Test: Kia Sportage v hybridu zdolala rakouské Alpy překvapivě levně
Od hybridní Sportage jsme nečekali zázraky, po 1.600 ujetých kilometrech se ukázala jako skvělá volba
Začátkem července jsme vzali hybridní Kiu Sportage do rakouských Alp, abychom zjistili, jak v hybridní verzi obstojí v hornatém terénu a zejména cestou na německých dálnicích. Jednalo se o model vybavený benzínovou šestnáctistovkou T-GDi s pohonem předních kol a automatickou šestirychlostní převodovkou v limitové výbavě Edice 30, která vychází ze základního stupně Exclusive.
Výbava Edice 30 přihazuje mimo jiné osmnáctipalcová litá kola, bezklíčkový vstup, startovací tlačítko, digitální dvanáctipalcový přístrojový štít, elektricky výškově stavitelná přední sedadla, lesklou černou masku chladiče, zadní Full LED světlomety nebo exkluzivní šedý lak karoserie Wolf. Takto vybavený vůz o výkonu 155 kW (210 koní) přijde aktuálně na 919.980 Kč (v případě pohonu všech kol 4x4 je nutné přihodit padesát tisíc korun).
Kabina je moderně pojatá, pozornosti neujde zejména pak palubní deska s dvojicí displejů v jedné řadě. Levý displej za volantem představuje přístrojovou kapličku a zobrazuje všechny potřebné údaje k jízdě (stará se vždy o navození aktuální atmosféry – pokud například venku prší, stékají po displeje kapky). Displej uprostřed palubní desky slouží infotainmentu (audiosoustavě a integrované navigaci). Nejen dobře vypadá, ale i příkladně funguje. Kia geniálně vyřešila dilema mezi snížením počtu fyzických tlačítek a ergonomií ovládání. Hlavním ovládacím prvkem je středový panel s digitálními tlačítky, na kterém přepínáte mezi ovladači klimatizace a audiosoustavy (změnu tlačítek můžete vidět na fotografii níže). Jednoduché a funkční.
Přední sedadla jsou pohodlná a zdolat v nich šest stovek kilometrů na jeden zátah nepředstavuje závažnější problém. K pohodě přispívá posuvná loketní opěrka, normální tvar volantu a dobré odhlučnění. Kabina je prostorná a ztěžovat si nemohou ani cestující na zadních sedadlech. Zadní lavice sice není posuvná, ale lze regulovat sklon opěradel.
Špatně na tom není ani zavazadlový prostor. Ten pojme 587 litrů (PHEV verze kvůli bateriím má o 51 litrů menší kufr). Kufr má pravidelný tvar, dvojitou podlahu (bezpečně tam uložíte drobnější věci) a poskytuje několik vychytávek – kromě jiného dobře umístěnou 12V zásuvky v prohlubni (při použití autochladničky konektor nepřekáží). Opěradla zadních sedadel lze sklápět v poměru 40:20:40, čímž díky dvojitému dnu vykouzlíte rovnou ložnou plochu.
I se základní verzí bez hybridní soustavy lze jezdit úsporně, což jsme si ostatně dokázali v loňském roce při cestě do Slovinska. Po sedmi stovkách kilometrů tehdy palubní počítač ukázal hodnotu 5,8 l/100 km, což bylo o 0,8 l/100 km méně, než udává sama automobilka. Závěrečná spotřeba ovšem byla po dvou tisících kilometrech 6,4 l/100 km.
A jak si vedl tentokráte klasický hybrid? Ten se ukázal být ještě o něco úspornější. Zejména při popojíždění po městě a ve zdolávání horských sedel. Co si vzal při cestě nahoru, to si téměř dokázal vyrobit cestou dolů. V Alpách nebylo problém se pohybovat za krásných 5,0 l/100 km. Po 1.650 ujetých kilometrech (druhá polovina trasy velmi svižně) se spotřeba ustálila na hodnotě 6,5 l/100 km (prvních osm stovek kilometrů jsme zdolali běžnými rychlostmi za 5,6 l/100 km). Pokud poletíte přes Německo, počítejte se spotřebou kolem osmi litrů, což vzhledem k poskytovanému výkonu není žádná tragédie.
Odhlučnění kabiny je na vysoké úrovni. K akustické pohodě přispívají nejen skvělé pneumatiky Continental, ale slušně zvládnutá aerodynamika. Stejně tak dobře si Sportage vede v poskytovaném jízdním komfortu – rozbité okresky podvozek žehlí na výbornou. Tuhá podvozková platforma v kombinaci s příkladně naladěnými tlumiči odvádějí výtečnou práci. Sportage se příjemně skládá do zatáček, přes áčkový sloupek vidíte i do vraceček a přejezd horského sedla je narozdíl od jiných konkurenčních SUV příjemný.
Kiu Sportage můžete mít za 644.980 Kč v základní výbavě Comfort poháněnou benzínovým čtyřválcem 1.6 T-GDI ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou a pohonem předních kol. Od druhé stupně výbavy můžete volit diesel 1.6 CRDi (od 799.980 Kč) popř. mild-hybridní (MHEV) benzín (od 749.980 Kč). U mildhybridu, stejně jako u dieselu lze připlatit za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7DCT. Námi zkoušený full hybrid (HEV) startuje na částce 859.980 Kč ve výbavě Exclusive. Zkoušená Edice 30 přijde na 919.980 Kč, přičemž za pohon 4x4 se připlácí padesát tisíc korun. Cena se může zdát vyšší, ale v přímém srovnání s konkurenty Sportage nevychází vůbec špatně. Jezdí skvěle, levně a stále působí moderně.
Pokud tedy uvažujete o pohodově jezdícím hybridním SUV s cenovkou do milionu korun, můžeme zkoušenou Sportage jen a jen doporučit. Můžete jít a koupit si o něco levnější sesterský Hyundai Tuscon, Kia nám ale přijde hezčí, uvnitř dotaženější a o jezdí o něco dospěleji.
Plusy:
+ bohatá výbava
+ spotřeba paliva
+ kultivovaná hybridní soustava
+ fantastické odhlučnění kabiny
+ poskytovaný výkon
+ sedmiletá záruka
Mínusy:
- přehřívání brzd na pravé straně vozu při dlouhém klesání
- vyšší hluk na dálnici od motoru
Technické údaje: Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 4×2
Délka/šířka/výška: 4.515 / 1.865 / 1.650 mm
Rozvor: 2.680 mm
Zavazadlový prostor: 591 l
Maximální výkon: 118 kW / 5.500 ot./min.
Max. točivý moment: 265 Nm / 1.500 – 4.000 ot./min.
Maximální výkon elektromotoru: 44 kW / 1.600 – 2.000 ot./min.
Max. točivý moment elektomotoru: 264 Nm / 0 – 1.600 ot./min.
Max. rychlost: 186 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 8,4 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,5-6,6 l / 100 km
Naměřená spotřeba: 6,5 l/100 km (trasa 1.650 km)
Nejnižší naměřená spotřeba: 4,4 l/100 km (trasa 230 km)
Základní cena HEV: 859.980 Kč
Cena zkoušeného vozu (Edice 30): 919.980 Kč