Tisíce kachen se sjelo do Francie
Závěrem uplynulého července se sjelo z celého světa do Francie téměř 7.000 Citroënů 2CV. Sraz kachen se konal po dvou letech a byl po všech stránkách rekordní, stejně jako samotné vozy. Model 2CV je nejdéle vyráběným automobilem, který doslova postavil Francii na kola.
Světové setkání „kachen“ se koná jednou za dva roky. Možná si ještě vzpomenete na rok 2009, kdy tuto událost hostila Česká republika v Mostě. Tehdy se sešlo na 3.300 Citroënů 2CV. Letošní ročník se odehrál v závěru července ve střední Francii na šedesáti hektarovém pozemku u obce Salbris v departementu Loir-et-Cher. Účast téměř 7.000 „kachen“ a příbuzných modelů (Dyane, Méhari atd.) znamenala absolutní rekord. Kachny se sjely z celého světa. Účast na srazu si nenechali ujít majitelé těchto Citroënů z Nového Zélandu, Ghany, Brazilíe nebo Japonska. V místě konání se vytvořily při příjezdů návštěvníků kolony dlouhé až osmdesát kilometrů. Vše však probíhalo ve velmi přátelské atmosféře.
Například z Japonska dorazil Atsumi Terasawa, který přivezl vůz 2CV Charleston z roku 1985, který má najeto 202 832 km. V dočasném muzeu byla k vidění pětice předválečných prototypů ze zkušební nulté série. Sraz doprovázela řada koncertů a akcí, přičemž nejzajímavější byla soutěž v demontáži a montáži vozu 2CV. Návštěvníci měli možnost prohlédnout si koncept REVOLTe – luxusní a technologickou reinterpretaci kachny.
A čím kachny okouzlují své majitele?
Američany postavil na kola Ford T, Anglii Mini, západní Německo VW Brouk, Itálii Fiat 500 a Francii právě Citroën 2CV. Projekt malého autíčka pochází z třicátých let. Zadání znělo jednoduše. Nový model musí převést čtyři dospělé osoby v dřevácích a padesát kilogramů brambor při rychlosti 60km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce. Novinka se měla objevit již v roce 1939, ale vše zmařila válka. Většina vyrobených vozů byla zničena. Premiéru si nový vůz odbyl až na pařížském Autosalonu v roce 1948, kde sklidil obrovský úspěch. Do roku 1990 Citroën vyrobil 5 114.969 kachen.