Češi na Dakaru - Martin Prokop poprvé a hned výborně
Poté, co dojeli do cíle, si oddechli a to na obou stranách – jezdci, mechanici i týmy. Dakarská rallye je nejnáročnějším vytrvalostním závodem na světě. Prvně se o tom přesvědčil i Martin Prokop, který dovezl do cíle svůj závodní speciál Toyota Hilux na celkovém 14. místě. S výsledkem byl spokojený on i jeho tým.
„Byly chvíle, kdy jsem si myslel, že by to mohlo být lepší. Začátek byl slibný, ale pak začalo jít do tuhého a některé úseky byly hodně divoké,“ vypráví po návratu do Česka Martin Prokop a v líčení pokračuje: „To, že jsme kousek za desítkou, je skvělé, když zohledním, že moje znalosti před startem byly skoro nulové.“
„Závod, jakým je Dakar, je ohromně náročnou zkouškou týmové spolupráce, houževnatosti a schopnosti komunikovat, kdy je nezbytné zajistit stabilní výkony nejen všech vozidel, ale i jezdců, spolujezdců a mechaniků a to za extrémních podmínek po celých více než 8 tisících kilometrů,“ popisuje Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota, co Dakar představuje pro tým.
Nezničitelná Toyota a mechanici v akci
To, že si mechanici přišli na své, uznává i Martin Prokop. „Neskutečně makali. Sotva jsme dojeli, pustili se do oprav a dělali na autech do rána. Sotva se nasnídali, sedli do doprovodných vozů a jeli do dalšího bivaku,“ popisuje jihlavský rodák, který jim také párkrát přidělal práci. Ve čtvrté etapě poprvé vážněji chyboval a svou Toyotu převrátil na střechu. „Když se na to dívám zpětně, hodně mě to štve, byla to hloupá chyba a nebyla jediná,“ ohlíží se třiatřicetiletý jezdec a dodává: „Tady mi chyběly zkušenosti a větší znalost auta.“
Chvílemi to vypadalo, že je Martin Prokop věrným fanouškem Top Gearu. „Autu jsem dával hodně zabrat a například WRC by to nepřežilo. Toyotu Hilux jsem otočil tak, že šlo dvakrát přes střechu i na bok a nikdy mě nezklamala. Vždycky jsme dojeli do cíle etapy,“ směje se Martin Prokop svým eskapádám, kdy napodobil slavný motoristický pořad a díl o nezničitelné Toyotě Hilux.
Výkon jezdců ocenil šéf továrního týmu
„Všichni zúčastnění bojovali až do konce a nehleděli na nepřízeň osudu,“ vyzdvihuje výkony všech Akio Toyoda a dodává: „Děkuji všem za jejich nasazení a že udělali maximum, aby závod dokončili.“
Letošního Dakaru se celkem zúčastnilo 42 posádek s vozy Toyota Hilux, popřípadě Land Cruiser. Toyota si připsala vítězství ve třídě sériově vyráběných vozů, kde první místo obsadil Nicolas Gibon s Land Cruiserem.
Dakar skončil, ať žije Dakar!
„Kdo ten závod nezažil, tohle nedokáže pochopit,“ vysvětluje Martin Prokop a líčí svoje pocity: „Pokaždé, když jsem dojel do bivaku, jsem byl fakt rád, že jsem do toho šel a závodu se účastnil. Dakar je nepopsatelný zážitek, kdy si sáhnete na dno. Ale pocit, když to dáte a dokončíte jej, se nedá popsat.“
Jihlavský rodák se sice vrátí do šampionátu WRC, ale už se mu v hlavě honí myšlenky na další ročník legendárního Dakaru. „Určitě bych si to rád znovu zopakoval. Až se vrátí kompletní tým, tak si sedneme a probereme možnosti,“ plánuje Martin Prokop a odhaluje své ambice do dalších ročníků: „Pochopil jsem, že úspěch se dá udělat a zlepšení nemusí stát tolik sil. Jde jen o lepší znalost auta a vyvarovat se zbytečných chyb.“