Test: Toyota Proace Verso Nomad Wanderer - recept na letošní dovolenou
V době covidové to bude s dovolenou těžké. Uspokojit cestovatelské touhy ovšem nemusí být úplně těžké, což nám dokázala testovaná Toyota Proace Verso vybavená cestovatelskou vyjímatelnou vestavbou.
Na zoubek jsme se podívali Toyotě Nomad Wanderer, což je v podstatě model Proace Verso v delším provedení L2 dovybavený kempingovou vestavbou Sitka M od firmy Visu. Tato vestavba využívá prostoru mezi druhou řadou sedadel a zadními křídlovými dveřmi. Jedná se o nosnou ocelovou konstrukci v kombinaci s dřevěnými překližkovými deskami, která je z vozu v případě potřeby vyjímatelná.
Horní část ocelové konstrukce tvoří překližkové desky, na kterých jsou umístěny matrace pro spaní. Pohodlně se sem vlezou dvě osoby, jelikož využitelná šířka činí 140 cm. Tato základní poloha jde následně upravovat pomocí výklopné střední části. Vykouzlit tak během okamžiku můžete lavicové sezení se stolkem uprostřed. Ocelová konstrukce je ve své spodní části po stranách navíc vybavena úložnými prostory, které jsou řešeny pomocí jednoduše vyjímatelných vaků.
Testovaná Toyota disponovala vpředu vedle sedačky řidiče lavicí pro další dva cestující. Další tři pasažéři pak mohou sedět v druhé řadě, proto tato dodávka odveze až šest osob při zachování spací plochy. V zadní části je po otevření křídlových dveří přístupný kuchyňský modul umístěný pod matracemi. Ten je rozdělen na tři části, které skrývají vše potřebné pro pohodlné vaření. Nechybí zde úložné prostory, plynový vařič, kempingové hrnce, plastové organizéry, hrnky, sklenice, příbory atd.). Pracovní plochu pak tvoří výklopná dvířka.
Zvenku Nomad Wanderer vypadá jako klasická osobní dodávka. Jediným poznávacím znamením je boční část střechy vozu vybavená subtilní lištou, do které se zasouvá plachta, která tvoří samotnou markýzu. Její vypnutí pak probíhá pomocí dvou trubkových stojen a napínacích lan.
Toyotu Proace Verso v dlouhé variantě poháněl nejsilnější diesel 2.0 D-4D 180 ve spojení s automatickou osmistupňovou převodovkou, což je velmi příjemná kombinace. Dvoulitr propůjčuje osobní dodávce více než dostatečnou dynamiku (k dispozici je 130 kW, tedy 180 koní a 400 Nm točivého momentu), kterou potvrzují udávané parametry výrobcem. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 10,1 sekundy a maximální rychlost činí výtečných 185 km/h. Výhodou dvoulitrového dieselu je kultivovaný chod a na dodávku rozumná spotřeba pohybující se mezi 7,5 až 8,5 l na 100 km. My najeli za týden více než osm stovek kilometrů s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km. Zařazený osmý rychlostní stupeň nechává v rámci dálničního tempa motor jen lehce převalovat a rychlosti nad českým dálničním limitem mu pak nečiní sebemenší problém. Dlouhé kilometry v rámci jednotlivých přesunů zvládal zkoušený vůz velmi pohodlně.
Model Proace Verso Nomad Wanderer nám dává smysl. Je totiž univerzálním vozem, který zastoupí rodinný minibus, užitkovou dodávku a ve své podstatě i obytný automobil. Testovanou vestavbu jednoduše demontujete a vůz libovolně používáte celoročně. A že v případě testované specifikace se jednalo o uživatelsky velmi komfortní vůz. A jako bonus nabízí Toyota na rozdíl od sourozenců (Peugeot Traveller, Citroen SpaceTourer nebo Opel Vivaro) nejdelší záruku ze všech zmíněných značek (5 roků nebo 1 000 000 km).
Toyota Proace Verso Nomad Wanderer | |
Zdvihový objem | 1 997 ccm |
Max. výkon | 130 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7.7 |
Mimo město | 6.4 |
Kombinace | 5.7 |
Max. rychlost | 185 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.1 s |
Převodovka: automatická osmistupňová | |
Délka | 5 309 mm |
Šířka | 1 920 mm |
Výška | 1 910 mm |
Rozvor | 3 275 mm |
Objem nádrže | 69 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 780 kg |