Recenze ojetiny: BMW 3 E90 (2005-2012)
Pokud velmi rádi řídíte a volant držíte v rukou raději než madlo na místě spolujezdce, je BMW trojkové řady ideálním automobilem, který Vám dokáže poskytnout skvělé jízdní zážitky, výkonné motory s minimem praktických ústupků.
Jak šel čas?
Pátá generace trojkového BMW se objevila v roce 2005 s rozmanitou nabídkou karosérií. Svět nejprve spatřil verzi sedan (E90), ke které se v druhé polovině roku přidala verze kombi - touring (E91). O rok později přišlo dvoudveřové kupé (E92) a dvoudveřový kabriolet (E93). Vše korunovala v roce 2007 ostrá verze M3 s osmiválcem pod kapotou. Ve stejné době BMW zavedlo úsporný systém EfficientDynamics (zážehové motory dostaly přímé vstřikování paliva a spotřeba u všech motorů rapidně klesla) a bezplatný servis po dobu pěti let, který přechází i na nového majitele. Rok 2008 přináší vyšší výkon dieselového šestiválce a provedení M3 s novou dvouspojkovou převodovkou M-DCT. O rok později se objevuje nejslabší diesel 316d o výkonu 85 kW a pohon všech kol získává i verze 320d. Rok 2010 znamenal facelift pro kabriolet a příchod ostré verze 335i s výkonem 225 kW. Rok 2012 se nese v duchu nástupce, nové generace F30.
Oproti předchůdci (E46) přinesla pátá generace více prostoru na zadních sedadlech a sportovnější design. Modely vybavené palubním systémem iDrive poznáte podle kapličky nad středovým tunelem. Novinka na sebe upozornila nejen moderním vzhledem a zábavným jízdním projevem, ale také řadou nedostatků – objevily se například problémy se spolehlivostí dveřních zámků či zablokované CD měniče. Aby toho nebylo málo, čas od času nejde kromě dveří odemknout ani volant. Doporučujeme se vyhnout základním látkovým sedadlům, která dělají trojce doslova ostudu. Oproti tomu sportovní sedadla s výsuvnou přední části sedáku patří mezi ty nejlepší.
Jak jezdí?
Pro trojku platí, že praktičnost není zrovna na prvním místě. Vše je podřízené jízdním vlastnostem, které jen stěží hledají konkurenty. Pro ideální rozložení hmotnosti inženýři posunuli pohonné jednotky co nejblíže k palubní desce a zůstali u pohonu zadních kol. Komu to nevyhovovalo, mohl sáhnout po pohonu všech kol xDrive, který za běžných okolností posílá 40% točivého momentu na přední kola a 60% na zadní. Pokud je potřeba, dokáže elektronika poslat až 75% točivého momentu na přední kola nebo plných 100% na zadní kola.
Co pod kapotu?
Základní šestnáctistovka 316i je díky kratším převodům překvapivě svižná. Ve srovnání s ostatními motorizacemi se však hodí spíše pro zdolávání kratších vzdáleností a její spolehlivost není zrovna oslnivá. Objevují se natažené či přeskočené rozvodové řetězy. Dvoulitry 318i a 320i jsou lepší volbou. Vyhněte se unikátní verzi 320si na kterou seženete jen předražené originální díly. Šestiválce 325i a 330i jsou ideální volbou. Ve spojení s manuální převodovkou poskytují fantastickou kultivovanost, výtečnou spolehlivost a dostatečný výkon. Nejlépe uděláte s původními benzínovými agregáty (montovanými do roku 2008), které nezlobí jako mladší přímovstřikové verze.Přeplňovaná varianta 335i biturbo je skvělá do doby, než přestane fungovat (může jej totiž zlobit vysokotlaké čerpadlo a pokles tlaku pak vyvolá náhlou ztrátu výkonu). Vrcholná sportovní verze M3 s osmiválcem pod kapotou je tím nejlepším, co můžete dostat. Bohužel spojení s rychlou dvouspojkovou převodovkou M-DCT snižuje celkovou spolehlivost vozu.
Ze vznětových motorů příliš nedoporučujeme čtyřválce 318d a 320d (M47), které nejsou zrovna kultivované a většinou toho mají hodně za sebou. U novějších dieselů je nutné počítat s menší životností tlumiče torzních kmitů a se závady turbodmychadel. Rozhodně doporučujeme vznětové šestiválce (325d a 330d), které vynikají fantastickou pružností a solidní spolehlivostí. Vrchol diesel tvoří dvojitě přeplňovaná verze 335d, která je doslova posedlá otáčkami.
Jak často do servisu?
Motorový olej se mění dle požadavků palubních systémů. Všechny pohonné jednotky mají bezúdržbový řetězový pohon. Benzínové agregáty vyžadují olej specifikace BMW Longlife-01, 04 FE, -04 a vznětové motory BMW Longlife-04. U benzínových šestiválců a osmiválců nenarazíte na klasickou měrku oleje, ale na elektronický snímač, který Vás v případě poklesu hladiny oleje upozorní. V mezinápravové spojce pohonu všech kol xDrive se mění olej po 100.000 kilometrech. U automatických převodovek se olej měnit nemusí, my však pro bezproblémový provoz doporučujeme měnit olej po ujetí 120.000 km, poté každých 60.000 km.
Co se kazí?
Podvozek vzdoruje českých silnicím vcelku dobře, nebýt však standardně dodávaných runflatů, vydržel by daleko víc. Bohužel oproti předchůdci E46 je zejména na podvozku znát snaha o sražení výrobních nákladů. Koroze tak trápí šrouby, které nejdou povolit a přední ramena, která se mění klidně při šedesáti tisících kilometrech. Objevují se vůle v čepech řízení, volné tyčky stabilizátoru nebo opotřebené silentbloky ramen zadní nápravy. Potrápit dovede také průnik vlhkosti do světlometů a jejich následné mlžení. Následkem bodového zatížení, třeba kleknutím na sedadlo zase odcházejí čidla airbagu v sedačce. Pozor si dejte také na řazení jedničky, která jde někdy zařadit jen obtížně. U všech motorizací si dejte pozor také na stav drahého dvouhmotového setrvačníku (běžně vydrží něco přes 200.000 km). Pokud uslyšíte klepání, čeká Vás jeho výměna. Od prvních příznaků zbývá do nutné výměny obvykle jen asi 10.000 km.
Řidičův kůň
BMW řady 3 je jasnou volbou všech, které řízení baví a nepovažují ho jen za nutné zlo. Kvůli potěšení z řízení trojkové řady je zároveň s tím nutné zkousnout několik drobných ústupků v podobě praktické využitelnosti. Na cenovém dně bazarové nabídky zpravidla stojí vozy, které sloužily v zahraničních firemních flotilách. Jejich společným jmenovatelem jsou základní motorizace, vyšší nájezd kilometrů a chudě vybavený interiér s nemožnými základními sedadly. Mezi nejcenější exempláře patří benzínové šestiválce, které se považují za velmi spolehlivé, přičemž v záplavě služebních dieselů či základních čtyřválců jich je jako šafránu.
Přibližně třetina nabízených ojetých trojek je vybavena automatickou převodovkou, necelou polovinu trhu tvoří kombíky označované jako touring a jen zhruba patnáct procent trojek se může pochlubit pohonem všech kol. Většina vozů nabízených v Česku pochází z dovozu, kupující by se proto měl mít na pozoru před vozy s podezřele nízkým udávaným nájezdem a bez doložené servisní historie.
Prohlédněte si aktuální nabídku vozů BMW řady 3 z českých autobazarů.
Plusy
+ fantastické jízdní vlastnosti a skvělá ovladatelnost
+ verze s pohonem všech kol xDrive
+ přesné řazení, řízení a účinné brzdy
+ prostronější než předchůdce
+ úsporné a výkonné motory
+ zvuk šestiválců a osmiválců
+ image
Mínusy
- dražší značkový servis
- dražší některé originální náhradní díly
- na střední třídu jen průměrná prostornost a menší zavazadelník
- v česku menší nabídka silných motorizací
- interiér v základním provedení a základní přední sedadla
- vibrace čtyřválcových dieselů