Test: Peugeot 3008 - nová generace je úplně jiná a s hybridem funguje nadočekávání dobře
Současný Peugeot 3008 je bestseller, který za posledních 7 let zvolilo více než 1,3 milionu zákazníků ve 130 zemích světa. Přestože reklama na nový model 3008 vyzdvihuje zejména elektrickou verzi, populární rodinný crossover je dostupný v daleko lehčí a cenově dostupnější mild-hybridní variantě, kterou jsme zvolili k dnešnímu testu.
Cílem francouzské automobilky je od roku 2025 nabídnout pro všechny modely produktového portfolia minimálně jednu plně elektrickou verzi a od roku 2030 prodávat v Evropě výhradně vozy se 100% elektrickým pohonem. Nová 3008 stojí jako první model na nové podvozkové platformě STLA Medium skupiny Stellantis (dalším modelem bude například Opel Grandland). Tato platforma je navržena primárně pro elektromobily, kterým umožňuje dojezd až 700 km a k tomu rychlé nabíjení.
Nový Peugeot 3008 se vyrábí výhradně v továrně v Sochaux ve Francii. Základem nabídky jsou dva výbavové stupně Allure nebo GT. Ta vyšší zdobila i náš vůz, přináší totiž devatenáctipalcová litá kola o rozměru pneumatik 235/50 nebo adaptivní světlomety Pixel LED s kresbou tří drápů (stejně vykreslená jsou i denní LED světla i ty zadní). Modrý lak Obsession je v ceně, za všechny ostatní barvy se připlácí 22.000 Kč.
Peugeot novou 3008 uvnitř kompletně přepracoval. Palubní desku zdobí velký podlouhý displej o velikosti 21" (540 mm) a ze středového tunelu se přesunul ovladač automatické převodovky napravo od volantu vedle startovacího tlačítka. Na jeho místě je nově volič jízdních režimů a hned za ní roler ovládající hlasitost audiosoustavy. Na palubní desce nechybí panel s programovatelnými ovladači i-Toggles, ke kterým je možné přiřadit nejpoužívanější funkce (možné je předvolit až 10 zástupců). Díky tomu řidič nemusí zdlouhavě hledat v palubním menu. Samozřejmostí u výbavy GT je také ambientní osvětlení interiéru.
Francouzská automobilka všude v kabině použila kvalitní materiály a snaží se posunout mezi prémiové modely. Palubní deska působí robustně a vyzařuje pohoda. Kabina nabízí dostatek prostoru a přední sedadla se chlubí zdravotním certifikátem AGR (ano, jako kdysi u Opelu). Objem zavazadlového prostoru je solidních 520 litrů pro všechny verze pohonů, což je stejně jako u minulé generace. Zajímavostí je dvoupolohová podlaha, pod kterou lze schovat klidně dvě cestovní tašky.
Základem nabídky jsou dva výbavové stupně Allure a GT. V akční nabídce Peugeot model 3008 Hybrid 136 e-DCS6 Allure stratuje na částce 749.000 Kč, kdežto elektrický sourozenec o výkonu 157 kW (210 k) vybavený 73 kWh přijde minimálně na 1 079.000 Kč. Za silnější provedení s výkonem 170 kW (230 k) a baterií s prodlouženým dojezdem je otázkou 1 189.000 Kč. Za výbavu GT se připlácí 100.000 Kč.
Zkoušená hybridní verze je tvořena zážehovou dvanáctistovkou o výkonu 100 kW (136 k), kterou doplňuje elektromotor o výkonu 15,6 kW. Spalovací jednotka ze se dostává až 230 Nm točivého momentu, elektromotor pak 51 Nm. Hybridní 3008 umí jet až 201 km/h a zrychlí z 0-100 km/h za 10,2 sekundy, přičemž spotřeba paliva má činit 5,5 l/100 km.
Spotřeba po šesti stovkách ujetých kilometrů ve smíšeném provozu se ustálila na hodnotě 6,6 l/100 km (při převzetí vozu ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu po více než třech tisících kilometrech hodnotu 7,1 l/100 km). Palivová nádrž pojme 55 litrů, takže poskytuje solidní rádius.
Mild-hybrid spoléhá na známý tříválec, který byl zcela přepracován. Samotná automobilka v materiálech uvádí až čtyřicet procent nových dílů (například zmizel kritizovaný rozvodový řemen, který nahradil řetěz). Proti minulé generaci je nová 3008 dospělejší a hlavně tišší. Šestistupňová automatická převodovka má menší prodlevy a hybridní soustava již necuká. Přínos elektromotoru poznáte nejvíce zejména ve městě, kde dokáže až padesát procent času suplovat zážehovou jednotku. Na dálnici už ale přínos mild-hybridu není tak výrazný. Spotřeba roste k osmi litrům.
Peugeot 3008 působí při jízdě jako větší vůz, tak trochu těžkopádně. Stabilita vozu není na dálnici vůbec špatná, při jízdně po kvalitním asfaltu umí být dostatečně komfortní. I když v hybridní variantě má vzadu jednoduchou nápravu, na rozdíl od víceprvkové v elektrické verzi, zvládá různá druhy nerovností celkem obstojně. Ty větší bez výrazného bouchnutí za doprovodu komfortního zhoupnutí. Celkově jsou jízdní vlastnosti pro rodinné cestování naprosto dostačující, vyšší sportovní cíle si tento model neklade.
S novou generací se model 3008 posouvá více k prémiově pojatým automobilům. Kabina poskytuje příjemný úkryt před okolním světem, hybridní soustava funguje lépe než dříve a spotřeba je mezigeneračně o něco nižší. Za 3/4 milionu tak získáte prostorné SUV s líbivým vzhledem karoserie.
Plusy:
+ odhlučnění
+ kvalita jízdy
+ velikost zavazadelníku (dvojité dno)
Mínusy:
- zbytečně velká kola drncají (19 palců)
- občas jemně cukne hybridní soustava