Elektrická energie v F1: Desetiletí hybridního úspěchu
Hybridní technologie slavila první velký úspěch v roce 2009 při Velké ceně Maďarska, kdy poprvé v historii zvítězil monopost s hybridním motorem. Tehdy bylo použití tohoto systému dobrovolné, teprve o rok později se stal povinnou výbavou všech vozů.
Vše začalo v roce 2007, kdy se na scéně objevil první vůz se systémem rekuperace kinetické energie (KERS), což byl předchůdce současných hybridních motorů. Přechod na hybridní pohon je pro výrobce aut složitý a riskantní proces, nicméně s podporou nejrůznějších sponzorů, včetně online kasin (podívejte se na online kasino informace od onlinesazkovekancelare.cz), se zdá, že toto úsilí dovedou k vítěznému cíli. Světové manufaktury pomalu začleňují do běžných modelů aut prvky, které se v minulých letech osvědčily právě ve Formuli 1.
Systém KER umožňuje přeměňovat kinetickou energii (například při brzdění) na energii elektrickou, kterou lze následně použít pro krátkodobé zrychlení vozu, čehož se využívalo zejména při předjíždění. KERS původně vážil přes 100 kg a nedosahoval ani 40% výkonnosti, nicméně v roce 2012 už vážil jen něco přes 20 kg a výkonnost se vyšplhala až k 80 %. Éra systému KER však neměla dlouhého trvání, neboť ho v roce 2014 nahradil modernější systém MGU-K.
Ještě sofistikovanější systém představuje MGU-H, který získává energii z výfukových plynů, která se poté, stejně jako u MGU-K, ukládá do baterií. Pilot pak může energii využívat dvěma způsoby. Buď pomocí ní roztočí turbodmychadlo, aby efektivně využil plného výkonu motoru, nebo ji použije na motorgenerátor, který roztáčí kola zadní nápravy.
Takto získaná energie je však limitována na 4 MJ na jedno kolo. To znamená, že 160 koňských sil, které má jezdec k dispozici, může využívat zhruba po dobu 30sekund v každém kole. K tomu lze navíc využít i energii, kterou spotřebovává přímo bez uložení do baterie. Tento systém v minulosti působil některým stájím problémy a de facto hrál velkou roli v konečném pořadí jezdců.
Současnou podobu motorů bychom však měli vídat pouze do roku 2021, kdy dojde k několika technickým změnám. Mezinárodní automobilová federace požaduje, aby byly nové agregáty levnější a méně technologicky náročné, takže se systém MGU-H nebude používat. MGU-K naopak dostane vylepšení a bude se řídit manuálně, aby ho mohli jezdci využívat dle svého uvážení. Motory zůstanou šestiválcové, ale zvýší se provozní úroveň otáček o 3000/min. Každý vůz bude mít k dispozici jen jedno turbo, které bude váhově omezené.
Komerční článek
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelŠkoda Kodiaq 2,0 TDi DSG L&K LED Virtual A
Citroën Jumper 2.2, 103kW, L3H2
Škoda Octavia 1,6 MPi TOUR PO SERVISU,SUPER
Mohlo by vás zajímat
Test ojetiny: Mercedes-Benz třídy C - poctivé auto za jeden plat
Nástupce Mercedesu 190 dostal ještě klasické tvary karoserie, které mu zaručují jistou nadčasovost. Současně jej ale výr ...
Novou DS 7 můžete mít za milion, ale také za dvojnásobek
Včera automobilka DS předtavila v pražském paláci Lucerna model DS 7, který má zároveň české cenovky. S dieselem jej můž ...
Test: Toyota C-HR hybrid je fantastický vesmírný stroj, který jezdí za hubičku
Futuristický vzhled, slušná dynamika, nízká spotřeba a nálož asistentů. To je crossover C-HR, který si Toyota nechá pořá ...
Nejnovější články
Jak bude vypadat nový Renault Twingo?
Nové Twingo bude elektrické, hodně originální a automobilka slibuje cenu do půl milionu korun ...
Mazda6e představena. Chlubí se designem a dojezdem až 552 km a rychlým dobíjením
Nová Mazda6e se na evropském trhu začne prodávat v létě 2025 ...
Evropským autem roku se stal Renault 5, který za sebou nechal Kiu EV3 nebo Dacii Duster
Renault 5 byl vyhlášen nejlepším vozem roku 2025 a ve finále porazil šest dalších uchazečů: Alfu Romeo Junior, Citroën C ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Audi A6
Rok výroby 2017
Hyundai Tucson
Rok výroby 2019
Volkswagen Passat
Rok výroby 2011
BMW Řada 2
Rok výroby 2020