Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník | Autanet.cz

Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník

Vypadalo to, že evropské emisní limity zlomí Foresteru XT vaz, inženýři si ovšem s problémem poradili a lesník s ostrým jazýčkem žije dál. Je mrštné, statečné, udatné, má velké srdce a v lese se neztratí. Je to prostě fozzy, forester. Verze XT láká na svižnější svezení.

Aby se Forester ve své kategorii neztratil, musel s příchodem čtvrté generace povyrůst. Z toho profitují zejména cestující, kteří si mohou užívat o téměř deset centimetrů delší kabiny. Lepší je to i na šířku a zlepšení se dočkaly i přední sedadla nastavitelná ve větším rozsahu. Jedinou připomínku máme k nevýrazným bočnicím předních sedadel, která nejsou pro tělo dostatečnou oporou, zejména pak při agresivnější jízdě.


Foresteru nechybí z výbavy nic zásadního. Stále sází na prověřené rozvržení ovladačů, které jsou ergonomicky v pořádku. V Japonsku pilují interiér k dokonalosti pomocí drobností, kterých si řidič na první okamžik nevšimne. Ovládání vozu je zcela jednoduché a intuitivní, přičemž nechybí moderní prvky výbavy (např. elektricky otevíratelné páte dveře). Nejnovějším prvkem jsou aktivní natáčecí hlavní BiLED světlomety, které jsou dostupné od výbavy Comfort a přispívají k vyšší bezpečnosti. Zajímavostí je, že systém natáčení světlometů lze v případě potřeby deaktivovat tlačítkem.

Subaru Forester XT

Základní pohonnou jednotkou je atmosférický čtyřválcový dvoulitrový Boxer o výkonu 110 kW, který může být spojen s manuální šestirychlostní převodovkou nebo s převodovkou CVT obchodně značenou Lineartronic. Podobně je na tom turbodiesel stejného objemu i architektury s výkonem 108 kW. Vrcholem nabídky je pak zkoušený dvoulitrový turbomotor DIT, který japonská automobilka dodává výhradně ve spojení s Lineartronicem.

Po sešlápnutí plynu je akcelerace běžná, řekněme vlažná. V ten okamžik se ovšem nafukuje turbodmychalo a připravuje lesníka k vystřelení na Mars. Stačí počkat vteřinu a Fozzy vystřelí s neuvěřitelnou razancí. Mohutný zátah je vcelku návykový, stejně tak pohled do zpětného zrcátka na vzdalující se konkurenty. A aby toho kladného požitku nebylo málo, vše umocňuje příjemný zvuk motoru doplněný o hvízdání turbodmychadla.

Dopovaný Boxer si má říkat o 8,5 l/100 km, což není v praxi nesplnitelná hodnota. K udávané spotřebě se lze přiblížit za předpokladu lehké nohy na plynovém pedálu. Naše spotřeba se pohybovala mezi osmi a dvanácti litry, přičemž závěrečný průměr činil necelých deset litrů na sto kilometrů. A to není vůbec špatné, vždyť s daleko menší Mokkou X 1.4 Turbo jsme jezdili minimálně o litr dráže.

Forester XT má variátorovou převodovku, která už permanentně nekvílí. Díky přednastaveným rychlostním stupňům se chová jako klasický automat. Samotné sladění převodovky s motorem je ukázkové. Lineartronic nenachytáte při cuknutí a trhnutí, vše je plynulé, rychlé a hladké.

Krok s motorem drží také podvozek, který se v případě přeplňovaného čtyřválce DIT chlubí speciálně řešeným zavěšením kol. Celkové naladění je o něco tužší, což snižuje náklony v zatáčkách. O to se starají odlišně naladěné tlumiče. Již při příchodu na trh dostala čtvrtá generace Foresteru tzv. systém X-Mode. Ten zvyšuje schopnosti vozu mimo zpevněné komunikace. Při sjezdu z prudkého svahu Forester dokáže udržet stálou rychlost pomocí systému Hill Descent Control. Tlačítkem X-Mode jsou vybaveny benzínové motory spojené s převodovkou Lineartronic (mimo základní verze Active). U zážehových agregátů je k dispozici také systém SI-Drive s řadícími páčkami, který nabízí nastavení dvou nebo třech jízdních módů (Intelligent, Sport, popř. Sport Sharp u modelu zkoušeného provedení XT).

Forester umí jezdit plynule, prostě jentak na pohodu. Přitom si lebedí, hladce odřazuje a motor se zbytečně nenadechuje. Výsledkem je komfortní svezení s velmi příjemnou spotřebou paliva. Karoserie se občas zhoupne, ale posádka si rychle na ladný jízdní styl zvykne. Situace se mění v okamžiku, kdy se Forester dostane na zatáčkovitou komunikaci třetí třídy a posádka začne toužit po ostřejším svezení. Řidič přesně v tento okamžik znejistí - Forester se totiž začne houpat v bocích jako puberťák nad domácím úkolem. Přitom nestahuje kalhoty, ale pořádně se nudí. A dává to patřičně najevo. Přesně v tento okamžik je nejlepší přitlačit na plynový pedál a jet dynamičtěji. Forestera ostřejší tempo začne rychle bavit a podvozek s přibývající rychlostí začne fungovat o mnoho lépe. A Forester XT není žádný louda. Umí to rozpálit až na 221 km/h a stovku udělá za 7,5 sekundy.

Komunikací mimo asfalt se Forester nebojí a polní či lesní cesta nepředstavují problém. Do tvrdého terénu to není, přece jen zde pohon všech kol pracuje s mezinápravovou spojkou, která jako u všech ostatních modelů spojených automatickou převodovkou, rozděluje točivý moment mezi kola. Pro jízdy mimo asfalt přijde vhod již popsaný systém X-Mode. Pokud nemůžete něco vyjet, stačí jednoduše přidat plyn a vůz pokračuje v cestě. Vyjeté koleje s mazlavým blátíčkem bývají těžkým oříšek a zde Forester fungoval bez připomínek. Elektronika držela vůz s mírným občasným zklouznutím v požadovaném směru přibrzďováním jednotlivých kol dle potřeby a při výjezdu kopečků se postarala, aby na daném kole bylo více síly. V okamžik, kdy si myslíte, že v terénu končíte, je Forester nakopnut a pokračuje vpřed. V terénu oceníte zejména slušnou světlou výšku (220 mm) a dostatečné nájezdové úhly (25, resp. 26° vzadu).

Samotný podvozek je příjemně tuhý, ale zároveň dokonale jistý (i v nelegálních rychlostech na rozbité okresce dokáže Forester držet směr jízdy, neodskakuje ani posádku nevytřepe). Většinu nerovností podvozek vláčně absorbuje, což je dáno kvalitními tlumiči (verze XT se navíc musí obejít bez tlumičů vyrovnávání světlé výšky na zadní nápravě). Nový Forester se v extrému zakousne, pneumatiky piští jako zběsilé, hrnou se do strany, odletují gumové kousky, ale vůz stále drží zvolenou stopu. Sportovní geny podvozku se prostě nezapřou.

Písmena XT na zádi Foresteru běžnému smrtelníkovi nic neřeknou. Zasvěcení ovšem zbystří a rozšíří se jim radostí zorničky. Forester v této verzi totiž není nudné dieselové SUV, ale jedná se o univerzální stroj s vytříbeným charakterem, který nic nedělá jen průměrně. Umí si hrát, umí být praktický a komfortní a na požádání dokáže většině SUVéček ukazovat záda. Na Forestera XT ve výbavě Comfort si připravte 939 000 Kč, na testované provedení Sport ovšem již 1 059 000 Kč.

Plusy
+ prožitek z jízdy
+ hodí se i na běžné používání
+ spotřeba při klidné jízdě
+ přesné řízení
+ interiér má moderní výbavu
+ jedinečný stroj (nemá konkurenta)

Mínusy
- silně návyková droga
- vyšší provozní náklady
- chybí Eyesight

 

Technické údaje Subaru Forester 2.0 XT, Sport Lineartronic, MY2017
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec typu Boxer
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon: 177kW(240k)/5600 ot./min.
Točivý moment max.: 350Nm/2400-3600 ot./min.
Max. rychlost: 221 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba - město.: 11,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 7,0 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 8,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4595/1795/1735 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 488/1573 l
Provozní/celková hmotnost: 1691-1722/2110 kg
Cena modelu od: 699 000 Kč (2.0i Active)
Cena testovaného modelu: 1 059 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Superb

Rok výroby 2016

369 900 Kč

Volkswagen Passat

Rok výroby 2011

119 900 Kč

Toyota Auris

Rok výroby 2019

352 000 Kč

BMW X5

Rok výroby 2018

1 299 900 Kč