Test: Subaru XV 2.0i CVT - vlastní cestou
Modelem XV chce japonská automobilka Subaru přitáhnout nové zákazníky a vyplnit stále se zvětšující mezeru mezi Imprezou a Foresterem. Jak novinka postavená na základech nové generace Imprezy jezdí a co všechno dokáže svému majiteli nabídnout?
Nový model XV cílí na nové zákazníky. Subaru proto připravilo atraktivní kabát, u kterého si dalo záležet na aerodynamice. Novinka vyplňuje mezeru mezi Imprezou (ta bude v nové generaci nabízena výhradně s benzínovým boxerem 1.6i) a Foresterem, který se hodí spíše na venkov nebo do hor. Subaru XV je určeno mladším zákazníkům, kteří touží po voze zdolávající městské nástrahy v podobě dlažebních kostek, přičemž se nezalekne nezpevněné cesty k chalupě.
Tři výbavySubaru XV se prodává ve třech výbavách (Active, Comfort, Executive), přičemž již v základu nalezneme sedm airbagů, sedmnáctipalcová litá kola, lakované kliky dveří, denní svícení, mlhovky, automatickou klimatizaci, multifunkční displej s palubním počítačem, vyhřívání zpětných zrcátek a předního skla pod stěrači, vyhřívání předních sedadel, elektrický posilovač řízení, volant seřiditelný ve dvou osách a kotoučové brzdy vzadu. Druhý stupeň výbavy Comfort přidává navíc mimo jiné hezčí měřící přístroje, xenony, lakovaná sklopná zrcátka s integrovanými směrovými světly, zatmavená skla, duální automatickou klimatizaci, kožený volant a koženou hlavici řadící páky. Výbava Executive ke Comfortu přidává střešní okno, systém startování pomocí tlačítka Start/Stop, elektrické ovládání sedadla řidiče, integrovanou navigaci.
Strohý a přehledný
Interiér nového XV působí daleko lépe než interiér současné Imprezy. Mohou za to detaily a špičkové slícování jednotlivých dílů. Potěšila nás palubní deska z měkčených plastů a uzavíratelné výdechy klimatizace. Doslova skvělá je pozice za volantem, které se většině řidičů podaří dosáhnout během chvíle. Přední i zadní sedadla nabízejí dostatečně dlouhé sedáky i dostatečná opěradla. Dobře působí multifunkční displej, který ve vyšších výbavách zobrazuje rozsáhlou řadu údajů (od aktuální spotřeby paliva přes zobrazení rozdělení výkonu mezi jednotlivá kola až po servisní informace). Navíc potěší fakt, že vše je v češtině (věc u Subaru dosud nevídaná). Startování tlačítkem je příjemné a v této kategorii vozidel běžné, stejně tak systém Start/Stop, který u testovaného modelu fungoval znamenitě rychle.
Motor, výkon, převodovka | Active | Comfort | Executive |
1.6i/84 kW, 5MT D/R | 569.000 | - |
- |
1.6i/84 kW, CVT | - | 689.000 | - |
2.0i/110 kW 6MT | 599.000 | 659.000 |
729.000 |
2.0i/110 kW CVT | - | 709.000 | 769.000 |
2.0D/108 kW 6MT | 709.000 | 759.000 |
829.000 |
Tři pohonné jednotky
XVéčko je dostupné s trojicí motorů. Základ tvoří zážehová šestnáctistovka s výkonem 84 kW, která může být spojená buď s novou pětirychlostní převodovkou nebo s automatickou (bezestupňovou) převodovkou CVT. Další pohonnou jednotkou v nabídce je zážehový dvoulitr s výkonem 110 kW, přičemž ho je možné kombinovat s šestirychlostní manuální převodovkou (kterou známe z Foresteru) nebo převodovkou CVT. Příznivcům dieselů je určen vznětový dvoulitr o výkonu 108 kW, který je nabízen (podle dovozce zatím) výhradně s šestirychlostní manuální převodovkou. Samotný start motoru proběhl téměř neslyšitelně, stejně tak rozjezd. Dvoulitr je skvěle odhlučněn a charakteristickým zvukem se projevuje pouze ve vyšších otáčkách. Při jízdách po hlavním městě jsme dokonce využívali stop-start systém, který normálně hned po startu vypínáme. V Subaru tento ekologický prvek funguje velmi dobře. Starty jsou rychlé a nezdržují při rozjezdu. Testovaná verze s dvoulitrovým motorem ve spojení s převodovkou CVT působí lehkým avšak o dost méně výkonným motorem. Jízda devadesátkou si odebere z nádrže 6,5/100 km a při dálniční 130 km/h pak 9,0 l/100 km. Dlouhodobě se nám v redakci dařilo jezdit za nějakých sedm litrů, při rychlejším stylu jízdy kolem devíti. Chování automatické převodovky CVT se nám líbilo hlavně v tom, že po uvolnění plynového pedálu velmi rychle reaguje zvolením těžšího převodu a poklesem otáček. Na rozdíl od šestnáctistovky adekvátně odpovídala i na razantní sešlápnutí plynu, kdy motor okamžitě vytáčela na maximum.
Komfortně, ale pevně
Subaru XV technicky vychází z nové generace Subaru Impreza, oproti které stojí 220 mm nad zemí (pohodové zdolávání obrubníků a lehčího terénu je zaručeno díky hladkému spodku ze kterého nevyčnívají výfuky, diferenciály ani nic jiného). Japonské automobilce se podařilo zvolit výtečný mix nastavení podvozku (je komfortní a přitom pevný). Podvozek působící tužším dojmem zdolává většinu nerovností velmi obstojně, lépe než řada konkurentů ve třídě. Podvozek je zároveň příjemně poddajný, v zatáčkách se výrazněji nenaklání a zvolenou stopu drží nadpozemsky dobře. Překvapilo nás poměrně lehké avšak přesné řízení, které se skvěle hodí do města i k samotnému charakteru tohoto modelu. XV se chová velmi obratně a velmi rádo mění směr jízdy. Na rozdíl od Foresteru je XVéčko daleko obratnější.
Nic pro ortodoxní Subaristy
Model XV podle nás osloví zejména nové zákazníky, popř. ty z řad pouhých uživatelů vozů značek Subaru. Skalní Subaristé, kteří nenechají dopustit na všechny technické výhody této značky, budou v případě modelu XV zklamáni. Důvod je jednoduchý. Model XV je polidštěný a již se nevydává tak ortodoxně vyhrazenou cestou jako Forester či Impreza. U XV nelze úplně vypnout stabilizaci (systém jízdní stability). Pokud stabilizaci vypnete, po ostřejším manévru se stejně sama aktivuje a nedovolí řidiči žádné blbnutí. Toto řešení sice bude vyhovovat většině běžných řidičů, masochistům využívajícím plně pohon všech kol však bude na škodu. Pokud přesednete do XV ze staršího Subaru, budete doslova šokováni, jak systém jízdní stability zasahuje do řízení. Subaristé zajisté sáhnout po Foresteru, který je stále řidičsky přívětivý. Model XV je oproti tomu univerzálním dopravním prostředkem, který bude vyhovovat většině populace.
Subaru XV není vůbec špatným vozem, jak by mohlo vyplynout z předchozích řádků. Jen v ničem výrazně nevyniká ani neztrácí. Subaru XV dokáže nabídnout atraktivní design karoserie, výtečný pohon všech kol, skvělé jízdní vlastnosti, dostatek komfortu, nadprůměrnou světlou výšku a na čtyřkolku slušný objem zavazadelníku. Subaru XV tak vyhoví požadavkům většiny motoristů.
(plusy)
jízdní vlastnosti
řízení
světlá výška
ochrana karoserie
kolenní airbag
audiosystém
zvuk motoru
(mínusy)
nelze úplně vypnout systém jízdní stability
převodovka CVT
ovládání navigace
minimální možnosti individualizace
Technické údaje | Subaru XV 2.0 XS |
Motor: | zážehový čtyřválec typu Boxer |
Objem motoru: | 1995 ccm |
Výkon: | 110kW(150k)/6000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 196Nm/4200 ot./min. |
Max. rychlost: | 187 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 10,7 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,6 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,6 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,5 l/100 km |
Objem pal. nádrže: | 60 l |
Délka/šířka/výška: | 4450/1780/1570 mm |
Rozvor: | 2635 mm |
Zavazadelník: | 380 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1455-1525/1940 kg |
Cena modelu od: | 569.000 Kč (1.6i X, Active, 5MT D/R) |
Cena testovaného modelu: | 709.000 Kč (2.0i XS, Comfort, CVT) |