Test: Toyota Aygo - první z trojčat | Autanet.cz

Test: Toyota Aygo - první z trojčat

28. 05. 2012
Sdílet článek

Toyota Aygo je jedním z trojčat vyráběných v kolínské továrně TPCA. Aygo spolu s Citroënem C1 a Peugeot 107 sjíždí z výrobních pásů již dlouhých sedm let. Jak se dokáže Aygo v akční výbavě Czech Edition vypořádat s novou konkurencí, která za poslední roky přibyla?

Toyota Aygo je jedním z trojčat vyráběných v kolínské továrně TPC, které se vyrábějí již od roku 2005. Po třech letech na trhu přišlo první kosmetické omlazení, přičemž nedávno prodělaná druhá modernizace přinesla více změn. Aygo je nově o 15 mm delší, zcela nový je design přední části, do níž mohou být poprvé zakomponovány také LED diody pro denní svícení. Integrovaný přední spoiler se posunul o 70 mm vpřed s cílem zlepšit aerodynamiku vozu a potažmo i spotřebu paliva. Námi testovaný vůz byl v akční verzi Czech Edition, která kromě bohaté výbavy přináší atraktivnější vzhled karoserie. Za zmínku stojí oranžově lakované vnější kliky dveří spolu s pouzdry vnějších zpětných zrcátek.

Jednoduchý, leč funkční
Modernizace se v kabině podepsala na palubní desce, která je nyní provedena v tmavém odstínu (bohužel vzorkovaný plast se při jízdě proti sluníčku zrcadlí v čelním skle). Novinou je klimatizace dostupná již v základní výbavě. Interiér je hravý a maximálně jednoduchý. Například výškově stavitelný volant se pohybuje i s budíkem rychloměru, čímž je zajištěna jeho dobrá čitelnost. Kruhové výdechy klimatizace jsou umístěny jen po stranách, uprostřed naleznete pouze výdech směrem vzhůru. Boubelatá středová konzole nabízí přehledné ovládací prvky audiosoustavy a přihrádku na drobné věci, která je vyrobena z tvrdého plastu a v praxi ji jen stěží využijete. Část středového panelu je provedena z bílého podsvíceného plastu, který po obou stranách ukrývá mechanické páčky klimatizace. Ty zaručují intuitivní jednoduché ovládání, které si zamilujete a u konkurence nenajdete. Aygo nabízí dostatek odkládacích prostor a úložných schránek. Bohužel ani jedna není však uzavíratelná.


Přední sedadla patří k pohodlným a odpovídají velikosti Ayga. Vadilo nám pouze slabší boční vedení těla a na pohled efektivní integrované opěrky hlavy, které však nelze výškově nastavit. Sedadlo řidiče nelze nastavit výškově, a tak je řada řidičů bude mít ruce natažené více, než je zdrávo (volant totiž lze nastavit pouze výškově, nikoli podélně). Dalším ústupkem u Ayga je nepřítomnost palubního počítače či nemožnost z pozice řidiče ovládat pravé boční okénko - to lze stáhnout tlačítkem ve výplni dveří pouze z místa spolujezdce. Navíc u řidičova okénka jsme postrádali automatické stahování. O čistotu čelního skla se stará pouze jeden stěrač, který však funguje znamenitě. Zavazadelník nabízí pouze 138 litrů využitelného objemu. Není to moc, přesto na malý nákup to postačí. V případě potřeby lze sklopit zadní opěradla a převést tak například dětský kočárek (airbag spolujezdce lze vypnout klíčkem netradičně nalevo pod volantem, takže poberete větší kočárek i dítě v dětské autosedačce).

Pod kapotou jedině litrový tříválec
Aygo pohání starý známý litrový benzínový tříválec, který pochází přímo z dílny Toyoty. Po modernizaci prodělal drobné úpravy (např. kompresní poměr se zvýšil z 10,2:1 na 11:1) kvůli plnění emisní normy Euro5. Naštěstí provedené změny neubraly tříválci nic na jiskrnosti a ochotně se i nadále vytáčí. Tříválcová konstrukce (oproti čtyřválci v Yarisu) zaručuje úsporu výrobních nákladů a také nižší hmotnost (samotný motor váží jen 69 kg). Tříválec poskytuje výkon 50 KW při 6.000 ot./min. a maximální točivý moment 93 Nm při 3.600 ot./min. Díky technologii VVT-i (variabilnímu časování ventilů) se točivý moment může pochlubit plochou křivkou (od 2000 otáček až do 5300 ot./min. je k dispozici více než 85 Nm.). Ve spojení s manuální pětirychlostní převodovkou tak devět metráků těžké Aygo zvládne stovku za 14,2 s (v případě automatu za 14,9 s) a umí uhánět až 157 km/h, přičemž v kombinovaném provozu jezdí podle výrobce za 4,4 l/100 km. My jsme na polovinu nádrže najeli více než 400 km, přičemž podle předchozích zkušeností můžeme konstatovat, že na 35 litrovou nádrž není problém ujet přes 700 kilometrů.

Motor je příjemný společník zejména ve městě, kde na každém semaforu ujedete papírově silnějším vozům. Než stačí vůz vedle Vás přeřadit z jedničky na dvojku, Vy už s Aygem uháníte mírně přes padesát na první rychlostní stupeň Ano. Čtete správně. Na jedničku dělá Aygo lehce přes padesát, na dvojku téměř stodeset a trojku uhání stočtyřicet. Dlouhé odstupňování má za následek, že v městském a příměstském provozu budete reálně využívat jen první tři rychlostní stupně. A to si Aygo díky své lehkosti a úzkým pneumatikám dokáže "hrábnout" při přeřazení na dvojku. Hluk od motoru se dostavuje až ve vyšších otáčkách. Neduní jako většina podobných agregátů, ale vydává specifický drnčivý rambajz. Tříválec v podání Toyoty musím celkově hodnotit velmi kladně.

Překvapivě komfortní
Jízdní vlastnosti Ayga musíme pochválit, stejně tak komfort na palubě. Po modernizaci Aygo malinko změklo, díky čemuž dokáže filtrovat většinu nerovností českých silnic. Poměrně úzké pneumatiky v rozměru 155/65 R14 v nás nevzbuzovaly přílišnou důvěru, ale k velikosti Ayga prostě patří. Záhy se nám potvrdilo, že Aygo v disciplínu jízdních vlastností zvládá díky kolům umístěných v samých rozích na jedničku. V příměstském provozu lze jet s Aygem stejně rychle jako s mnohem většími a výkonnějšími vozy. Aygo bravurně zvládá rychlé nájezdy i výjezdy ze zatáčky. Přestože podvozek po lehké modernizaci trochu vyměkl, stále Aygo zvládá zatáčky projíždět bez problémů a dokonce ani nepotřebuje stabilizaci. Aygo je velmi čitelné a jediným limitem jsou úzké pneumatiky. Podvozku odpovídají i brzdy, které s hmotností kolem jedné tuny nemají sebemenší problém. Dokonce bychom si ty přední kotoučové dovolili označit za mírně předimenzované. Limitujícím faktorem je pouze přenos brzdícího účinku na úzké pneumatiky.

Příjemná cenovka
Aktuálně Toyota nabízí pětidveřové Aygo ve třech stupních výbavy (Base Cool, Terra a nově Czech Edition). Speciální výbava Czech Edition vychází z výbavy Terra, přičemž za stejné peníze nabízí navíc například LED světla pro denní svícení, dvoubarevné provedení karoserie i interiéru a metalický lak karoserie. Třídveřová Toyota Aygo startuje startuje v základní výbavě Base Cool na 169.900 Kč, přičemž za druhý pár dveří se připlácí 10.000 Kč. Námi testovaná verze Czech Edition přišla na 199.900 Kč. Pokud toužíte po Aygu s robotizovanou převodovkou MultiMode, musíte z kapsy vytáhnout navíc 20.000 Kč, za což jako bonus získáte volant potažený kůží. Pokud porovnáte cenu Ayga s novodobými konkurenty, zjistíte, že vychází překvapivě  výhodně. Například za Škodu Citigo zaplatíte v pětidveřové verzi s litrovým motorem MPI/55 kW ve srovnatelné výbavě Ambition minimálně 214.900 Kč, přičemž je nutné připlatit za klimatizaci, metalickou barvu, deaktivaci airbagu, rádio a další drobnosti.

(plusy)
živost a obratnost v městském provozu
překvapivá prostornost (vpředu)
komfort odpružení
klimatizace v základu
spolehlivost (rozvodový řetěz)
robustní přední náprava
příznivá spotřeba paliva
pořizovací cena
komunikativní řízení
předimenzované brzdy
výtečný výhled všemi směry

(mínusy)
absence palubního počítače a přípojky USB
drnčení plastů v interiéru
nepřesné řazení
nemožnost výškového seřízení sedadla a podélného nastavení volantu
jediný motor v nabídce
integrované opěrky hlavy
malý objem zavazadelníku (i na poměry miniaut)
Technické údaje Toyota Aygo 1,0 VVT-i, Czech Edition
Motor: zážehový tříválec
Objem motoru: 998 ccm
Výkon: 50kW/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 93Nm/3600 ot./min.
Max. rychlost: 157 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,2 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,3 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  3,9 l /100 km
Objem pal. nádrže:   35 l
Délka/šířka/výška: 3430/1615/1465 mm
Rozvor: 2340 mm
Zavazadelník s rezervou (bez): 138 l
Provozní/celková hmotnost: 915-921/1190 kg
Základní cena: 169.900 Kč (3dv., Base Cool)
Cena test. modelu od: 199.900 Kč (5dv., Czech Edition)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč