Test: Toyota Camry 2.5 Hybrid - klid a pohodlí za rozumné peníze
Velký sedan od Toyoty se po patnácti letech vrátil na český trh a má všechny předpoklady podmanit si stovky zákazníků, kterým nejsou po chuti diesely a před okupováním levého dálničního pruhu dávají přednost jízdnímu komfortu.
Můžete jít a koupit si Škodu Superb. Splynete s davem a vypláznete za dobře vybavený vůz klidně 1,2 milionu korun. Nebo můžete zajít k japonské automobilce Toyota a žádat model Camry, který nabídne více prostoru a komfortu než mladoboleslavský bestseller. A ještě ušetříte, protože skvěle vybavenou toyotu seženete pod milion korun.
Toyota Camry si odbyla premiéru už v roce 1982 a od té doby sjelo z výrobních pásů přes dvacet milionů kusů. Tomuto modelu u nás nikdy pšenka nekvetla, přesto se japonská automobilka pokouší s tímto sedanem na českém trhu znovu prorazit.
Automobilový trh se mění a lidé v Toyotě vycítili příležitost zabodovat v české kotlině s hybridním sedanem. A může zabodovat nejen u soukromníků, ale i u fleetových zákazníků, kteří při výběru nových automobilů daleko častěji zohledňují ekologické hledisko. Camry tak uspokojí jedince toužící po komfortu, fleetové zákazníky ale i třeba taxikáře.
Camry stojí na modulární platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), kterou využívá například Lexus ES. Karoserie dlouhá 4 885 mm působí majestátně. Příď vozu v top provedení Executive zdobí full-LED světlomety. Diody naleznete i na zádi. Camry působí na rozdíl od okoukaných německých konkurentů originálně, s mírným nádechem exotiky. Lak bílá perleť mu jednoduše sluší a v létě je v parných dnech ideální volbou. Zajímavostí hybridních Toyot je použití modré barvy v logech.
Po otevření dveří nečekejte žádný luxus v podobě prémiových materiálů ani žádný futuristický výkřik. Uvnitř je to prostě kvalitně zpracovaná Toyota, která sází na povrchy potažené kůží, falešný dřevěný dekor, klasickou přístrojovku a léty prověřené ovládání pomocí fyzických tlačítek. A právě jednoduchost a celková přehlednost je hlavní zbraní tohoto modelu. Nikde nemusíte nic zdlouhavě hledat, ovládání je intuitivní a přitom zde z moderní výbavy nic nechybí. Volant i sedadla si elektricky seřídíte v širokém rozpětí, nechybí například bezdrátová nabíječka, příkladná konektivita, adaptivní tempomat nebo navigace. Camry nic nevymýšlí a sází na jistotu.
K tomu Camry přidává nadbytek prostorou, rozměrná sedadla a fantastický výhled z vozu. Přední A-sloupky jsou tenké a nebrání výhledu. Z vozu je tak lepší výhled, než z kdejakého SUV. Palubní počítač dostal barevnou obrazovkou, která umí zobrazovat velké množství informací. Nepotěší ztvárnění grafiky displeje uprostřed palubní desky, přičemž samotný infotainment je rychlý, přehledný a jednoduše ovladatelný.
Zadní sedadla můžete mít v případě paketu VIP (+ 100 000 Kč) elektricky polohovatelná - ty se ovládají spolu s rádiem a třízónovou klimatizací přes dotykovou obrazovku ve středové loketní opěrce. Kromě toho získáte elektricky ovládanou roletu zadního okna, manuálně ovládané rolety do bočních zadních oken, Head-Up displej nebo prémiový audiosystém JBL s devíti reproduktory.
Kufr je velmi rozložitý a důkladně čalouněný, ramena víka jsou oplastovaná, ale zasahují do prostoru pro náklad. Přístup je na poměry sedanu dobrý.
Zážehový čtyřválec s objemem 2,5 litru pracuje v Atkinsonově cyklu a je kombinovaný s elektromotorem. K tomu je vybaven bezstupňovou e-CVT převodovkou. Celý hybridní systém produkuje výkon 160 kW (218 koní). Benzínový agregát se z celkového výkonu podílí na 131 kW výkonu a poskytuje maximální točivý moment vrcholící hodnotou 221 Nm v rozmezí 3 600 - 5 200 otáček. Tyto hodnoty slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy. Udávaná maximálka činí 180 km/h.
S Toyotou Camry jsme během testovacího týdne najeli osm stovek kilometrů. Padesátilitrovou palivovou nádrž jsme nemuseli dotankovávat, jelikož se nám dařilo dlouhodobě držet spotřebu pod hranici pěti litrů. V praxi stačí jezdit maximálně 130 km/h a naučit se pár fíglů zvyšující dojezd. Je nutné se vyvarovat rychlých rozjezdů a jízdy ve stylu plyn-brzda-plyn. Dojíždět k přechodu nebo před semaforem je nejlepším sundáním nohy z plynu, nebo lehkým brzděním, kdy dochází k dobíjení baterií. Camry je totiž stavěno na klidnou jízdu i pro popojíždění po ucpaných městech (je vybaveno tlačítkem EV Mode umožňující jízdu pouze na elektřinu). Camry jako správný hybrid nejlépe funguje právě ve městě, kde si vystačí se čtyřlitrovou spotřebou paliva.
Podvozek patří k měkčím a je vhodný pro zdolávání dlouhých cest. Republiku tak přejedete v poklidném tempu v maximálním pohodlí, jen nesmíte patřit mezi nevybouřené závodníky. To Camry neumí. Její devízou je pohodlné cestování, nenucený pohyb po silnici, který vás naprosto vyklidní a zrelaxuje. Camry je plavná, tichá a skvěle filtruje nerovnosti. Tuhá karoserie se nijak nekroutí a nechybí při jízdě potřebná jistota. Pochválit je potřeba stabilitu při rychlejší jízdě v přímém směru a táhlých dálničních zatáčkách. K pohodovému cestování se hodí i vláčnější řízení s větším převodem, proto toyota příliš neholduje řádění v serpentinách.
Toyota Camry zaujme nízkými emisemi (98 g na 100 km), přijatelnou cenovkou (stačí na ni milion korun) a hlavně poskytovaným pohodlím. Camry je zajímavou alternativou pro všechny ekologicky smýšlející jedince, kterým nejsou po chuti dieselové vozy, dávají přednost klidnějšímu jízdnímu tempu a nechtějí splynout s davy. Díky plynulé jízdě nám přišly dojezdové vzdálenosti kratší, než u dieselů s plynovým pedálem na podlaze.
A také si říkáme, proč jedinci toužící po komfortním svezení sahají po vozech typu SUV, když sedany v praxi nic nepřekoná.
Plusy:
- spotřeba paliva
- jízdní vlastnosti
- ochota zatáčet, snadné ovládání
- hybrid neobtěžuje a nepřináší žádné povinnosti
- komfort a prostor na zadních sedadlech
- výhled z vozu
- rezervní kolo
Mínusy:
- horší využití kufru a levné detaily
- zastaralá grafika displeje a starší palubka se středovým panelem