Ženevský autosalon 2015 - Nissan SWAY předobrazem nové Micry | Autanet.cz

Ženevský autosalon 2015 - Nissan SWAY předobrazem nové Micry

05. 03. 2015
Sdílet článek

Koncept Sway, který byl odhalen na ženevském autosalonu, je malou ukázkou toho, jak by mohla vypadat další generace malých modelů značky Nissan, kdyby společnost promluvila svým novým výrazným designérským jazykem i do vývoje evropských hatchbacků. Jedná se o koncept speciálně navržený tak, aby lahodil vkusu Evropanů: působí emotivním, dravým a vzrušujícím dojmem.

Světla ramp v Ženevě patří konceptu Sway. Sway, při jehož vzniku a vývoji byly použity stejné postupy, které daly světu nejprodávanější crossovery Qashqai a Juke, byl navržen tak, aby otřásl tradičně konzervativním sektorem hatchbacků segmentu B. Koncept Sway těží z dalšího vývoje jedinečného designérského jazyka společnosti Nissan a nabízí vzrušující pohled na možnou podobu budoucí generace malých vozů Nissan. Sway je kombinací silných nových forem a sofistikovaných detailů. Klade silný důraz na strukturu a formu, zdůrazňuje důležitost funkčnosti a poukazuje na nadšení Nissanu pro inteligentní a uživatelsky přívětivý design.


Expozice značky Nissan na ženevském autosalonu 2015 vyzdvihuje vedoucí postavení značky ve dvou klíčových oblastech trhu - segmentech elektromobilů a crossoverů. Nissan se již etabloval jako průkopník v tomto odvětví díky svému vozu LEAF. Nyní svou řadu vozů s nulovými emisemi rozšiřuje: světovou premiéru si odbyl nový model e-NV200 Evalia - sedmimístná varianta úspěšného modelu e-NV200. Model e-NV200 Evalia je navržen a zkonstruován tak, aby naplňoval rostoucí poptávku po větších elektromobilech schopných pojmout až sedm cestujících. Je dalším příkladem toho, jak Nissan definuje standard v sektoru, který má nakročeno k výraznému růstu. Model e-NV200 je vybaven vyspělým a flexibilním systémem sedadel, který majitelům umožňuje přizpůsobit si nákladový prostor podle jejich potřeb. Vůz se dodává se systémem rychlého dobíjení CHAdeMO. Ten nabízí přístup k aktuálně nejrozšířenějším

Koncept Sway byl navržen tak, aby otřásl segmentem hatchbacků, který je tradičně vnímán jako konzervativní tržní segment. Díky svým uchvacujícím liniím, výrazné přídi, elegantnímu interiéru a odvážnému použití sofistikovaných barev nabízí tento koncept smělý a emotivní design.

Z celého vozu dýchá jednota a harmonie... ale i dravost, jakou byste v tomto segmentu nečekali. Například interiér využívá techniky, které jsou obvykle k vidění spíše v průmyslové architektuře. Jedná se třeba o hliníkové konstrukční prvky, které zvýrazňují jednoduchost a sílu vozu. Zaujme ale i pozornost věnovaná detailům nebo použité barvy a materiály, které bývají spojovány spíše s luxusním zbožím.

Nissan SWAY

Zevnějšek vozu spojuje čtyři velmi výrazné prvky: mřížku chladiče ve tvaru V, tzv. plovoucí střechu, světla ve tvaru bumerangu a zalomený sloupek C. Jejich kombinací vzniká nový designový jazyk, který se objevil již u konceptu Nissan Lannia představeného loni v Pekingu na autosalonu Auto China 2014, a také u nového modelu Murano. Ten byl nedávno uveden na trh ve Spojených státech. Koncept Sway je prvním odrazem tohoto nového designérského jazyka v segmentu malých hatchbacků. Do budoucna by ke stejnému stylu měly směřovat i další modely značky Nissan určené pro různé tržní segmenty a pro všechny regiony.

Charakteristické linie konceptu Sway začínají u nízko položené mřížky chladiče ve tvaru V, která se nachází mezi dvojicí klínovitých nárazníků v rozích. Mřížka chladiče představuje počátek výrazného zakřiveného obrysu, který pokračuje přes kapotu a přední kola a poté dramaticky klesá směrem ke středu předních dveří. Poté opět stoupá směrem k zadní části vozu a dodává tak jeho bočnímu profilu takřka smyslný dojem.

Pyšně se opírá o kapotu, aby přešel do osobitého (a ostrého) prolisu na boční linii vozu... která je sevřena zvedajícími se odsazenými trojúhelníkovými prvky bočních prahů. Po stranách mřížky chladiče ve tvaru V jsou usazena světla ve tvaru bumerangu. Tvar bumerangu obvykle obstarávají světla s diodami LED umístěná ve světlometech konvenčnějšího tvaru. Tentokrát však tento typický tvar převzaly přímo světlomety, zatímco diody LED vytvářejí dojem páru očí, které vás nepřestávají sledovat.

Stejně dramatickým dojmem působí i charakteristická zadní světla ve tvaru bumerangu, která oddělují postranní prvky na zádi vozu. Dvojité výfukové potrubí ve tvaru lichoběžníku namísto pod nárazníkem vyúsťuje po stranách poznávací značky ve středu zádi vozu. Zadní dveře navazují na vystupující prahy a prolis boční linie vozu, stejně jako na souměrně tvarované blatníky chránící zadní kola. Díky svižnému přechodu směrem vzhůru v zadní části okenní linie je sloupek C mezi dveřmi a plovoucí střechou zkrácen na minimum. V zájmu snadného nastupování a vystupování nemá tento koncept žádný středový sloupek B a jeho zadní dveře jsou zavěšeny na zadních pantech.

Další součástí nového designérského jazyka společnosti Nissan je tzv. plovoucí střecha. Ta je tentokrát ztělesněna panoramatickým střešním oknem orámovaným vystupující konstrukcí ve tvaru C. Ta se táhne od sloupků A po stranách střechy až k zadnímu příčníku nad dveřmi zavazadlového prostoru. Tato konstrukce je v rámci konceptu zdůrazněna výraznou oranžovou barvou, která kontrastuje s modrošedou karosérií.



Zvýšenou tuhost střechy zajišťuje svébytná konstrukce ve tvaru deformovaného písmene X, která se nachází uprostřed střechy a jejíž křížení se nachází nad hlavami cestujících na předních sedadlech. Skleněná střecha přináší dvě významné výhody: lidé uvnitř si mohou užívat pocit svobody a volného prostoru, lidé venku mohou pro změnu obdivovat interiér. Karosérie vozu je vyvedena v „namodralé šedé barvě úsvitu", tedy v šedé barvě, ve které je za světla vidět modrý nádech, která je sladěna s kontrastující oranžovou barvou. Sofistikovaná barevná kombinace skvěle zapadá do prostředí evropských měst a zároveň v něm náležitě vynikne.

Interiér je vyveden v tmavší a sytější modři doplněné o prvky s kontrastující slonovinovou a oranžovou barvou. Tím vhodně doplňuje zevnějšek a dodává vozu dojem jednoty. Koncept Sway je inspirován předváděcím vozem IDx, představeným poprvé v roce 2013 na autosalonu v Tokiu. Přebírá a rozvíjí jeho pojetí designu interiéru, jehož středobodem je palubní deska ve tvaru křídla kluzáku.

Tvar křídla kluzáku byl zvolen především díky své elegantní jednoduchosti. Výsledkem je interiér, jehož prioritou je funkčnost a kde nic neslouží pouze dekorativním účelům. Například vizuální zpracování konstrukčních prvků vylučuje jakékoli pochyby ohledně jejich účelu. Kliky dveří jsou navrženy tak, aby je bylo možno integrovat do obnažených hliníkových vzpěr. Dokonce i tříramenný volant je pojat v duchu „návratu ke kořenům", který se projevuje v jeho hranaté spodní části a hliníkových ramenech.

Řidič má před sebou pouze dva základní přístroje a všechny ostatní funkce obstarává velký lichoběžníkový tablet ve středu řídicího panelu. Zde na něj uvidí (a dosáhne) nejen řidič, ale i spolujezdec na předním sedadle. Lehká sedadla mají hliníkovou konstrukci (i ta je obnažená) a jsou potažena špičkovým čalouněním imitujícím semiš. Čalounění je zčásti zvýrazněno materiálem evokujícím perleť a najdete zde i prošívání, s nímž se obvykle setkáte spíše u luxusních kabelek. Souhra barev zahrnuje hojné použití modrých a oranžových motivů v interiéru, který díky tomu skvěle ladí se zevnějškem vozu.

Přestože se jedná o malý vůz, jeho interiér se díky absenci rušivých elementů, chybějícímu sloupku B a použití jednoduchých a zároveň elegantních řešení zdá větší, než byste čekali. „Jsme přesvědčeni, že koncept Sway pokračuje v naší tradici bourání zavedených pořádků v jednotlivých tržních segmentech tím, že přináší svěží, osobité a poutavé novinky. Jde v podstatě o stejný postup, jaký jsme použili u modelů Qashqai a Juke.

S tímto novým konceptem pro Ženevu experimentujeme proto, abychom zjistili, jaké nové a svěží myšlenky by Nissan mohl vnést do segmentu hatchbacků," uvedl Shiro Nakamura, senior viceprezident pro design a kreativní ředitel společnosti Nissan Motor Co. Ltd.

Předseda představenstva společnosti Nissan v Evropě Paul Willcox dodal: „Nissan se neustále vyvíjí. Naše značka je na evropském automobilovém trhu (ale i po celém světě) ztělesněním odvážného a novátorského myšlení. Za naším růstem v Evropě stojí vynikající nové výrobky, které jsou definovány především skvělým designem. Koncept Sway zdůrazňuje význam designu při budování značky a posilování našeho růstu."

Stánku Škody vládnou Superby
Stánku Škody vládnou Superby Volkswagen Passat Altrack a nový Touran Hyundai Tuscon nástupcem populární ix35

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč