Test ojetiny: Volkswagen Golf V - pátá generace úspěchu
Volkswagen Golf páté generace je velice vyhledávaným ojetým vozem. Zájem o něj mají jak mladí motoristé, tak řidiči hledající rodinný automobil. Jeho usedlejší tvary ale nejsou cizí ani šoférům v důchodovém věku.
Golf V je skutečně Volkswagen se vším všudy. Tvary neohromí, ale ani neurazí, pod kapotou má koncernovou techniku, jíž zná snad každý evropský motorista a lidový vůz je vším, jen ne cenou. Na trhu s ojetými vozy totiž najdeme celou řadu stejně starých konkurentů, nabízených za nižší částky. Přesto je o Golfa páté řady enormní zájem! A to je právě důvod vyšších pořizovacích cen.
Řada řidičů chce zkrátka Volkswagen a když ne Passata, tak Golfa – nebo je to naopak? V každém případě si Volkswagen Golf hledá kupce snadno, ať už má pod kapotou benzinový nebo naftový motor, i když přiznejme, že o turbodiesely je zájem větší. Na své si přijdou i zájemci o pohon všech kol – pokud tedy na trhu vyhledají verzi 4Motion. Smůlu nemají ani vyznavači sportovní jízdy, pro něj je v nabídce hned několik variant.
Tu nejslabší představuje provedení GT s přeplňovaným motorem 1.4 TSI o výkonu 125 kW. Legendou je ale GTI, které standardně pohání přeplňovaný benzinový dvoulitr FSI, pracující s výkonem 147 kW. V roce 2007 se však objevilo v provedení Edition30 ještě ostřejší „gé-té-íčko“ nabízející výkon 169 kW. Zapomenout nesmíme ani na Golf R32, jehož kola roztáčí šestiválec 3.2 V6 disponující výkonem 184 kW.
Standardně ale budeme Volkswagen Golf dělit na tří a pětidveřový hatchback, kombi pod názvem Varinant (uvedeno až v roce 2007), MPV Golf Plus (a od něj odvozená verze CrossGolf na zvýšeném podvozku) a odvozený sedan Jetta. I odvozené verze používají shodný podvozek a techniku, takže co se řekne o základním provedení Golfu, platí také pro ně.
Pátá generace Volkswagenu Golf byla uvedena na trh v roce 2003, takže nejstarší vozy už lze pořídit za rozumné částky – i když jak zde již padlo, ve srovnání s konkurencí je Golf o něco dražším automobilem. Pátou řadu nahradila v roce 2008 šestá generace Golfu, „pětka“ tedy byla ve výrobě pět let.
Kromě líbivé zaoblené karoserie se vůz vyznačuje i příkladně zpracovaným, na pohled kvalitním interiérem. Samozřejmostí jsou pohodlná sedadla a dostatek místa pro posádku, což platí jak pro přední, tak zadní sedadla. A zle si automobil nestojí ani pokud jde o místo pro zavazadla.
Zavazadelník hatchbacku nabízí na danou třídu průměrný objem 350 litrů, malé MPV Golf Plus pak o 45 litrů více. Verze Variant, tedy kombi, má nákladový prostor o objemu 505 litrů v základním uspořádání – tedy v pětimístné konfiguraci interiéru měřeno po krycí roletku zavazadelníku. A špatné to není ani v případě odvozeného sedanu Jetta, jehož zavazadelník o objemu 525 litrů taktéž není nic, za co by se měli konstruktéři stydět.
Kladně můžeme hodnotit i jízdní vlastnosti. K těm patří jisté a předvídatelné chování, dobré držení jízdní stopy v zatáčkách, přesné řazení a dobrá zpětná vazba řízení. To vše při zachování opravdu dobrého cestovního komfortu, díky podvozku kvalitně tlumícím nerovnosti.
Výhodou je také rozsáhlá paleta motorizací, i když některé nejsou vyloženě časté, ale sehnat se dají. Řeč je třeba o poměrně oblíbeném benzinovém agregátu 1.4 TSI/103 kW. Drtivá většina golfů se čtrnáctistovkou pod kapotou má totiž pohonnou jednotku 1.4 16V/55 či 59 kW, případně 1.4 FSI s výkonem 66 kW. Obě motorizace jsou oblíbené, ne však nejvyhledávanější.
Větší zájem je o 1.6 FSI/85 kW, slibující dostatek výkonu ve všech jízdních situacích a to při zachování rozumné spotřeby. V praxi se ale tento agregát moc nevytáhne: čtyřválec s přímým vstřikem má totiž na daný výkon slabší zátah a vyšší spotřebu. I proto řada motoristů zvolí osvědčení osmiventil 1.6i/75 kW. Větší motorizace 2.0 FSI/110 kW s sebou nese už i vyšší náklady na pohonné hmoty, navíc není zrovna rozšířená.
Naftové pohonné jednotky reprezentuje hned několik motorizací. Základ představuje atmosférický, líný, ale spolehlivý čtyřválec 2.0 SDI s výkonem jen 55 kW. Velké oblibě se ale těší zejména spolehlivý turbodiesel 1.9 TDI/77 kW a stranou zájmu není ani 2.0 TDI o výkonu 103 nebo 125 kW. Dříve nespolehlivý motor má dnes už největší mouchy vychytané a tak se jej řidiči přestali bát.
Přesto si zejména u tohoto motoru dejte pozor na jeho celkový stav, úniky oleje, zvýšenou kouřivost vinou odcházejícího urba nebo vadné vstřikovače. „Pozor na stav dvouhmotového setrvačníku, který zde nemá nejdelší životnost,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Turbo nebo dvouhmotový setrvačník může odejít i u naftové devatenáctistovky, pokud má hodně najeto.
Samostatnou kapitolou jsou převodovky DSG, které podléhají opotřebení a dříve nebo později se u nich vysoké investici nevyhnete. „Známé jsou problematické rozvody benzinových motorizací TSI, agregát 1.4 16V zase někdy potrápí zapalovací cívky,“ pokračuje ve výčtu častějších poruch zástupce AAA AUTO. Vyloučit nelze nefunkční klimatizaci nebo problémy s elektrickým ovládáním oken.
„Některé vozy se potýkají s průnikem vlhkosti do světlometů s jejich následným mlžením. Výjimkou není praskání žárovek v potkávacích světlech,“ upozorňuje Topol z AAA AUTO. Na přední nápravě se objevují vůle a to především na stabilizátoru, jak v uložení, tak v táhlech. Občas potkáte vozidlo s nadměrně opotřebenými brzdovými kotouči nebo ložisky kol.
Bohuže karoserie Golfu páté generace nemá zrovna dobrou antikorozní ochranu, a tak nezřídka koroduje v oblasti prahů či lemů blatníků. Rez napadá i výfuk, zejména pak jeho koncový tlumič. Při výběru ojetiny proto nepodceňte důkladnou prohlídku na zvedáku.