Test: Volkswagen Caddy 2.0 TDI je od podlahy až po střechu jiný
Všechno jinak. Tak bychom mohli charakterizovat pátou generaci modelu Caddy. Volkswagen léta piloval ergonomii svých modelů a nyní dokonalé ovládání shodil ze stolu a vydal se jiným směrem. Jak se žije s pátou generací Volkswagenu Caddy a jak jezdí?
Do testu jsme dostali civilní verzi přezdívanou ve VW interně "fešák". Jednalo se o vůz s krátkým rozvorem a sedmi sedadly, což je přesně alternativa k vymírajícím vozům kategorie MPV. O pohon se pak staral dvoulitrový diesel s výkonem 102 koní spojený s šestirychlostní manuální převodovkou.
Zájem o kdysi populární kategorii MPV upadá. A to daleko rychleji, než jsme čekali. Z kdysi početné skupiny aut se aktuálně prodává jen poslední pár modelů. Pokud si z odrbané nabídky nevyberete, můžete do svého hledáčku zařadit právě model Caddy, který díky svým vlastnostem uspokojí zájemce o SUV.
Nový Caddy Life měří ve zkoušeném krátkém provedení 4,5 metru, což je skoro o deset centimetrů více než má Berlingo od Citroënu. Z boku působí Caddy přes zachování klasické siluety šmrncovně (sedmnáctky v kombinaci s výrazným červeným lakem vypadají skvěle). Nejvýraznější změny se odehrály na předních a zadních partiích. Maska chladiče připomíná nový Golf, výhrady máme k rozpačitě působícímu barevnému provedení žebrování (mřížka nárazníku lakovaná do barvy karoserie vytváří dojem, že se jedná o elektromobil). Zadní partie jsou vcelku originální a sázejí na úzká sloupcová světla zajišťující co nejširší nákladový prostor.
Vpředu se nesedí tak vysoko jako v dodávce, přesto je z vozu excelentní výhled, především tedy šikmo vpřed, což je problém u většiny současných modelů. Do druhé řady sedadel se nastupuje pohodlně díky posuvným dveřím umístěných z obou stran. Namísto klasické lavice se Caddy spoléhá na tři samostatná sedadla, která jsou pohodlná a bez problémů pojmou dospělého člověka nebo dětskou autosedačku. Dvojice sedadel v třetí řadě tvoří samostatná plně vyjímatelná sedadla. Pokud dvojici sedadel vyjmete a necháte je doma, získáte zavazadelník s objemem 760 litrů (to je 160 litrů více než u Berlinga).
Místa je v kabině dostatek, díky velkému prosklení máte super výhled, jen se musíte smířit s tím, že zadní okna nelze otevřít. Potěší všudypřítomné USB porty a výklopné stolečky. Palubní deska je z velké části převzatá z aktuálního golfu a s tím souvisí naše největší výtka. Volkswagen roky piloval architekturu svých interiérů a když jí dotáhl k dokonalosti, vše hodil do koše a přišel s novým moderně působícím konceptem. Ovládání vozu se tak už nespoléhá na vychytané fyzické ovladače, které nachmatáte poslepu, ale zejména na dotyky. A to je problém. U klasického osobáku v podobě Golfu se s tím nějak naučíte žít, ale u užitkově pojatého vozu čekáte fyzické ovladače. Místo toho nastavujete téměř vše dotykově. Od teploty klimatizace, přes pouštění světel až po výhřev oken. U levnějšího zkoušeného provedení navíc chybí dotykový žlábek pod displejem, místo něho tu je nevzhledná plastová záslepka.
Caddy přijíždí na modulární platformě MQB, kterou sdílí s novým Golfem nebo Octavií. Proto mají všechny varianty vzadu tuhou nápravu s podélnými rameny a Panhardovou tyčí. Zkoušený vůz měl i stále rozumně velká kola. Sedmnáctky se staraly o slušný komfort, za větší bychom rozhodně nepřiplácely. Podvozek nabídne hlavně komfortní a minimum hluku od motoru i podvozku.
Pod kapotou hrají prim diesely, mít můžete klasický dvoulitr TDI dostupný hned ve třech verzích. Nejslabší základ produkuje 75 koní, zlatý zkoušený střed 102 a nejvýkonnější provedení pak 122 koní. Pokud chcete benzín, musíte sáhnout po patnáctistovce TSI o výkonu 114 koní. Mít můžete šestirychlostní manuální převodovku nebo sedmistupňové DSG. V nabídce je také provedení s pohonem všech kol 4Motion. Diesel z řady EA 288 Evo modelu Caddy postačí, v některých otáčkách produkuje nepříliš příjemný zvuk. Dvoulitr s výkonem 102 koní není žádný extra silák, v nižších rychlostech ovšem překvapuje pružností. Limitující výkon je znát hlavně v dálničních stoupání, kde je potřeba pro udržení rychlosti podřadit na pětku. Jet stotřicet není problém, ale udržovat takových 150 km/h na německé dálnici není už pohodlné. Spotřeba nafty je skvělá, s krabicí můžete jezdit klidně pod pět litrů na sto km. Dlouhodobě je možné se s lehkou nohou pohybovat za 5,5 l/100 km.
Volkswagen Caddy páté generace je naprosto univerzální auto, které se vzdálilo užitkovým vozům a je spíše takovým MPV. Navíc poskytuje široké možnosti konfigurace - na výběr jsou dvě délky karoserie, pohon předních nebo všech kol a volit můžete pětimístné nebo sedmimístné provedení. Nový Caddy je modernější, má šmrncovnější kabát, lépe jezdí a poskytuje nevídanou variabilitu. Bohužel dotykové ovládání téměř všeho nám moc nesedlo.