Audi S8 přichází na český trh
Nabídka značky Audi se rozšiřuje o zcela výjimečný model - společně s novým Audi S6 se v rámci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech v premiéře představí i největší a nejluxusnější příslušník rodiny „S“ - nová generace prestižní limuzíny Audi S8.
Srdcem limuzíny je hliníkový vidlicový desetiválec s přímým vstřikem benzinu FSI, odvozený z motoru pohánějícího supersportovní Lamborghini Gallardo. Agregát podává z objemu 5204 cm3 výkon 331 kW (450 k) při 7000 min-1, točivý moment s velmi plochým průběhem vrcholí na 3500 min-1 hodnotou
Mohutný výkon motoru přenáší sériově dodávaná šestistupňová automatická převodovka tiptronic s dynamickým programem řazení DSP. Její řídicí jednotka podporuje dynamičtější řazení a celkový převod je nižší než u „civilnějšího“ modelu A8. To umožňuje sportovnější způsob jízdy, který může být dále zvýrazněn přepnutím do sportovního režimu. Pro řazení rychlostních stupňů lze kromě obvyklého voliče tiptronicu využít i snadno dostupné páčky pod volantem, které se natáčejí spolu s volantem.
Audi S8 samozřejmě využívá osvědčený pohon všech čtyř kol quattro. Jeho podstatným prvkem je samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen, který ryze mechanicky rozděluje výkon motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 60 : 40. Vyžadují-li to adhezní podmínky, dokáže však bleskově zareagovat a převést více výkonu na nápravu s dokonalejší trakcí; přitom může přivést až 85 % výkonu na zadní nápravu nebo naopak až 65 % na nápravu přední. Pokud dojde k prokluzu mezi koly téže nápravy, přibrzdí elektronická závěra diferenciálu EDS prokluzující kolo a převede hnací sílu na druhé, lépe zabírající kolo.
Elektronická uzávěra diferenciálu EDS je spolu s protiprokluzovým zařízením ASR a protiblokovacím systémem brzd ABS součástí elektronického stabilizačního systému ESP, který zvyšuje kontrolu nad vozidlem v mezních podmínkách dynamické jízdy. Zkušenější řidič může činnost systému ESP omezit, a to ve dvou stupních. Nejprve se vypíná pouze systém ASR, ve druhé fázi se ESP úplně deaktivuje a v činnosti zůstávají pouze ABS a EDS.
Podobně jako model A8 i S8 zakládá své vynikající vlastnosti a komfort jízdy na přednostech pokročilého adaptivního pneumatického pérování, adaptivních tlumičů a na maximálním využití lehkých dílů z hliníkových slitin v konstrukci podvozku. Ty podstatně snižuje tzv. neodpružené hmoty, což má příznivý vliv na komfort a stabilitu jízdy. Sportovní podvozek Audi S8 má však tužší, sportovnější charakteristiku než u Audi A8, kde je dodáván na přání. S naladěním podvozku koresponduje i řízení servotronic s elektro-hydraulickým posilovačem, který mění svůj posilový účinek v závislosti na rychlosti jízdy. Posilovač má asi o deset procent přímější převod a zajišťuje tak maximální agilitu vozu.
Audi S8 je vybaveno sedmipaprskovými dvacetipalcovými litými koly designu „S“ s nízkoprofilovými pneumatikami rozměru 265/35 R 20. Otvory mezi paprsky kol umožňují pohled na mohutně dimenzované 18“ kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vpředu vybavené třmeny s dvojitými pístky, vzadu s elektromechanickou parkovací brzdou.
Pravověrní motorističtí nadšenci asi neodolají pokušení zvolit provedení brzd s kotouči z keramického kompozitu, technologie převzaté z kosmického výzkumu. Hlavními přednostmi keramických kotoučů ve srovnání s klasickými ocelovými je menší sklon brzd k „vadnutí“ a zhruba čtyřnásobná životnost kotoučů. Neméně významná je i jejich poloviční hmotnost, která snižuje velikost neodpružených hmot a tím příznivě ovlivňuje komfort a stabilitu jízdy.
Karoserie Audi S8 je ve srovnání s podobnými limuzínami luxusní třídy velmi lehká, protože využívá hliníkový prostorový rám koncepce ASF. Díky tomu je její hmotnost poloviční než u srovnatelné ocelové konstrukce, ale zároveň je velmi tuhá zejména v torzním zatížení, což příznivě ovlivňuje dynamické chování celého vozu.
Nízká a široce rozkročená stavba karoserie s klínovitou siluetou podtrhuje působivě dynamický a elegantní vzhled vozu. Nezaměnitelná je mohutná příď s jednodílnou maskou chladiče, u modelů „S“ opatřenou dvojitými svislými žebry. Dalšími poznávacími znaky jsou tři vstupní otvory usměrňující proud vzduchu k motoru a k chlazení brzd a sériově dodávaná denní světla z LED diod. Adaptivní xenonové světlomety doplňují speciální odbočovací světla.
Neagresivně sportovní vzhled vozu dotvářejí ozdobné doplňky, lišty a vnější zpětná zrcátka z leštěného hliníku, jež jsou charakteristická pro modely S a harmonicky korespondují s výraznými hliníkovými koly. Výrazem utajené síly jsou i dvě dvojité koncovky výfuku po obou stranách spodní linie zádi vozu, zdůrazněné spoilerem.
Luxusně sportovní interiér vozu odpovídá nejvyšším standardům Audi. Za zmínku stojí zejména všestranně nastavitelný multifunkční volant s koženým potahem a s ovládáním multimediálního rozhraní MMI, tempomat, výkonný navigační systém s integrovanou mechanikou DVD, čtyřzónová klimatizace, vyhřívaná přední i zadní sedadla, elektricky nastavitelná sportovní přední sedadla doplněná elektricky stavitelnými bederními opěrkami a další komfortní výbava.
Audiosystém vozu je sériově vybaven reproduktorovým systémem Bose Surround Sound a měničem CD. Na přání lze dále objednat pravou lahůdku pro nejnáročnější milovníky hudby, plně digitální hi-fi systém nejvyšší třídy Bang & Olufsen Advanced Sound System, vyvinutý speciálně pro Audi S8 a vybavený 14 reproduktory s celkovým výkonem přes tisíc wattů. Jeho tvůrci počítali i s eliminací vlivů hluku v interiéru vozu a vybavili jej exkluzivním designem, perfektně ladícím s luxusním stylingem značky Audi.
Požitek ze sportovní jízdy v luxusním interiéru Audi S8 si můžete zajistit za cenu 2 995 000 Kč včetně DPH.