Renault podepsal dohodu o koupi čtvrtiny AvtoVazu
Moskva/Paříž - Francouzská automobilka Renault dnes podepsala dohodu o koupi 25 procent akcií největšího ruského automobilového výrobce AvtoVaz. Renault si tím posílí pozici na vysoce perspektivním ruském trhu, který by se měl počátkem příštího desetiletí stát největším trhem Evropy. Nová aliance také Francouzům umožní bojovat s německou skupinou Volkswagen o prvenství v Evropě.
Renault v AvtoVazu podpoří ochabující výrobu vozů Lada a ruská firma začne později vyrábět i vozy značek Renault a Nissan, uvedli dnes v jihoruském městě Togliatti šéfové obou společností. Generální ředitel Renaultu Carlos Ghosn řekl, že plán rozvoje značky Lada byl jedním z důvodů, proč francouzská firma v soutěži o strategický podíl na AvtoVazu zvítězila. Díky alianci se Rusko stane jedním z hlavních trhů Renaultu, dodal.
Ruský státní vývozce zbraní Rosoboronexport, který je mateřskou firmou AvtoVazu, jednal o prodeji zhruba čtvrtinového podílu AvtoCazu kromě Renaultu ještě s největší americkou automobilkou General Motors a italským Fiatem. Rosoboronexport prodal Renaultu čtvrtinový podíl za "spravedlivou cenu, blízkou tržní ceně", řekl šéf ruského podniku Sergej Čemezov; konkrétní cenu ale nesdělil. Druhým strategickým partnerem se čtvrtinovým podílem na AvtoVazu bude ruský státní podnik Russian Technologies.
AvtoVaz má v dlouhodobém plánu zvýšit produkci na 1,5 milionu vozů ročně. Přitom za prvních devět měsíců tohoto roku jeho výroba meziročně klesla o 2,1 procenta na 472.000 vozů a prodeje na domácím trhu upadají.
Renault má již úspěšnou alianci s japonskou automobilkou Nissan, na níž má 44 procent a již řídí rovněž Carlos Ghosn. V Evropě koupil rumunskou automobilku Dacia, která se pod jeho křídly stala úspěšným vývozcem levných vozů Logan. "Myslím, že výhodu (v soutěži o AvtoVaz) nám dala naše úspěšná strategie aliancí," uvedla mluvčí Renaultu Claire Martinová. "S Dacií jsme také ukázali, co dokážeme udělat se značkou," dodala.
Rusko by se podle prognóz mělo do roku 2011 stát největším automobilovým trhem Evropy a ročně by se zde podle analytiků mělo prodat 3,3 milionu vozů proti nynějším asi 2,5 milionu. Renault zde již vyrábí vozy Logan a příští rok plánuje překročit hranici 100.000 prodaných vozů. AvtoVazu naopak prodeje na domácím trhu výrazně klesají, protože Rusové dávají přednost spíše zahraničním značkám; firma navíc podle analytiků není schopna rozvinout svou modelovou řadu a v segmentu levných vozů ji ohrožuje právě například Logan.
Zapojení značky Lada umožní Renaultu svést v Evropě zápas o prvenství na trhu s Volkswagenem, do jehož skupiny patří i česká Škoda Auto. Minulý měsíc zahájila ve městě Kaluga jihozápadně od Moskvy provoz ruská továrna Volkswagenu, která montuje modely VW a Škoda.
Na obrázcích: Lada Kalina a Lada Kalina sedan