pozlobí váha vzduchu, v případě vysokého kilometrového proběhu může odejít turbo, ale jiné problémy se jim vyhýbají,“ vysvětluje oblibu „nafťáků“ v Octavii první generace Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Pozor ale na stav dvouhmotového setrvačníku. Jeho nadměrné opotřebení se projevuje typickým cvakání zespodu a výměnu není radno dlouho odkládat. V extrémním případě by totiž mohlo dojít k daleko většímu poškození (vůle na klice, střih šroubů uložení klikové hřídele). „Benzinové osmnáctistovky někdy potrápí vadná zapalovací cívka. V případě přeplňovaného motoru 1.8 T ale pozor i na stav turbodmychadla, které může být nadměrně opotřebené,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.

Známé jsou vůle na přední příčném stabilizátoru, méně časté jsou vůle na čepech přední nápravy. U motoru 1.6i/55 kW často praská vlnovec výfuku, jehož koncový tlumič nezřídka koroduje. Koroze výfuku ale trápí i další motorizace. „Nejedna Octavia má zatuhlé stěrače, takže je nezapomeňte před koupí vozu prověřit,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Občas se lze setkat také se zvlněnými brzdovými kotouči, což je důsledek zanedbané údržby – z důvodu opotřebení malá tloušťka kotoučů.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text a foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Superb

Rok výroby 2020

589 000 Kč

Volvo S60

Rok výroby 2023

949 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

720 000 Kč

Volvo XC60

Rok výroby 2018

579 000 Kč