Toyota Yaris (2005 - 2011)
Druhá generace modelu Yaris měla na co navazovat. První řada se totiž zapsala do povědomí řidičů vysokou spolehlivostí a nízkými provozními náklady.
RADOSTI
Nízká spotřeba, dobré jízdní vlastnosti, prostor pro posádku, vysoká spolehlivost.
STAROSTI
Nepřesný palivoměr, přístrojová kaplička uprostřed palubní desky, vyšší ceny ojetin, nepovedená převodovka MMT, méně ojetin na trhu.
Toyota Yaris druhé generace přišla na trh ve tří a pětidveřové verzi hatchback v roce 2005. Prodej byl zahájen s trojicí zážehových motorů a jedním přeplňovaným vznětovým agregátem.
Následující rok byla na trzích v Japonsku a USA rozšířena nabídka o provedení sedan. V Evropě se do prodeje nedostal. To však neplatí o sportovně laděné verzi T-Sport s atmosférickým motorem 1.8 VVT-i. Ten disponuje výkonem 98 kW (133 k).
V roce 2008 se do nabídky dostala nová šestistupňová přímo řazená převodovka. Motorizace 1.3 VVT-i byla z původního výkonu 64 kW (87 k) posílena na 74 kW (100 k) a dostala Start-Stop systém. Příchod nástupce automobilka načasovala na rok 2011.
Nárazový test Euro NCAP absolvovala Toyota Yaris při svém příchodu na trh v roce 2005, a rozhodně se nemá za co stydět. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal vůz plný počet hvězd - tedy pět. Bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách byla hodnocena třemi hvězdičkami z pěti možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem Yarisu patří dvě hvězdičky z maximálních čtyř.
Dovoz aut z Německa do 24 hodin
Pozice na trhu
Yaris není ve své třídě zrovna nejlevnější, ani nejčastější. Přesto je o něj značný zájem a v bazaru se dlouho nezdrží. Vyhlášená spolehlivost auta kupce vždy přitáhne.
Cena modelu druhé generace začíná přibližně na 130 000 Kč. Na trhu mají převahu vozidla s litrovým motorem, druhou nejčastější motorizaci představuje třináctistovka. Turbodiesely potkáte jen zřídka.
Zpracování
Pochvalu si zaslouží dílenské zpracování i výběr materiálů. Automobil působí proti předchůdci dospěle a nabídne ještě více prostoru. Kladně hodnotíme i pohodlná sedadla.
Naopak výtku máme k centrálně umístěné přístrojové kapličce. Displej je sice dobře čitelný i za slunečného dne, ale umístění uprostřed palubní desky vyžaduje od řidiče sledujícího dění před vozem, aby přesunul zrak jinam. Klasicky umístěné přístroje za volantem by přitom šlo dobře sledovat i periferně.
Příjemný je dostatek odkládacích míst. Potěší i zavazadelník o objemu 270 litrů v základním uspořádání. Výhodou hatchbacku je samozřejmě dobrý přístup k zavazadlům.
Jízda
Podvozek Yarisu funguje výborně. Nejen že zdatně tlumí nerovnosti, ale stojí i za velice dobrými jízdními vlastnostmi. V zatáčkách se tedy vůz chová opravdu jistě.
Pochválit ale nelze vozy s převodovkou MMT (se samočinnou spojkou). Ta nejen hrubě řadí, ale navíc značně vozu ubírá na temperamentu. Při přeřazování škube autem, v automatickém režimu trvá změna rychlosti dlouho, v manuálním (sekvenční řazení) je jen o něco rychlejší.
Nepotěší ani rozjezdy, při nichž se nevyhnete značným rázům. Šlápnutí na pedál plynu ve snaze rozjet se (či popojet v koloně) způsobí, že auto buď poskakuje, nebo vystřelí vpřed. Manuální řazení je rozhodně lepší volbou.
Motorizace
Mnohým řidičům stačí litrový agregát, zejména pokud jezdí po městě či na krátké vzdálenosti. V nízkých rychlostech je dostatečně svižný. Třináctistovka je ale samozřejmě lepší volbou, protože snadno zvládá i delší trasy. Větší zážehové agregáty potkáte jen výjimečně. Častý není ani turbodiesel.
Zážehové motory: 1.0 VVT-i/51 kW (69 k), 1.3 VVT-i/64 kW (87 k) a 74 kW (100 k), 1.5 16V/80 kW (109 k), 1.8 VVT-i/98 kW (133 k).
Vznětové motory: 1.4 D-4D/66 kW (90 k).
Zobrazit celý článek