Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
Kiu Sportage můžete mít s benzínovým motorem s pohonem předních kol a manuální převodovkou za necelého půl milionu nebo také jako my za dvojnásobek. Za téměř milion korun dostanete vrcholné mild-hybridní provedení v podobě dvoulitrového dieselu, automatické převodovky a pohonu všech kol. A samozřejmě plnou nálož výbavy. A jak tato Kia obstála v testu?
Na mild-hybridních dieselech si několik automobilek vylámalo zuby a počet modelů nabízených s tímto řešením spočítáme na prstech jedné ruky. Jak se netradiční kombinace zhostila Kia? Podařilo se ji dovést spojení vznětového motoru a hybridu k dokonalosti?
Aktuální třetí generace modelu Sportage se řadí mezi kompaktní suvéčka a po třech letech na trhu se stále dobře prodává. V Koreji ovšem nikdy nespí a dělají vše pro dobré prodejní výsledky. Kromě modernizace Kia uvedla na trh mild-hybridní vznětové provedení 2,0 CRDi MHEV, která má za úkol šetřit palivo. Korejské automobilce se podařilo včas připravit na příchod emisní normy WLTP a nepostihl ji výpadek některých motorizací. Vznětový mild-hybrid plní Euro 6d a Kia jej může vesele prodávat.
Do redakční garáže přijelo vrcholné provedení GT Line vybavený novou osmistupňovou automatickou převodovkou, full-LED světlomety, dvojicí koncovek výfuku, černými lemy blatníků, devatenáctipalcovými litými koly v zářivě modrém laku, ve kterém Sportage působí hodně atraktivně.
Stejný dojem ze Sportage máme i po otevření dveří. Interiér působí nepatrně stroze a trochu chladně. Použitá „eko kůže“ zlepšuje celkový dojem z palubní desky. Modernizací prošel volant i grafika v přístrojové kapličce. Verze GT Line dostala lesklé černé dekorace, hliníkové pedály nebo sedadla s červeným prošíváním. Tradičně naprosto ukázková je u Kie ergonomie a způsob ovládání. Sázka na klasické ovladače v podobě tlačítek se řadě zákazníků zamlouvá. Dotykové ovládání je potlačeno na minimum a je to dobře. Tlačítko je přece jen stále intuitivnější a rychlejší. Špatně si korejka nevede ani po stránce poskytovaného prostoru.
Mild-hybridní systém přináší některá omezení. Tak například zavazadlový prostor pojme o 41 litrů méně zavazadel (celkově 439 litrů). Podobné je to i objemem palivové nádrže, když místo standardních 62 litrů obsáhne jen 55 litrů. K tomu je nutné připočítat vyšší hmotnost a několik drobných nedostatků. Například páté dveře otevřete jen s klíčky v ruce, opěradla zadních sedadel nesklopíte ze zavazadlového prostoru a loketní opěrku mezi předními sedadly umístěnou příliš vzadu nelze posouvat.
Hybridně kupředu
Vznětový čtyřválec o výkonu 136 kW vybavený startérem s kapacitou 0,46 kWh ve spojení s 48V elektrickým okruhem umožňuje rekurperovat brzdnou energii, vypínat motor při rychlostech nižších než 30 km/h a podílet se na akceleraci přídavným výkonem 12 kW. A to není zanedbatelná síla. Ano, zní to složitě, ale věřte, že v běžném provozu řidiče ani posádku nic neobtěžuje. Jestli chcete vědět, zda jsou baterie dobité, nebo kam plyne energie, můžete si zobrazit v přístrojové kapličce příslušnou grafiku a to je tak vše.
Sportage si nehraje na nějaké ekologické SUV a nemá proto ani jízdní režim Eco (vystačí si jednoduše s režimy Normal a Sport). Dvoulitrové srdce CRDi si dobře rozumí s osmistupňovým hydroměničovým automatem. Kia díky rekurperaci výrazněji zpomaluje hned, jak sundáte nohu z plynového pedálu. Můžete se tedy dostat do situace, kdy budete při jízdě z kopce nohou lechtat plynový pedál. Výhodou mild-hybridu je okamžitá ochota zrychlovat, generátor vyplňuje turbodíru. Přídavný výkon se stará o plynulejší a hbitější jízdu.
Stovku Sportage zvládne za 9,5 sekundy a umí letět 201 km/h. Samotná jízda je díky vyšší hmotnosti stabilní. Modernizace přinesla lepší odhlučnění a kultivovanější jízdní projev. Přes tužší nastavení varianty GT-Line stále můžeme mluvit o slušném jízdním komfortu. Karoserie se v zatáčkách výrazně nenaklání a baterie umístěné vzadu přispívají k celkově lepšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy. Přenosy hmotnosti sice trochu cítíte, ale nic tragického to není.
Papírová spotřeba 5,8 l/100 km je v běžném provozu nedosažitelná. Nejsme prodejci, abychom vám malovali med kolem pusy. I když jsme se hodně snažili, pod 6,8 l/100 km to nešlo. Pět stovek kilometrů dlouhá trasa znamenala při plném obsazení ale jízdě na pohodu výslednou spotřebu 7,6 l/100 km. Při popojíždění po ucpaném městě spotřeba leze nad devět litrů. Za vším stojí vyšší hmotnost, přítomnost automatu, pohonu všech kol a nemožnost plachtit.
Kia Sportage je modernizaci hezčí, dostala hodnotnější interiér, poskytuje lepší akustickou pohodu, komfortněji odladěný podvozek a přináší některé nové bezpečnostní a asistenční pomocníky. Efekt mild-hybridního řešení není tak velký, abychom vás teď rychle hnali do prodejních showroomů. Také to není propadák a bereme ho jako cestu, kterou se korejská automobilka musela vydat pro zachování dvoulitrového dieselu v nabídce.
Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
- Motor: vznětový čtyřválec 1995 ccm,
- Převodovka: osmistupňová automatická převodovka
- Pohon: všech kol
- Výkon: 136 (185 k) / 4000 ot./ min.
- Točivý moment: 400 Nm / 1750 ot./ min.
- Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
- Max rychlost: 201 km/h
- Spotřeba: 5,8 l/100 km
- Spotřeba v testu: 7,6 l/100 km
- Pořizovací cena: 909 980 Kč