Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu | Autanet.cz

Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu

26. 04. 2016
Sdílet článek

I přes spotřební povahu moderních aut by se rozhodně nemělo zapomínat na alespoň základní servis, který každé auto potřebuje. Zatímco před pár desítkami let bylo jen prosté nastartování osobního auta složitá procedura, u současných vozů stačí stisk tlačítka s nápisem START. Ve vší té automatizaci a samočinnosti však motoristé postupně zapomínají na základní servisní úkony, které jejich auto potřebuje.

Mezi naprosto zásadní servisní úkony patří pravidelné výměny motorového oleje spolu s olejovým filtrem. Olej je pro motor životně důležitý a čím je starší, tím se jeho schopnost mazat motor výrazně snižuje. Zejména pak v momentě, kdy je motor a olej studený. „Některé značky doporučují výměnu třeba až po 30 000 km, ale praxe ukazuje, že například malý turbodiesel nebo přeplňovaný benzínový motor potřebují nový olej každých 10 až 15 000 km,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA.


Podle Foltýna navíc mnoho motoristů šetří a používá nesprávné nebo nekvalitní oleje a filtry. Taková úspora v řádu stokorun se však negativně promítne do technického stavu motoru. Ten se jednak bude zhoršovat a navíc bude potřeba měnit takový olej a filtr mnohem častěji. Z spořené stokoruny se rázem stane několik tisícovek utracených nad rámec běžné ceny. Výměny oleje ale vyžadují i některé typy automatických převodovek. „Například oblíbená automatická šestistupňová převodovka DSG ve vozech Škoda nebo Volkswagen potřebuje měnit olejovou náplň nejpozději každých 60 000 km,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.

Další důležitým servisním úkonem je výměna rozvodového řemenu. Ať už se jedná o řemenový pohon příslušenství, jako je alternátor či kompresor klimatizace, nebo o samotné řemenové pohony vačkových hřídelí, vždy je potřeba nepřekračovat výrobcem předepsaný interval. „Pokud dojde k selhání rozvodového řemenu, může se motor v nejhorším případě tzv. potkat a tím se nenávratně zničí,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Kontrolu a případnou výměnu ale vždy svěřte profesionálům. V některých případech je při výměně řemenu potřeba udělat spoustu dalších servisních úkonů, například vyměnit vodní pumpu či napínací a vodící kladky řemenu.

Motoristé také poměrně často opojejí pravidelné výměny chladící a brzdové kapaliny. Chladící kapalina pak postupně ztrácí své vlastnosti a hůře chrání motor nejen proti přehřívání, ale i proti zamrznutí v nízkých zimních teplotách. Chladící kapalina by se měla vyměnit ideálně každé čtyři roky, nejpozději po šest letech. U brzdové kapaliny záleží na použití auta, ale déle než šest až osm let by ve voze být neměla. „Doporučuji udělat kontrolu všech kapalin ještě před nadcházející letní sezónou, kdy velká část motoristů vyrazí na cesty po Evropě a zatěžuje vozidlo více než obvykle,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.

Jednoduchý servisní úkon, který zvládne každý motorista sám, je pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a také v rezervním kole. Defekt může řidiče potkat kdykoli a pokud je ve voze nefunkční rezerva, je velmi obtížné situaci řešit.

redakce


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů
Šestá generace Subaru Forester v Česku. Univerzální SUV se ničeho nebojí Test: Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV AWD Homura Test: Suzuki Swift 4x4 - nejlepší malé auto do sněhu Test: Toyota Corolla Sedan Klasik je poslední možností, jak pořídit normální auto za skvělé peníze

Tipy z autobazarů

Audi Q5

Rok výroby 2019

629 000 Kč

Fiat Ducato

Rok výroby 2019

420 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2015

228 800 Kč

BMW X5

Rok výroby 2018

1 248 000 Kč