Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D
Čtyřkolky Subaru se tradičně těší dobré pověsti. Mezi japonskými značkami ji mnozí stále považují za exkluzivní. Nepochybně k tomu dlouho přispívaly výrazné úspěchy speciálů Subaru ve světovém šampionátu v rally. Jenže čas oponou trhnul! Je dobrá pověst vozů Subaru stále ještě na místě? Nejde jen o jistou setrvačnost v myslích motoristů? Odpovědi jsme hledali v průběhu týdenního testování modelu Impreza 2,0D XV.
Již první generace Imprezy poprvé představené na Ženevském autosalonu v roce 1993 vybočila z řady konformě laděných aut nezaměnitelným designem odkazujícím k samurajské tradici. V další generaci Imprezy odhodlaný výraz bojovníka odrážející se ve ztvárnění přední masky ještě zesílil. Originalita odlišuje Imprezu od konkurence zcela spolehlivě i dnes. Současný model ve verzi XV doplňuje „opláštění“ ve stylu SUV. Imprezu to sice do náročnějších terénů neposouvá, ale za „drsňácký“ estetický prvek se připlácí pouhých deset tisíc korun.
Tradiční plasty
Interiéry umí Subaru v celé modelové paletě ztvárnit na pohled zajímavě. Přístrojová deska Imprezy se může někomu zdát poněkud zastaralá, pohled do kokpitu je však s konkurencí nezaměnitelný. Origininalitu “made in Subaru“ ale v interiéru doplňují tvrdé plasty. Můžete si říci, že na ně nebudete ťukat ani jinak zkoumat jejich konzistenci, a že je to vlastně úplně jedno, jestli jsou plasty uvnitř tvrdé nebo měkčené, ale stejně vám to nakonec nedá. Ještěže je zpracování na vysoké úrovni a slícování jednotlivých dílů perfektní. Ani při průjezdu po „testovací dlažbě“ přes Hlávkův most v Praze jsme v interiéru nezaznamenali rušivé pazvuky. Kvalitu zpracování Imprezy jsme poté prověřili nejdrsnějším možným způsobem. Z Husitské ulice na pražském Žižkově jsme odbočili doprava ke Kostnickému náměstí. Dlažba tam připomíná tankodrom vojenského újezdu. Nahrubo opracovaným kamenům tamní komunikace odolají spoje dílů málokterého auta. Jestliže kolem bývalého stadionu Štvanice dokáže ještě mnohý vůz kamuflovat kvalitu, „Kostničák“ vše nemilosrdně odhalí. Impreza obstála! Přesto by si automobil značky takové pověsti, jakou stále ještě Subaru má, zasloužil alespoň zčásti příjemnější měkčené materiály. Příliš měkká jsme naopak v Impreze shledali sedadla. Na delších tratích mají sklon k „prosezení“. Může se tomu ovšem říkat komfort. Každý máme jinak stavěná pozadí a záda. Přednost bychom dali tvrdšímu vyladění. Boční vedení trupu v sedačkách nám vyhovovalo, odpovídá možnostem vozu projíždět zatáčky razantním způsobem.
Skvělý boxer
Rovnou si řekněme, že pohonná jednotka patří k nejsilnějším komponentům Imprezy. Dvoulitrový „boxer“ turbodiesel o výkonu 110 kW/150 k příkladně zatahoval od nejnižších otáček a pružností v jejich širokém spektru si zaslouží podtrženou jedničku. Podle pocitů byste ve stošedesáti hádali rychlost o třicet kilometrů nižší. Příkladně utlumený zvuk motoru nepřehluší ani aerodynamický svist. V této rychlosti můžete nerušeně poslouchat i klidně laděnou hudbu. Také spotřeba nás uspokojila. Výsledných 6,2 l/100 km po více než pěti stovkách kilometrů je vzhledem k častým výjezdům po dálnici i městě hodně uspokojivá hodnota. Jen mírně převyšuje výrobcem udávanou hodnotu. Po chvále na pohonnou jednotku byste nejspíš očekávali podobné hodnocení převodového ústrojí. Žel šestistupňový manuál jakoby k tak skvělému motoru ani nepatřil. S tuhým řazením se perete. „Trojka“ a „pětka“ jsou tak blízko sebe, že hledáte způsob, jak se těmto převodovým stupňům vyhnout. Nakonec si zvyknete, ale zůstává pocit, že by si Impreza zasloužila přesnější převodovku s hladším chodem. Nejraději jsme s ní jezdili po dálnici, kdy na šestku zvládala i prudší dlouhá stoupání. Těšili jsme se na „rallyové“ poježdění českými okreskami. Impreza je přece jméno odkojené světovými soutěžemi a alespoň část odlesku jízdních vlastností rallyového speciálu jsme podvědomě očekávali. Jestliže pohonná jednotka by razatní jízdu v rytmu „plyn – brzda – plyn“ umožňovala, naladění podvozku vás od rychlejších průjezdů zatáček spíše odradí. Impreza XV je přece jenom crossover navozující dojem nízkého SUV. Při přejezdu nerovností se znatelně zhoupne, v zatáčkách se mírně nakloní. Přesto drží zvolenou stopu díky přesnému řízení neomylně i ve vyšších rychlostech. V letním čase jsme neměli možnost vyzkoušet hlavní výhody stálého pohonu 4x4.
Průměrný kufr
Jestliže bychom Imprezu přesahující o pár centimetrů hranici nižší střední třídy (4,43 m) zařadili o kategorii výše, museli bychom sprásknout ruce nad malým zavazadlovým prostorem, 301 litrů je hodně málo. Je jasné, že pohon 4x4 „sežere“ vždy část kufru, ale do Imprezy naložíte v plném obsazení jen to nejnutnější. Naštěstí se po sklopení dělených opěradel zadních sedaček (1:2) místo zvětšuje až na solidních 1216 l. Potěší rovná podlaha takto upraveného prostoru. Strop je však nízko, například naložit bicykl se zadním kolem v rámu je možné jen našikmo.
Subaru neumožňuje moc si vymýšlet v oblasti příplatkové výbavy, proto je i v základním provedení k dispozici téměř vše. Z pohledu bezpečnostních prvků můžeme konstatovat, že absolutně vše! Již nejnižší stupeň výbavy Active obsahuje například sestavu čelních, bočních i hlavových airbagů, 4kanálové ABS doplněné o asistenty EBD, BA, VDC, TCS. Rozjezdům do kopce asistuje „Hill Start Assist“.
Nejsilnější stránka vozu: Pohonná jednotka – turbodiesel common rail „boxer“ 1998 ccm – 110 kW/150 k, 350 Nm/1800 – 2400 ot./min.
Nejslabší stránka vozu: Tuhý chod nepřesné převodovky
Technické údaje | Subaru Impreza XV - 2,0D |
Motor: | vznětový čtyřválec |
Objem motoru: | 1998 ccm |
Výkon: | 110 kW/150 k/3600 ot./min. |
Točivý moment max.: | 350Nm/2400 ot./min. |
Max. rychlost: | 203 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 9,0 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,8 l/100 km |
Spotřeba - město: | 7,1 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,0 l/100 km |
Objem pal. nádrže: | 64 l |
Délka/šířka/výška: | 4430/1770/1515 mm |
Rozvor: | 2620 mm |
Zavazadelník: | 301 - 1216 l |
Užitečná hmotnost: | 380 kg |
Cena: | 659900 Kč |
Cena modelu od: | 479 000 Kč (1.5R - benzín 79 kW) |