Test: Peugeot 5008 Hybrid je rodinným ideálem. Má sedm míst, jezdí levně a nestojí tolik
Za mildhybridní provedení 5008 se připlácí vždy čtyřicet tisíc, přičemž se chlubí o litr nižší spotřebou paliva.
Pokud potřebujete sedmimístné SUV za přijatelné peníze, nemáte moc na výběr. Peugeot 5008 je zajímavým tipem. Nabízí sedm míst a můžete jej díky akčním cenám pořídit již za 699.000 Kč. Za to dostanete vůz ve výbavě Active Pack poháněný zážehovým tříválcem PureTech o výkonu 130 koní spojeným s manuální šestirychlostní převodovkou. Za osmistupňový automat se připlácí padesát tisíc a hybridní provedení (Hybrid 136 e-DCS6) přijde na 789.000 Kč. To jsou stejné peníze, za což pořídíte vznětový diesel 1.5 BlueHDi o výkonu 130 koní.
Pokud Vám nafta z nějakého důvodu nevodí, můžete stejně jako my sáhnout po nejnovějším mild-hybridním provedení, které je tvořeno benzínovým tříválcem PureTech ve spojení s elektromotorem. Díky tomu je hybridní 5008 nejrychlejší, maximálka činí 200 km/h i přestože je vůz o více než 120 kg těžší než čistě benzínová verze. A nás zajímalo, jak hybrid jezdí, jak hodně omezuje posádku a zda je spotřeba doopravdy na úrovni dieselové jednotky.
Než se dostaneme k praktickým zkušenostem, řekneme si něco o samotném hybridu. Ten tvoří benzínový motor PureTech nové generace o výkonu 100 kW (136 koní), který je spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky Lithium-ionové baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva podle automobilky až o 15 % (cca jeden litr paliva na 100 km). Této úspory je dosaženo především ve městě (-2,5 l/100 km) a na silnici (-0,7 l/100 km), při jízdě po dálnici zůstává spotřeba nezměněna. Automobilka uvádí, že při jízdě ve městě lze více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Pokud to nabití baterie dovolí, umožňuje hybridní systém startování, manévrování a jízdu nízkou rychlostí v hustém provozu v čistě elektrickém režimu. Při vyšších rychlostech (do 145 km/h) se spalovací motor zastaví, jestliže řidič při ustálené rychlosti a při zpomalování uvolní pedál plynu.
Elektrifikovaná šestistupňová dvouspojková převodovka umožňuje změnu převodu bez přerušení točivého momentu. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje rozměry a hmotnost vozidla a zaručuje vynikající jízdní vlastnosti. Synchronní elektromotor s permanentními magnety dosahuje výkonu 21 kW (28 koní) a točivého momentu 55 Nm. Při zpomalování motor funguje jako generátor, který dobíjí 48V baterii hybridního systému. Za pomoci řemenového startéru zajišťuje také hlavní start spalovacího motoru.
48V lithium-iontová baterie má celkovou kapacitu 898 Wh a dostupnou kapacitu 432 Wh. Je navržena tak, aby si zachovala stejnou úroveň výkonu po celou dobu životnosti vozidla, a je na ni poskytována záruka 8 let/160 000 km.
Hybrid uvnitř vozu poznáte fakticky jen podle digitálního displeje zobrazující 100% elektrickou jízdu (modrý otáčkoměr), tok energie v systému, úroveň nabití baterie, její provozní stav prostřednictvím měřiče výkonu (Charge, Eco, Power) a procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu v daném okamžiku nebo na konci jízdy.
Hybridní 5008 je příjemná, rozjíždí se tiše a v kabině nejste tímto systémem nikterak omezeni. Snad jen řidiči s velkými chodidly bude vadit využitý prostor pod sedadlem řidiče. Baterie začíná zároveň s řidičovým sedadlem a není možné zadní část boty zasunout pod sedadlo a odlehčit levé noze. Peugeot 5008 je stabilní a zejména ve městě je hybrid daleko lepším společníkem než klasická verze vybavená pouze benzínovým tříválcem. Elektromotor krásně vykrývá přeplňovanou jednotku PureTech a zrychlování je plynulé a spotřeba paliva doopravdy o litr nižší. Přestože Peugeot uvádí kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km, my jezdili za 7,1 l/100 km, což je doopravdy o litr méně než u čistě zážehové jednotky. S tím jsme jezdili za osm.
Pokud nemáte zkušenosti s jinými hybridními vozy, budete s 5008 spokojeni. My ale do Peugeotu přesedli z japonské Hondy a Toyoty, které dokázaly hybridy přivézt k dokonalosti. V přímém srovnání francouzský vůz ztrácí v hladkosti a jemnosti chování. Sladění hybridního systému by zasloužilo ještě trochu péče. Ve Francii musejí doladit detaily a hybridní soustavě dopřát zejména při řazení sametovější projev. Občasné cukání (při rozjezdu nebo zpomalení) nás trochu zaskočilo, přičítáme to ovšem zkušenostem s nejlepšími hybridy.
Peugeot 5008 je každopádně praktické sedmimístné SUV, které dokáže za přijatelnou cenovku plnit všechny rodinné potřeby. Do 160 km/h panuje v kabině ticho, jízda je stále komfortní a prostoru dostatek. V pětimístném uspořádání 5008 pojme na 702 litrů zavazadel a sklopením sedadel v druhé řadě z něj vykouzlíte malou dodávku. Maximální ložná plocha dosahuje délky téměř 3,2 metru a na šířku mezi podběhy naměříte skoro 1,2 metru.
Zkoušená hybridní 5008 není vůbec špatným vozem. Pokud Vám ale nevadí diesel, sáhli bychom raději po něm. Nejenže reálně jezdí za šest litrů, je také spojen s příjemnějším osmistupňovým automatem.
Plusy
- variabilita kabiny
- standardně sedm sedadel
- v pětimístném uspořádání velký kufr
- bohatá výbava
- v nízkých rychlostech tichý provoz
- oproti benzínu nižší spotřeba paliva
- díky elektromotoru lepší zátah
- hybridní soustava nepřináší omezení v kabině
Mínusy
- nastavování teploty klimatizace přes displej
- ne úplně hladce fungující hybridní soustava